Timm Carl Ludvig Hartz, født 1829 i Kiel, Holsten

Startet af Kim Hartz, 18 Nov 2018 - 17:57

Forrige emne - Næste emne

Kim Hartz

 
Kære forum,

Min tipoldefar Carl Hartz var tømrer i København og Frederiksberg fra 1857 til sin død i 1899.

Jeg har mange oplysninger fra hans vielse til Sophie Elisabeth Hartz i Trinitatis sogn i 1857, og folketælling i 1860, 1880, 1885, deres børns fødsel og dåb, samt hans død i 1899.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157777&side=136
http://www.ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=149718&side=2&height=651

Så det er ikke perioden efter 1857, jeg søger hjælp til.


København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, St Anne Vester, 1072, FT-1860, D8407
Navn:                                           Alder:    Status:    Stilling i familien: Erhverv:    Fødested:
Anna Hartz                                   64     E     Husmoder                      Langeland 
Timm Carl Ludvig Hartz                  31     G     *hendes Søn       Tømmersvend       Kiel 
Sophie Elisabetjh Hartz *f. Jensne     23     G     *hans Kone                        Kjøbenhavn 
Thorvald Magnus Carl Arnold Hartz     2     U     *deres Søn                        Kjøbenhavn 
Thomas Bonniksen                  34     U     Tømmersvend            Bjerning. Haderfslev Amt 


Ved hans begravelse står hans oprindelse som født i Kiel, med den nøjagtige dato er 20. juni 1829. 
Men jeg er ikke bekendt med at søge oplysninger i Holsten! Jeg er ikke klar over hvilke kilder der er online – kirkebøger eller folketællinger. Er der nogen, der kan hjælpe her?

Hans moder Anna er i øvrigt født i Tranekjær sogn på Langeland o. 1798, men jeg kender ikke hendes patronym.


Jeg søger:  Oplysninger om hans forældre, dåb og alle oplysninger før 1857.

På forhånd tak!

Venlig hilsen


Kim Hartz

Cay-Erik Geipel

Mig bekendt findes disse kirkebøger ikke online. Kirkebøgerne forvaltes af:
https://www.kirchenkreis-altholstein.de/kirchenkreis/archiv.html

Der findes kontaktdata på siden. Det koster gebyrer at få lavet opslag, men da du ved den nøjagtige fødselsdag er det nok ikke så voldsomt.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Bjørn Marcher

Hej Kim,


jeg har nu ikke erfaring i Holsten, men Greipel's anbefaling lyder rigtig.

Jeg prøvede at finde ham ved FT1835, men den virker underlig mangelfuld.....  er der nogen her i forum, der ved hvor man finder FT1835 for Holsten online ???   
Det ser ud til der kun ligger et enkelt bind på www.SA.dk - er resten ikke fotograferet af?


Bortset fra det, faldt jeg over et stray fund, du måske allerede har:


Landschaft Eiderstedt, Tönning, Barakken, Haus No. 1b, [286], FT-1845, C9600
Navn:    Alder:    Status:       Erhverv:    Fødested:
Timm Hartz                                        61     Verheir.       Seefahrer, zur See abwesend     Krempe 
Cathrina Elis. Hansen                           59     Verheir.     seine Frau                  Tönning 
Caroline Friederike Margretha Pauls            9     Unverheir.     angenommenes Kind     Tönning 


Men kunne jo få tanken at det er relateret familie. Tønning er på halvøen Ejderstedt i Vadehavet.
Krempe er en gammel købstad lidt sydligere i Holsten. Så ikke lige i Kiel - men navnekombinationen kunne vel tyde på familie.


venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Kim Hartz

Kære Cay-Erik Geipel og Bjørn

Tak for jeres meget nyttige svar og kommentarer.
Jeg vil ved først givne lejlighed forsøge mig hos Krichenkreis-altholstein om de kan hjælpe mig lidt videre. Samtidig vil jeg undersøge Timm Hartz fra Krempe lidt nærmere for om det kunne være familie.
Endnu engang tak for jeres hjælp.

Venlig hilsen
Kim

Bjørn Marcher

Hej Kim,


Din tipoldefar optræder i København som tømmersvend/tømrer Carl Hartz.

Københavns Tømrerlav har en rejsebog for tilrejsende svende, 1849 – 1861. Der burde han jo optræde !

Han er måske fundet her, fra maj 1856, opslag 30 MH:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=273133&side=30&height=651

Står som Carl Hartz en, fra Baamed (?) Altona. En gåde, hvorfor der er tilføjet -en , jeg kender ikke til Hartzen som slægtsnavn.

Der er også en H W Hartz, se opslag 25 og 28 fra Holsteiner Kiel. Måske familie?

Ellers kan jeg ikke se andre med efternavnet Hartz i denne protokol - måske andre kan få øje på nogle?


venlig hilsen


Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Hej igen Kim,


Jeg kan ikke helt frigøre mig fra det "Timm" der går igen i din slægt (du har det jo selv som mellemnavn). Hvis man går ind på Family Search og blot søger på Timm Hartz  og Germany, kommer denne ud som første hit:

Name   Jürgen Hartz
Event Type   Death
Event Date   30 Jun 1911
Event Place   Glückstadt, Steinburg, Schleswig-Holstein, Germany
Gender   Male
Age   93
Birth Year (Estimated)   1818
Father's Name   Timm Hartz
Mother's Name   Anna Magdalena Seeth
Spouse's Name   Anna Hauschildt
Spouse's Gender   Female

Det kunne jo være at forældrene her også er forældre til din Carl Hartz ?  Moderen hedder Anna....

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark