Hjelp til oppslag i begravelsesprotokollene i Stadsarkivet København

Startet af MariannStokken, 26 Maj 2011 - 23:19

Forrige emne - Næste emne

MariannStokken

Marie Nilsine ble født Norge 18.05.1902, etternavn Olderskog.

Hun dro av gårde til Danmark ca.1932-33 og giftet seg der (det er hva vi tror) med Frantz Vilhelm Rasmussen i 1933.

I 1943 er hun skilt og bor i Åbenrå, København, hun kaller seg da Marie Nilsine Rasmussen.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne denne damen (Folketelling i København f.eks?eller dødsfallsprotokollen)?

Jeg skulle gjerne visst når og hvor hun døde og om hun giftet se igjen, fikk hun barn (hun fikk en datter f. i Oslo 1931, adoptert bort).

Håper noen kan hjelpe med å spore opp den "forsvunne mormor"!!

MariannStokken

Hmm. nå var mitt spørsmål kommet så langt ned på listen at jeg forsøker å sette det øverst igjen   :-))

Jeg hadde blitt meget takknemlig for å få hjelp!!   

Eva Morfiadakis

Hej!

Tittade på henne i norska digitalarkivet FT 1910. Hon heter då Pedersdatter men har kanske taget namnet Olderskog efter platsen där hon bodde.
Att hitta henne i begravelseprotokollen är nog en omöjlighet eftersom de är upplagda på efternamn och år. Hon kan ju ha levt långt fram på 1980-talet. Sen är det hennes efternamn Rasmussen, som ju nog är ganska vanligt. Dessutom är det osäkert om hon hetat så.
Jag tror att det är ganska omöjligt att finna henne. Hade det varit i Sverige hade jag kunnat finna henne ganska snabbt. Jag vet inte om det är möjligt att få uppgifter om henne via det danska CPR-registret om hon levde 1968, om du kan få hennes senaste adress och efternamn.

Eva M
Eva M

MariannStokken

Tusen takk for svar!! Selv om det var nedslående....så er det veldig greit å få vite hvordan det ligger an!

Så får jeg håpe at Folkeregisteret i København kanskje kan hjelpe, dersopm hun ble boende i København    :-)

Men hva med adressebøker for København, selv om mange het Rasmussen, så var det vel fornavnet alfabetisk, så kan der være en mulighet?

Ang. henne etternavn: hun kalte seg av og til Olsen Olderskog i noen tilfeller Pettersen Olderskog, forøvrig kaller hennes far seg Olsen når han dør i 1952, mens moren kaller seg Olderskog når hun dør i 1977.


Eva Morfiadakis

Hej!

Jag såg också att fadern hette Peder Olsen. Jag vet inte hur länge ni i Norge hade kvar bruket att sonen blev Pedersen och dottern blev Pedersdatter. I Sverige började bruket försvinna omkr. 1900.
Modern var född 1873 och dog 1977. Hon blev ju 104 år gammal! Finns det inget "skifte" efter henne där du kan se om hennes dotter nämns? Jag vet inte vad ni har för sekretessregler i Norge men barnbarnet som söker sin mormor borde väl kunna få se?

Eva M
Eva M

MariannStokken

Hei igjen og tusen takk for engasjementet   :-))
Det var nok i Norge som i Sverige at det med "sen"/"dotter" på slutten av etternavnet forsvant omkring 1900.

Ja, moren ble 104 år   :-) Jeg har snakket med et av de "ofisielle" barnebarna, hun kunne fortelle at Nikoline helt til hun døde snakket om og lurte på hvor det ble av Marie Nilsine.

Men jeg har likevel et håp om at hun ble boende i København som hun gjorde i 1943 (hun bodde i Åbenrå, en gate i København), slik at hun kan finnes i Folketellingen.

Eva Morfiadakis

Hej!
Det finns FT 1940 och 1950 i Köpenhamn. Det finns tillgänglighetsregler för dem. Vet inte riktigt om vem som helst med tillstånd får göra opslag i dem. Antar att de är ordnade efter "gade" inte efter person.
Om hon bor kvar på Åbenrå år 1950 bör hon ju finnas där. En dansk måste nog svara dig.
Folkeregistret hjälpte mig en gång med en svenska som dog i Köpenhamn 1943 och som inte hört av sig sen hon reste 1900.

Eva M
Eva M

MariannStokken

Hei igjen  :-)
Jeg fikk en hyggelig e-post igår det var svar fra Borgerservice (i min uvitenhet henvendte jeg meg dit), de ville informere om at min henvendelse til dem var sendt videre til Folkeregisteret, idag fikk jeg svar fra Folkeregisteret at de trengte min adresse   :-))

Det må vel bare bety at de har funnet henne???

Jeg må si at dette ble meget spennende!! Familien har ikke visst noe om henne fra omkring 1940!!

Og henne uofisielle familie har aldri visst noe! Barnet som ble født i 1931 og adpotert bort har visst om sin far, men ikke sin mor.


Eva Morfiadakis

Hej!

Jag tror också att de har funnit henne. Jag minns att jag innan jag skickade mejl till Folkregistret  läste att de inte besvarar mejl utan fullständig adress. Jag skrev min adress och fick svar per brev från Köpenhamn.

