Barbara Østerberg, født 1904, født Kjærgaard i Lønborg sogn, Oldfrue. under Digt

Startet af Lise Østerberg Bahr, 04 Jan 2013 - 10:12

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej slægtsforskere og godt nytår.

Jeg er stødt på en Østerberg her.

Barbara Østerberg ( f. 1904) oldfrue, født Kjærgaard i Lønborg sogn. navneforandring i 1937 til Østerberg. 1964 Skønlitterært forfatterleksikon (Digte, sange, rim -1900-1950) - hvem var hun ?

Aner og efterkommere til hende ?

Mange tak for info på forhånd.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Kirsten Pia Pedersen

Hej

Jeg går ud fra, at du har hendes dåb:
Ringkøbing, Nørre Horne, Lønborg, 1904-1932, opslag 64, nr. 2

Kirsten Pia Pedersen

Hvad har du på hende udover det du har skrevet? Jeg kan hurtigt finde en masse, men hvis du allerede har det, virker det ulogisk.

Kirsten Pia Pedersen

Om Johanne Østerberg:

Dåb: Johanne Østerberg: Ringkøbing, Bølling, Brejning, 1868-1889, opslag 60

Ringkøbing, Bølling, Brejning, Opsund, et Huus, 97, FT-1880, C9732
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Østerberg Olesen   41    Gift   Huusfader og Slagter Svend      Sverrig
Barbara Madsen   32    Gift   hans Hustru      Brejning Sogn, Ringkjøbing Amt
Ane Marie Hansen   13    Ugift   deres Barn      Brejning Sogn, Ringkjøbing Amt
Johanne Østerberg   9    Ugift   deres Barn      Brejning Sogn, Ringkjøbing Amt
Jakob Peter Østerberg   6    Ugift   deres Barn      Brejning Sogn, Ringkjøbing Amt
Ane Kirstine Østerberg   4    Ugift   deres Barn      Brejning Sogn, Ringkjøbing Amt
Ane Østerberg   1    Ugift   deres Barn      Brejning Sogn, Ringkjøbing Amt

Barbara Madsen: Dåb, Barbara Madsen/Jacobsen: Ringkøbing, Brejning, 1834-1854, opslag 42

Arne Feldborg

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Keld Vinther

Citat fra: Lise Østerberg Bahr Dato 04 Jan 2013 - 10:12
Hej slægtsforskere og godt nytår.

Jeg er stødt på en Østerberg her.

Barbara Østerberg ( f. 1904) oldfrue, født Kjærgaard i Lønborg sogn. navneforandring i 1937 til Østerberg. 1964 Skønlitterært forfatterleksikon (Digte, sange, rim -1900-1950) - hvem var hun ?

Aner og efterkommere til hende ?

Mange tak for info på forhånd.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lån bogen: "Stald- og havefolk, Herregårdsliv 3" af Ole Højrup på biblioteket.
Bogen er udgivet af Nationalmuseet i 1981.

Deri har "din" Barbara skrevet et stort stykke om sit liv og sin nære familie (forældre og søskende) på siderne 63 - 67.
Hun nævner i bogen sit navn som: Barbara Østerberg Flittner.

Se også:
https://www.google.dk/#hl=en&tbo=d&output=search&sclient=psy-ab&q=Barbara+%C3%98sterberg+Flittner&oq=Barbara+%C3%98sterberg+Flittner&gs_l=hp.12...2559.2559.1.4658.1.1.0.0.0.0.65.65.1.1.0.les%3B..0.0...1c.1.sqKTgq-ERJU&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.bGE&fp=1585625df7f66034&bpcl=40096503&biw=1299&bih=806


mvh Keld Vinther

Lise Østerberg Bahr

God frist herlig morgen med friske lyserøde skyer på himlen
Kirsten, Keld og Arne (og i andre naturligvis) og tak for jeres svar.


Jeg var faktisk i tvivl om hendes efternavn, så jeg må nok låne bogen - for sammenhængens skyld.

p.s. somme tider er der meget at misforstå i danske sætninger, alt efter hvor kommaerne står, hvordan sætningen er opbygget osv. var også i tvivl om hvad Kjærgaard var for et navn/betegnelse .

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

I.Ø. Har jeg meldt mig ind i DIS DANMARK nu.

Med venlig hilsen og med ønsket om et GODT NYTÅR til alle jer på Slægt og Data.

Lise Østerberg Bahr

Keld Vinther

Citat fra: Lise Østerberg Bahr Dato 05 Jan 2013 - 08:30

(....)var også i tvivl om hvad Kjærgaard var for et navn/betegnelse. (....)


Ifølge det Barbare skrevi i bogen der henvises til ovenfor, er det efternavn du omtaler ikke Kjærgaard, men derimod Kjærsgaard.
Hvilket der er det korrekte ved jeg ikke.

Det var barnefaderens efternavn, men han rejste væk i 1904 omkring det det tidspunkt da børnene blev født - og ifølge Barbara vendte først tilbage 20 år senere ...
(Johanne ville dog ikke vide af ham da endelig viste sig igen - Men da "var børnene jo også flyttet hjemmefra" ...  ;) ).

mvh Keld

Lise Østerberg Bahr

ok, Keld, og tak for din info.... det lyder interessant....

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Arne Feldborg

Citat fra: Keld Vinther Dato 06 Jan 2013 - 09:49
Ifølge det Barbare skrevi i bogen der henvises til ovenfor, er det efternavn du omtaler ikke Kjærgaard, men derimod Kjærsgaard.
Hvilket der er det korrekte ved jeg ikke.
Kjærsgaard er nævnt barnefaderens mellemnavn. Men det er en tilsnigelse når der mange steder står, at Barbara er født Kjærgaard eller Kjærsgaard og først i 1937 har taget navnet Østerberg..

Hun er døbt "Barbara Østerberg", hverken mere eller mindre, og hun er også konfirmeret med det navn. Og der står da heller ikke noget i kirkebogen om at hun senere skulle have taget navneforandring til Østerberg (det har hun jo hele tiden heddet).
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lise Østerberg Bahr

Tak Arne.

Ok. Men tak for din indsats med infos til mig i hvert fald.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej og tak jeg trækker lige tråden frem igen.

Hun havde  fouden Jørgen Seebach og så været gift med Johannes E. S. Flittner.

Der har vist været skrevet til mig omkring nogle data omkrng Barbara Østerberg, født Kjærgaard i Lønborg.

Mvh
Lise Østerberg Bahr