to brødre Poulsen - styrmænd

Startet af Elsebeth Groth Fibæk, 21 Nov 2018 - 15:26

Forrige emne - Næste emne

Elsebeth Groth Fibæk

Hej Forum.
Min morfar Verner Gotfred Poulsen var styrmand og senere kaptajn. Ifølge et dokument fra My Heritage udvandrede han i 1948 til Brasilien – men han må være kommet hjem igen inden jeg blev født i 1955. Er det måske sådan at alle på et skib, der skulle lægge til et sted i Brasilien havde brug for et visum (som vist er udsted i Randers juli 1945) – eller udvandrede han rent faktisk?

Jeg har også stadig lidt problemer med hans ene lillebror Hans Arthur Poulsen, der også var styrmand og druknede ved Rikke Skous forlis i 1954 i Nordsøen. (har beskrivelser af det). Går ud fra at man indskrives som død i kirkebøgerne, selvom liget evt. ikke er fundet. Men jeg kan ikke finde ham nogen steder. Der står i forlispapirerne at han var fra København, men har hørt fra anden side, at han boede i Jylland og at han var blevet gift med en Karen Larsen. De havde ingen børn sammen. Eller bliver der ikke ført kirkebogsprotokol, når liget ikke er fundet?

Ved godt, at det er lidt rodet. Men håber på lidt hjælp.

Mvh Elsebeth

Stina Kirkegaard Hansen

#1
Jeg har tjekket Politikens e-arkiv.
I flg. avisen d. 8. oktober 1954 var Hans Arthur Poulsen gift og boede på adressen Wesselsgade 22 B ved sin død.  
I avisen d. 18. marts 1955 er der en dødsannonce, hvor hans kone (Karen Poulsen) skriver, at der vil blive afholdt mindehøjtidelighed for ham i forb. med gudstjenesten i Vor Frelser d. 20. marts 1955.
Venlig hilsen
Stina

Elsebeth Groth Fibæk

Hej Stina.

1000 tak - mærkeligt, at jeg ikke selv er stødt på det - men ja alderdom ;)

Mvh Elsebeth