Eva M
Eva M

MariannStokken

Ja, da er det bare noen dager å vente til brevet ligger i postkassen   :-))

Sååå spennende!

Eva Morfiadakis

Eva M

MariannStokken

Ja, så sant det ikke blir om nålevende (Marie Nilsine er selvfølgelig død, men dersom jeg finner barn av henne), så skal jeg gjerne det   :-))

Eva Morfiadakis

Hej!

Nej, naturligtvis inte om levande personer. Jag tänkte bara allmänt. Om "min" person fick jag bara uppgiften om när hon dog och var hon bodde vid sin död. Jag fick själv leta upp henne i FT 1921 och 1925 och fann hennes barn f. 1917.
Folkeregistret tittar nog bara i korten över döda. Att de hittat henne så lätt beror nog på att hon inte har gift om sig utan haft det namnet som du uppgav. Kanske om hon dog "ung" med mindre barn hemma att du får deras namn.
Jag vet inte hur det är i Norge men i Danmark tycker jag att det är väldigt svårt att finna folk, särskilt i modern tid. Då jämför jag det med Sverige där jag många gånger bara behöver ringa skatteverket och på ett par minuter har jag uppgifterna som jag söker. Sverige är ett paradis för släktforskare men man kan ju diskutera om det är bra för den enskilda människan.

Eva M
Eva M

MariannStokken

Hei igjen Eva   :-)
det er nok atskillig enklere å finne folk i Sverige enn i Norge, men Danmark er verst...

Vi har ikke Dødebok slik som dere  (det hadde jo vært fantastisk   :-)), men vi har en digitalisert utgave av døde mellom 1995 og 2001 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=DODSFALL
i tllegg har vi flere og flere Gravminner http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=x   som blir registrert.

Og sammen med at vi har "skattelistene" fritt tilgjengelig  (enn så lenge, det snakkes stadig mer om å slutte å legge dem ut, dessverre for oss som driver med slektsgransking!!), så har vi ganske god hjelp til å finne både "levende og døde"     :-))

Vennlig hilsen Mariann    :-)


MariannStokken

 :D    :D
Fikk svar fra Køben allerede idag!

Hun døde 22.04.1971 i København, like i nærheten av der hun bodde i 1943, da man sist hadde kontakt med henne her i Norge.

Så hva gør jeg nu, lille du?   :-))

Kontakte en avis tenker jeg, og spørre etter dødsnotis, kanskje?

Dersom noen _nå_ kan gå og gjøre oppslag i dødsfallsprotokollen er det fint   :-))


Eva Morfiadakis

Hej!

Jag är på väg till Köpenhamn imorgon för att gå på stadsarkivet. Begravelseprotokollen ger följande uppgifter:
Navn
Alder (fra 1913 fødselsdato)
Fødested (fra 1913)
Erhverv (1805-55 og fra 1861)
Dødsdato
Dødsårsag (til 1965)
Begravelsesdato og sted
Adresse og sogn ved dødsfaldet

Om det finns en grav kanske man kan kontakta kyrkogårdskontoret för att få veta vem som "äger" graven. Under vilket efternamn levde hon?

Det finns kanske ett skifte efter henne men det har sekretess. Kanske hennes bortadopterade barn har möjlighet att få se det. Skiftet ger ju namnen på hennes arvingar.

Eva M
Eva M

MariannStokken

Det høres ut som du med det samme vil gjøre et oppslag for meg også   :-))

Tusen takk!!

Jeg sender deg en privat melding på din hotmailadresse.


bente lindhardt

Hej Mariann.

Hvor boede Marie Nielsine i 1933/34/35?

Hilsen
Bente Lindhardt

MariannStokken

Hei til Bente og takk for din henvendelse   :-)

Jeg vet ikke hvor hun bodde på det tidspunktet, men jeg tror at hun bodde i Danmark da hun giftet seg høsten 1933.
Kanskje hun bodde i Åbenrå allerede da?

bente lindhardt


MariannStokken

Hei igjen  :-)
Som jeg har nevnt i 1.innlegg vet jeg ingen ting, bare _tror_ at hun giftet seg i Danmark.

Vet navnet på mannen (står også øverst), men det er også alt.



bente lindhardt

Hvis du vil give mig hendes nøjagtige adresse i 1943 og 1971 skal jeg se, hvad jeg gøre ang. evt. børn

Hilsen
Bente Lindhardt

MariannStokken

Tusen takk!
Jeg sender deg en privat e-post.

Vennlig hilsen Mariann   :-))

MariannStokken

Jeg har lyst til å takke så hjertelig for hjelpen, det gjelder Eva som både har hjulpet meg og holdt temaet varmt, slik at også Bente så det   :-))

Det samme gjelder Bente, hun har dessuten hjulpet meg med et annet spørsmål som var flere år gammelt.

Salutt til begge to   :-)))


Mette R Francke

Hei

Jeg har ikke fulgt denne tråden , men må bare si at Eva er utrolig dyktig.

Så flott at du finner de opplysningene du søkte.

Selv har jeg nå funnet min oldemors lillebror som utvandret fra København , først til Boston og har nå funnet hans gravsted i Mcpherson Kansas.

Angående søk ette døde så bruker jeg denne linken :
http://www.disnorge.no/gravminner/

Mette
Mette R Francke