Matriklerne 1664 og 1688. Langsted, Verninge sogn, Odense herred, Odense amt

Startet af Jørgen Pedersen, 30 Dec 2018 - 10:57

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen


Hej

Langsted, Verninge sogn, Odense herred, Odense amt

Jeg ville vældig gerne se 1664- og 1688-matriklerne for Langsted by. Jeg kan finde markbogen fra 1682-1683, men jeg har brug for at se hartkorntallet, og det kan man vist ikke se i markbogen.

Derfor: er der nogen, der ved, om de to matrikler er på nettet?

Med venlig hilsen og godt nytår
Jørgen Pedersen

Kate Andersen

Hej

Du må en tur på Rigsarkivet - matriklerne 1664 og 1688 er nemlig ikke scannet endnu - husk at bestille journalerne inden du tager ind på Rigsarkivet.

Med venlig hilsen - og godt nytår.
Kate


Jørgen Pedersen

Hej

Tak for hjælpen. Ja, jeg tænkte det nok. Det må så vente til de bliver scannet.

Mvh
Jørgen

Egon Hansen

Dett er nu ikke sikkert du behøver at vente til matriklerne bliver lagt på nettet eller køre tilkøbenhavn for at se dem.
Da matriklerne blev filmet for mere end 50 år siden, var der mange lokalarkiver som købte de filmruller som indeholdt noget fra deres område.
Læs registret, læg mærke til filmnumret og se hvilke matrikler der er med på den film som dækker netop dit område, og kontakt så nærmeste lokalarkiv . Måske kan filmen lånet til dit lokalarkiv!
For resten: 1664 er nok  spildt ulejlighed . det var hastværksarbejde Riget fattedes penge ! Der blev brugt en dårlig papirkvalitet og der blev skrevet på begge sider af papiret, så mange sider er ulæselige på grund af gennemslag fra bagsiden.
Mvh Egon

Jørgen Pedersen

Hej
Mange tak.  Måske har et lokalarkiv på Fyn de relevante arkivalier. Jeg vil ikke bruge en hel dag på at rejse til København for at foretage to opslag.
Og mon ikke matriklerne snart kommer på nettet. Det er da helt oplagt udlægningsmateriale - faktisk har jeg svært ved at forstå, at man har prioriteret markbøgerne over matriklerne. 

Jeg har fundet andre matrikler på Wadschiers fine side, og jeg har ganske gode erfaringer med 1664-matriklerne. Men det er måske bare held, at jeg har ramt de bedst bevarede.

Igen, tak for hjælp og interesse - og godt nytår.
Mvh
Jørgen

Egon Hansen

Til lykke med matriklerne.
Allerede da de blev filmet fandt man ud af at de ikke alle var lige godt bevaret. Flere sider er overstemplet "Smerred Ink"
Der var påbbegyndt en såkaldt en såkaldt landgildematrikkel i 1662, på grundlag af indkaldte jordebøger fra de private godsejere.men man blev hurtigt klar over at landgilden for ens jord fra¨ de enkelte godser var så forskellige at de ikke kunne danne grundlaget for en lige skat på lige jord.og den blev ikke færdig for hele landet.
Jeg har selv set den for Sønderjylland og Vendsyssel medens den mangler for Ringkøbing amt. Jeg er ikke klar over om der er noget fra Fyn.
Mvh Egon