Söker hjälp att hitta ett ärende i Daisy om min bror Gert Frode Christensen

Startet af Mogens H Andersson, 09 Jan 2019 - 20:53

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Hej

Jag behöver titta på ett dokument som är identifierat men jag hittar inte arkivskapet där jag skall beställa det. Ärendet finns i Sölleröd sogn, som tillhör Köbenhavns amt finns i denna länk längst ut till höger högst upp: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118982#157267,26380842

Mvh

Mogens

Poul Petersen

Hej Mogens

Jeg er ikke ekspert, men

arkivskaber: Mødrehjælpen i København 
arkivserie: adoption

der får du i hvert fald nogle muligheder.   

Vh Poul Petersen

Mogens H Andersson

Hej Poul,

Tack för tipset men tyvärr går det inte med Mödrehjälpen. Materialet skall finnas i Köbenhavns amt, men jag hittar inget om adoption där heller.

Det finns som jag ser bara ett arkivskab men det handlar om faderskap i Nordre birk...

Mvh

Mogens

John Damm Sørensen

Hej Mogens,

Eftersom materialet tilhører en sag, der er under 75 år gammel, skal der ansøges specielt om adgang.

Hilsen
John

Mogens H Andersson

Hej John

Det är jag medveten om och det skall inte bli något problem, utan problemet är att jag inte kan hitta arkivskabet m m i Daisy. Det innebär att jag inte får tillgång på grund av att jag inte kan beställa materialet enligt Rigsarkivet anvisningar.

Det jag är intresserad att få reda på vad min brors far heter, men det är ju inte säkert att jag får reda på ens med tillgång till handlingen. Det kan ju vara så att dokumentet bara är en juridisk handling som visar att vår mor har godkänt adoptionen.

Min bror är född på samma ställe och vi blev båda satt i pleje direkt vid födseln. Skillnaden är att jag fick återvända till min mor, dock efter flera år hos olika plejehjem, men  min bror blev  adopterad av sina plejeföräldrar och slapp att flytta.

Mvh

Mogens


John Damm Sørensen

Vær opmærksom på, at indtil kommunalreformen 1970 var Københavns Amt også stiftamt.

Jeg vil derfor mene, at du skal have fat i Københavns Amts journalsag 5579 fra 1949.


Arkivserie: Journalsager (1936 - 1957)
Arkivskaber: Københavns Amt
Arkivinstitution: Rigsarkivet
Medietype: Original, Papir m.m.
Beskrivelse fra/til: Journalnummer (År, Bd. nr., Fast-/Løbenr., Løbenr.)
Indhold fra: 1949 K 5476
Indhold til: 1949 K 5600
Pakkens Nr: B.4-4288
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=&b=&c=&d=&e=&f=&g=&h=&ngid=771409&ngnid=&heid=2465322&henid=2465322&epid=2465322&faid=11&meid=2551505&m2rid=6070166&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Hilsen
John

Mogens H Andersson

Hej John,

Tack för hjälpen! Detta är säkert rätt arkivskab och nu har jag lagt beställningen. Nu följer snart ett mejl där det står att jag inte har rätt att se innehållet,men nu har jag i alla fall mina syskonbarns skriftliga tillstånd som jag an bifoga.

Tack än en gång,John!

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej igen

Så här min bror blev satt i pleje direkt vid födseln och min fråga är då om det i ett fall  som leder till en adoption görs det då en faderskabsutredning?

Det tog c:a tre år innan adoptionen var färdig därför undrar jag om fadern var skyldig att betala underhåll till barnets plejeföräldrar fram till dess att allt var klart? I så fall borde det ju finnas ett dokument som visar detta eller hur?

Om det finns en faderskabsutredning var hittar jag den?



Mvh

Mogens

Anne Messmann

Hej Mogens,
Fadderskabssager finder du i Københavns Overpræsidiums Arkiv - se linket her: https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/faderskabssager-kom-godt-gang/

De er kun online til 1936, så sagen skal bestilles i Daisy.
Jeg er ikke helt sikker på, nøjagtigt hvad du skal bestille. Du kan evt. spørge Arkivaren: https://www.sa.dk/da/om-rigsarkivet/kontakt-rigsarkivet/skriv-til-rigsarkivet/

Jeg har desuden sendt dig en privat mail.
Vh, Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mogens H Andersson

#9
Tack Anne.

jag letar fortfarande efter en faderskapsutredning, som borde finnas. Den finns dock inte där den borde finnas, i Köbenhavs Overpresidium, men det kan ju betyda att det inte finns någon upprättad faderskabsutredning.

Enligt uppgifter som jag har fått bl a från Rigsarkivet är det mycket ovanligt att detta inte har gjorts, men tidigare var det möjligt att faderskabsutredningen inte alltid gjordes.

Jag tror att den saknas eftersom min bror direkt vid födseln blev satt i pleje och kanske var det adoptivföräldrarnas inriktning från första början att de ville adoptera min bror, vilket de också gjorde.

Att jag hade en bror som blev bortadopterad fick jag reda på för bara ett par år sedan och det är inget som min mor har berättat för mig, vilket kan bero på att jag också blev adopterad när hon gifte sig med en svensk man.

Här har jag sökt:

Här har jag sökt:
Mødrehjælpen i København, Plejeafdelingen: Journal over plejebørn (1917-1950) 923: 1944 - 194824-10-201830.10.2018
Mødrehjælpen i København: Navnekartotek: Kvinder (01.04.1940-31.03.1950) 149: [...]23-10-201830.10.2018
Landsnævnet for Børne- og Ungdomsforsorg, Hovedafdelingen: Klientregister (1938-1973) 61: [...]23-10-201830.10.2018
Københavns Overpræsidium: Generalkartotek, mænd (1927-1965) 20: [...]18-10-201824.10.2018
Københavns Overpræsidium: OJ-journaler (1936-1970) 20: 1945 Lige 2 - Lige 500818-10-201828.12.2018
Københavns Overpræsidium: OJ-journaler (1936-1970) 19: 1945 Ulige 1 - Ulige 499918-10-201828.12.201
Københavns Overpræsidium: Navneregistre til FJ-journaler (1938-1952) 10 - 11: 194702-10-201824.10.201
Københavns Overpræsidium: OJ-register (1858-1982) 10 - 13: 1945 mm.01-10-201817.10.201
Københavns Overpræsidium: Navneregister til AJ-sager (1910-1970) 38: 194701-10-201823.10.2018
Københavns Politi 4. Politiinspektorat, Afdeling A: Faderskabsjournal (1935-1953) 21: 1947 mm.01-10-201824.10.2018


Mvh

Mogens

Anne Messmann

Hej Mogens,
Du har ikke dette arkivalie på listen. Hvis ikke du har kigget dér, var det måske en idé:

Fadderskabssager 1945-1962 (med og uden adoption) Officielt, F-sager (kaldenavn).
Dannelse 1.4.1945-30.4.1962

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=m%C3%B8drehj%C3%A6lpen&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=808321&ngnid=808324&heid=2719239&henid=2719688&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mogens H Andersson

#11
Tack Anne, jag beställer enligt ditt tips och hoppas på resultat!

I går hittade jag också faderkabssager när jag sökte på Köbenhavn by och Civile sager. Jag är ganska säker på att min mor har träffat min brors far i Köbenhavn,men säker kan jag ju inte vara.

Här ett exempel: Arkivskaber: Københavns Byret, 13. Afdeling for Civilsager
Arkivserie: Dombog: F-sager
Løbenummer: 2-2
Indhold: 1945 9 10 - 1950 12 21


Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej igen,

I dag fick jag besked att jag inte får tillgång till det beställda materialet, som jag fick tips om i går. Mina syskonbarns tillstånd att jag får söka efter vem som är deras farfar gäller endast ett dokument, vilket jag inte ännu har fått tillgång till...

Nu får jag nog ge upp minna försök att få svar på min tycker jag berättigade fråga. Jag är ingen Don Quijote...

Tack ändå för alla tips och ideer!

Mvh

Mogens

Anne Messmann

Hej Mogens,
Er det ikke bare sådan, at du skal indsende ansøgning, og have tilladelse til hvert enkelt arlivalie, som du bestiller?

Du skriver, at du har fået en tilladelse. Er det til det arkivalie, som John skrev om i svar # 5 = Københavns Amts journalsag 5579 fra 1949?, og som du skriver, du stadig ikke har 'fått tillgång til'?

Venlig hilsen, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mogens H Andersson

Hej Anne

den fullmakten jag har gäller bara den arkivalie som John hjälpte mig att beställa och som jag fortfarande inte har fått se. Enligt svar som jag fick i dag måste jag alltså specifikt ha en fullmakt för varje arkivarie som jag önskar se. Bara den länken som du skickade till mig innehåller c:a 15 arkivalier. Dessutom får jag inte beställa mer än 15 arkivarier vid samma tidpunkt.


