Begyndelsen og enden på Lene Melchiorsd. i Glud s. - første halvdel af 1700

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 11 Nov 2018 - 10:20

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

i Glud sogn er der fint mange oplysninger om Lene Melchiorsdatter´ liv, men jeg mangler lige netop det, der kan give prikken over i´et
Nu lader jeg være med at sende diverse link på hendes færden i Glud, da det tidligere har medført, at jeg ikke modtog tilbage svar - tror jeg - blot dette link, hvor det hele hurtigt kan findes

https://www.slaegtogdata.dk/disapps/kilder/hanne_roos/af_hent_kilder.php

Min ane: Jens Rasmussen, bliver trolovet og gift med Lene Melchiorsdatter henh. vis 3. aug. og 30. okt 1746

Forinden havde hun været gift med: Søren Ibsen - død 27. maj 1746
De blev gift i 1728 og fik syv børn: Melchior 1733 - Ole 1734 - Stoltz 1736 - Rasmus 1738 - Jep 1739 - Karen 1741 - en dødfødt i 1744

Lene Melchiordatter´ egen fødsel har jeg ikke kunnet finde, mener hun måtte være datter af: Melchior Mouridsen hvis hustru netop hed: Stolze  (+ Melchior = to børnebørn)
Jeg har fundet Melchior og Stoltz´ børn: Mourits 1690 - Jørgen 1693 - Henrik 1695 - Oluf 1698 - men til Lene, fandt jeg ikke en dåbsdato

Min ane igen: Jens Rasmussen - blev som nævnt gift med Lene Melchiorsdatter 1746 - men: 1749 finder jeg min ane gift med Anna Andersdatter 17. oktober 1749 - de får efterf. fem børn

MEN: hvad er der blevet af Lene Melchiorsdatter? har ikke fundet hende død eller gift med en anden, i hvert fald ikke i Glud s.
Mon et kvikt hoved sidder inde med en løsning

Mvh.
Karl-Peter

Jette Nielsen

Hej

Hun er død 1749 iflg. disse skifter:

193 Lene Melchiorsdatter i Østrup. 16.6.1749, fol.82.
E: Jens Rasmussen.
Første ægteskab med Søren Ibsen, skifte 6.7.1746 lbnr.169.
B: Melchior 17,
Schultze Sørensdatter,
Karen 8.
FM: farbrødre Jørgen Ibsen i Nørby, Niels Ibsen sst,
morbror Henrik Melchiorsen sst.
[Boller og Møgelkær godser Skifteprotokol 1745-1769, G 366 - 150]
(Kilde: Bjerre Herreds Skifteuddrag af Erik Brejl)
----
699 Jens Rasmussen, rytter i Østrup. 16.6.1786, fol.377B.
B: Karen.
FM: morbror Anders Sørensen Falster i Østrup.
[Første ægteskab med Anne Andersdatter, skifte 18.9.1764 lbnr.392].
B: Lene g.m. Niels Bank i Skjold,
Anders, der har gården i fæste,
Deliane.
[Boller og Møgelkær godser Skifteprotokol 1769-1790  G 366 - 151]
(Kilde. Bjerre Herreds Skifteuddrag fra Erik Brejls hjemmeside)

Mvh.
Jette Nielsen

Karl-Peter Dammeyer

Tak til dig Jette - og indrømmet, jeg havde slet ikke tænkt den tanke, at de kunne findes i et skifte, men selvfølgelig, og dog, ofte når jeg selv har søgt på skifter, ja, så lykkes det ikke, det skal der åbenbart andre til - så tak for det

Mvh.
Karl-Peter

Henrik Brandt

#3
Hej

Dette dødsfald i Glud kirkebog 1749 må være Lene Melchiorsdatter:

https://www.slaegtogdata.dk/disapps/kilder/hanne_roos/Bjerre%20Glud-Hjarn%C3%B8%20kirkebog%201747-1753.doc

Dom 5 p pascha...
Eod die blev Jens Rytter i Østrup hans hustru som døde d. 6 maj begravet i hendes alders 47 år

Øverst på højre side: http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=162756&side=160

Skiftet efter Jens Rasmussen 1786 bekræfter, at han var rytter.

Karl-Peter Dammeyer

Stor tak til Henrik også for dit fund der tydeligt bekræfter alle sammenhænge !

Mvh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Nu, hvor jeg arbejder videre med min tekst, bliver jeg altså nødt til at spørge, hvorfor præsten/degnen ikke har skrevet det samme navn i de to indskrivninger på ovenstående link fra 1749 i Glud KB?                                                                              Hvor der står: "Rasmus Rytter" i Østrup - i det øverste felt, mens der står: "Jens Rasmussen" i Østrup - i feltet nedenunder, hvor Jens Rasmussen hans pige Anna Pedersdatter døde den 8. maj - og begravet efterfølgende mandag

Jeg går ud fra det er den samme Jens Rasmussen, og at Anna Pedersdatter var en slags husholderske/tjenestepige
Han bliver jo den 30. oktober, samme år, gift med den meget yngre: Anna Andersdatter

Mvh.
Karl-Peter

Henning Mortensen

Hej Karl-Peter

Præsten har ikke været konsekvent med sin skrivemåde  ;)

"Anne Pedersdatter hos Jens Rytter" står der 24. trin 1748 på højre side nederst

http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=162756&side=151

Mvh.
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Karl-Peter Dammeyer

Hej Henning!

Tak for din opmærksomhed på spørgsmålet, med henvisningen, hvor der ikke er noget at være i tvivl om
Alene sidder man ofte og kommer vældig i tvivl om, hvad de oldgamle gutter fandt på at skrive om sognebørnene - og dengang som nu, er det med "rettidig omhu" ikke altid noget der findes i folks hoveder  -  (ens eget incl.!)

Mvh.
Karl-Peter