Thorkild Graae Christensen, Store Heddinge Født ca 1879

Startet af Anne Mette Holm, 17 Jan 2015 - 10:05

Forrige emne - Næste emne

Anne Mette Holm

Hej, igen-igen. Nu søger jeg min morfar.
Han var kunstner og skolelærer og havde gået på Zartmanns skole, uden dog at gøre sig væsentligt bemærket som maler. Han havde vist travlt med børn og penge. I min mors barndom var han ansat som timelærer ved Teknisk Skole, hvor han underviste i perspektivtegning. Han var også tegnelærer på kommuneskole og blev af staten sendt til Ungarn for at studere børnekunst. Arne Ungermann og Sikker Hansen var privatelever hos ham, - så han var altså vel anset. Han har også figureret i dansk kunstnerleksikon - for omkring 30 år siden, men heller ikke her kan jeg finde ham.
Det eneste, jeg nogensinde har fundet var et blad fra politiets registre, hvor man kunne se, hvordan han i 1909-11 rakkede rundt, boede to mdr. her og et par måneder der, vekslede imellem København og Præstø. Jeg kan ikke finde det længere. Ingen Thorkild Graae Christensen noget sted.
Jeg har set i kirkebøger i Store Heddinge, - ingen familien Graae Christensen.
En del af hans familie var provinshonoratiores i Viborg, men heller ikke her har jeg fundet nogen familie Graae Christensen.
Familien slog hånden af ham, da han giftede sig med min mormor, Ellen Kathrine Jensen (1886), antagelig fordi hun var datter af en fordrukken murer. Hun kom fra Sorø og gik en tid på Sorø Husholdningsskole. Jeg har et billede af hende sammen med med-elever af begge køn. Ca 1905? Hendes familie er der selvfølgelig ikke noget om, men min morfar burde være til at finde et eller andet sted.
Jeg har bare ikke nogen ide´om, hvor, selvom jeg har mange data på ham.

Har I et input?

Mike Lyng

Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)


Mike Lyng

FT-1890  Amt: Præstø   Herred: Stevns   Sogn: Store Heddinge Købstad   Stednavn: Store Heddinge Købstad, Stevns herred, Præstø amt

Jacob Moritz Christensen   48   Gift   husfader   captain, branddirecteur   Jonstrup, København Amt
Signe Christensen   44   Gift   husmoder      Veistrup, Svendborg Amt
Alma Christensen   21   Ugift   deres barn      Gudme, Svendborg Amt
Julius Christensen   20   Ugift   deres barn      Gudme, Svendborg Amt
Ida Amalie Christensen   18   Ugift   deres barn      Gudme, Svendborg Amt
Holger Christensen   11   Ugift   deres barn      Svostrup Sogn, Viborg Amt
Hertha Christensen   10   Ugift   deres barn      Svostrup Sogn, Viborg Amt
Rolf Christensen   8   Ugift   deres barn      Svostrup Sogn, Viborg Amt
Torkild Graa Christensen   7   Ugift   deres barn      Svostrup Sogn, Viborg Amt
Gerda Christensen   4   Ugift   deres barn      Svostrup Sogn, Viborg Amt
Inger Jensen   18   Ugift   tjenestepige      Strøby Sogn, Præstø Amt
Rasmine Larsen   17   Ugift   tjenestepige      Korsør
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Anne Mette Holm

Tak! Jeg googlede ham og fandt registerbladet. Det er sikkert det samme, jeg gjorde sidst.  8)

Anne Mette Holm

OK, så han er FØDT i Viborg? Min mor nævnte noget om en gård lidt udenfor Viborg. Jeg må se lidt på  branddirektøren. Måske ligger der noget i Jonstrup?
Hvilke kilder ville det være klogt at søge, og hvordan kommer man til dem? Det er det problem, jeg hele tiden møder som begynder. Hvordan finder man f.eks et elevregister fra Zahrtmanns skole?

Btw. Der var også en kaper-kaptajn - måske brandinspektørens far? Ham har jeg vist også set et billede af engang.

Hans Peter Christiansen

Hej.

Faderen?

kbhv, Smørum, Værløse, Jonstrup seminarium, Jonstrup seminarium, 2, FT-1845, B5199

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Caspar Christensen   42   Gift      2.lærer ved seminariet   Kjøng, Præstø amt
Amalie Møller   32   Gift      hans kone   København
Jacob Moritz Christensen   4   Ugift      deres børn [Caspar Christensen og Amalie Møller]   Værløse
Karen Amalie Christensen   2   Ugift      deres børn [Caspar Christensen og Amalie Møller]   Værløse
Lisbeth Jeppesdatter   22   Ugift      tjenestepige   Ballerup, Københavns amt
Mvh HP

Jens Thomassen

Hej

Her er familien i Svostrup:


Viborg, Hids, Svostrup, Asmindegaarde By, Svostrup Sogn. Hids Herred, Viborg Amt, 2. En Gaard, 87, FT-1880, C4397


Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jacob Moritz Christensen 38 Gift Husfader. Lieutenant. Opsynsmand ved Gudenaaen  Jonstrup, Kjøbenhavns Amt  
Signe Christiansen født Hansen 34 Gift hans Hustru  Veistrup, Svendborg Amt  
Alma Christensen 11 Ugift deres Barn  Gudme, Svendborg Amt  
Julius Christensen 10 Ugift deres Barn  Gudme, Svendborg Amt  
Ida Amalie Christensen 8 Ugift deres Barn  Gudme, Svendborg Amt  
Holger Christensen 1 Ugift deres Barn  Her i Sognet  
Udøbt Pigearn under 1 Aar Ugift deres Barn  Her i Sognet  
Anna Marie Hansen 22 Ugift Husjomfru  Nykjøbing Falster  
Johanne Svensdatter 28 Ugift Tjenestefolk  Sverrig  
Ane Cathrine Andersen 15 Ugift Tjenestefolk  Grønbæk, Viborg Amt  
Anders Jensen 20 Ugift Tjenestefolk  Vium, Viborg  
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Mike Lyng

Viborg, Hids, Svostrup, Asmindegaarde By, Svostrup Sogn. Hids Herred, Viborg Amt, 2. En Gaard, 87, FT-1880, C4397

Jacob Moritz Christensen   38   Gift   Husfader. Lieutenant. Opsynsmand ved Gudenaaen      Jonstrup, Kjøbenhavns Amt
Signe Christiansen født Hansen   34   Gift   hans Hustru      Veistrup, Svendborg Amt
Alma Christensen   11   Ugift   deres Barn      Gudme, Svendborg Amt
Julius Christensen   10   Ugift   deres Barn      Gudme, Svendborg Amt
Ida Amalie Christensen   8   Ugift   deres Barn      Gudme, Svendborg Amt
Holger Christensen   1   Ugift   deres Barn      Her i Sognet
Udøbt Pigearn   under 1 Aar   Ugift   deres Barn      Her i Sognet
Anna Marie Hansen   22   Ugift   Husjomfru      Nykjøbing Falster
Johanne Svensdatter   28   Ugift   Tjenestefolk      Sverrig
Ane Cathrine Andersen   15   Ugift   Tjenestefolk      Grønbæk, Viborg Amt
Anders Jensen   20   Ugift   Tjenestefolk      Vium, Viborg Amt
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Anne Mette Holm

Hold da op, et stort materiale. Der er noget at tage fat på! Tak skal I have!

Mike Lyng

#10
Ved søsteren Almas dåb Svendborg Gudme, ny, 1863-1891 opslag 47 er havnefoged Niels Hansen, Svendborg, fadder.

Her er Niels Hansen i 1890
Svendborg, Gudme, Oure, Lundeborg, Oure sogn, , 6, FT-1890, B0340
Lars Hansen   59   Gift   husfader   kalkbrænder   Hesselager sogn, do [Svendborg Amt]
Maren født Hansen   55   Gift   husmoder      Svendborg
Jens Andersen   63   Gift   husfader   daglejer   Gudme sogn, do [Svendborg Amt]
Maren født Hansen   48   Gift   husmoder      Oure sogn, do [Svendborg Amt]
Hans Andersen   10   Ugift   barn      do [Oure sogn, Svendborg Amt]
Niels Hansen Christjansen   51   Gift   husfader   havnefoged   Vejstrup, Svendborg Amt
Ane Margrethe født Nielsen   53   Gift   husmoder      Kissendrup, Odense Amt
Olga Hansen   16   Ugift   datter   sypigemedhjælper   Oure sogn, Svendborg Amt
Carl Hansen   14   Ugift   søn      do [Oure sogn, Svendborg Amt]
Karen Christjane Theodora Hansen   9   Ugift   barn      do [Oure sogn, Svendborg Amt]

Niels Hansen Christiansen er født Svendborg, Vejstrup, 1838-1858, ops. 2
Forældre er Christian Graae Hansen og Karen Rasmusdatter

Signe Hansen er født Svendborg, Vejstrup, 1838-1858, ops 35
Elise Jensine Kirstine Christiansen Hansen
Forældre er Christian Graa Hansen og Karen Rasmusdatter

mvh

mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

dorte frandsen

Hej Anne Mette!

Hermed en lille tilføjelse til din familiehistorie!

Jeg har vedhæftet Jacob Mouritz Christensens ansøgning om erindringsmedalje for deltagelse i krigen 1864.

Med venlig hilsen Dorte

[vedhæfting slettet af admin]

Anne Mette Holm

Åhr - et meget forsinket tak!
Vi havde hans håndskrevne dagbog. Meget smuk skrift - men indholdet var ikke for svage maver.
Min bror lånte den  - og en anden må have lånt den af ham.
Væk var den!