Dombog: F-sager (1940 - 1984)
Arkivskabere:
Københavns Byret, 11. Afdeling for Civilsager (1940-1978) , Københavns Byret, Afdeling A for Civilsager (1979-1984)
Arkivseriens navne:
Dombog: F-sager (Officielt) , Faderskabsdombog (Officielt)
Arkivseriens datering:
Dannelse: 1940 - 1984  innehåller nästan ett tiotal arkivalier

Det är inte tänkbart för mig att begära att mina syskonbarn skall behöva skriva och skicka in nästan ett tjugotal fullmakter...


Mvh

Mogens



Anne Messmann

Hej Mogens,
Jeg forstår ikke rigtigt, hvad du skriver i svar #14 om Dombog - F-sager: 
CitatDannelse: 1940 - 1984  innehåller nästan ett tiotal arkivalier

Arkivserien indeholder 6 pakker, men du skal jo kun bruge den ene, nemlig Pakke nr. 2-2 fra 19/1-1945-26/6-1953:

Dombog: F-sager (1940 - 1984)
Arkivskaber: Københavns Byret, 11. Afdeling for Civilsager
Arkivinstitution: Rigsarkivet
Medietype: Original, Papir m.m.
Beskrivelse fra/til: Domsdato, faderskab (År, Måned, Dag)
Indhold fra: 1945 1 19
Indhold til: 1953 6 26
Pakkens Nr: 2-2
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=&b=&c=dombog%253A+F-sager&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=2759146&henid=2759146&epid=2759146&faid=11&meid=4638761&m2rid=7227709&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

MEN om det er 11. Afdeling for Civilsager eller 13. Afd. (du refererer til begge afdelinger!) eller en helt anden afd., må du spørge Rigsarkivet om.

Jeg tror, at du skal have fat i et overordnet Navneregister, som f.eks. dette fra Københavns Byret, Civile F-sager (1948-1949, pakke nr. 3): https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=&b=&c=k%C3%B8benhavns+byret&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=483414&ngnid=&heid=2746157&henid=2746157&epid=2746157&faid=11&meid=8090973&m2rid=8090984&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Hvis ikke en anden her, kan svare på det, så spørg også Rigsarkivet om dette!

Mht. mit link i Svar # 10 - Mødrehjælpen, kan jeg godt se, at der er mange pakker. Der findes måske et Navneregister, men det finder jeg ikke umiddelbart. Også her må du spørge!

Venlig hilsen
Anne

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mogens H Andersson

Hej Anne,

tack för ditt engagemang! När jag började söka efter min bror fick jag tipset av arkivarien på Rigsarkivet vilka arkivalier jag skulle söka i. Som jag förstod det skulle jag söka på min mor eftersom jag inte visste namnet på fadern och inte heller vilket sogn han tillhörde.

Jag har alltså sökt enligt den tidigare översändna förteckningen utan att hitta något om min bror. Innan jag började söka på Rigsarkivet blev jag hänvisad att söka på Köbenhavns Stadsarkiv eftersom min mor måste ha fått hjälp av någon instans i Köbenhavn dels när det gällde placeringen av mig, men också min bror.

Det är dock en skillnad mellan mig och min bror nämligen att han blev satt i pleje i Gentofte sogn, medan jag hamnade  hos en familj i Köbenhavn. Vi blev båda placerade direkt vid födseln.

Det borde ju finnas ett beslut för att detta kunde ske. Enligt Köbenhavns Stadsarkiv är mycket av handlingarna från denna tid utrensade eller kasserade.

Vi blev både adopterade och på detta finns det beslut och jag vet vem som är min far, men i min brors fall vet vi inte vem.

Genom Köbenhavns Borgerservice har jag betalt för en adressliste förmig själv och min mor och därför vet jag att vi har bott på olika adresser . Ibland har vi bort på samma adresser, men då endast korta perioder. Jag bodde 18 månader hos en plejefamilj i Korsör och övriga perioder, mellan 1946 - 1952 har jag bott hos min mormor och morfar dvs med undantag för de perioder som jag har bott tillsammans med min mor, på barnhem och hos plejefamiljen i Korsör.

Nu väntar jag på besked att få se den beställda handlingen och i samband med det besöket skall jag fråga hur jag kan komma vidare.

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej igen

idag fick jag se den beställda arkivalie och nu vet jag vem som är far till min bror! Ett varmt tack till er alla som med råd och dåd har hjälpt mig vidare.

Ett särskilt tack vill jag rikta till Gitte som tidigt skicka uppgiften där jag till sist kom fram. Dessutom ett särskilt tack till Anne och John som hjälpte mig att beställa materialet.

Tack till er andra ingen nämnd ingen glömd!

Mvh

Mogens

Anne Messmann

Hej Mogens,
Tillykke med fundet :) - og tak for tilbagemelding.
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann