Niels Peter Jørgensen

Startet af Henning Jørgensen, 09 Nov 2018 - 16:30

Forrige emne - Næste emne

Henning Jørgensen

Min bedstefar, Niels Peter Jørgensen er født d. 17/6 1883 i Brønsholm, Karlebo sogn, Frederiksborg amt. jeg kan følge ham som konfirmand, soldat og tjenestedreng ved FT 1901 i Hillerød. Men i 1906 kan jeg ikke finde ham. I 1911 ved FT bor han hos forældrene i Brønsholm, og 14. maj samme år bliver han gift med Elisabeth Petersen - også fra Brønsholm. Og han blev ansat på "Den militære Klædefabrik"

De har 3 børn, som i FT 1916 bor sammen med deres mor i Usserød, Birkerød sogn,  men nu er Niels Peter Jørgensen igen væk! (opslag 470, Birkerød, Frederiksborg amt).

Jeg har tænkt på sikringsstyrken, men intet er nævnt i lægdsrl.

Resten af hans liv kan jeg følge.


Kan nogen hjælpe?
mvh
Henning Jørgensen

Hans Peter Christiansen

#1
Løst bud fra FS:

Niels Peter Jorgensen
Denmark Census, 1906
Name   Niels Peter Jorgensen
Event Type   Census
Event Date   1906
Event Place   Bøstrup, Bøstrup, Svendborg, Danmark
Event Place   Bøstrup, Langeland Nørre, Svendborg, Denmark
Gender   Male
Marital Status   Single
Birth Date   17 Jun 1883

https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3A%22niels%20peter%22%20%2Bsurname%3Aj%C3%B8rgensen%20%2Bbirth_year%3A1883-1883~&collection_id=2800931
Mvh HP

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen





http://www.vestvolden.info/Sikringsstyrken_1914_1918.htm


Til bygning af Tunestillingen afsættes 2 bataljoner af 3. division og 1 bataljon på skift fra 1. og 2. division. Herudover afgives 3 ingeniør-
kompagnier (7, 6 og 5 KMP). Til hvert afsnit ( Roskilde, Tune, Karlslunde)er der således fra starten 1 ingeniørkompagni og og en bataljon
som arbejdsstyrke. Stillingens længde er ca. 20 km og dybden 1 km - senere op mod det dobbelte.
I stillingens forkant skulle der i hele dens længde trækkes et 10 meter bredt pigtrådshegn (148.000 pæle og 4,4 mill. meter pigtråd). Der
skulle anlægges skyttegrave, der på grund af deres zig-zag trassé langt oversteg stillingens 20 km. længde. Der skulle støbes huler og
gallerier, telefoncentraler, opholdsrum og beredskabsrum.
Omkring 5000 små underjordiske rum, skudsikre mod let feltartilleri blev etableret, hovedsageligt med sikringsstyrkens håndkraft.

     Skiringsstyrken i Tunestillingen
  Soldater fra sikringsstyrken på arbejde i Tunestillingen    En af Tunestillingens dobbelthuser
                Dobbelthuse i Tunestillingen    

Vinteren 1915-16 udlægger Tyskland miner i Køge Bugt.og i sundets sydlige del, så den danske flådes bevægelser hæmmes væsentligt i
området. Overkommandoen frygter nu en landsætning ved Køge Bugt eller Amagers sydkyst. Der opstilles derfor en særlig styrke begge
steder. Amagers sydfront forstærkes med et par bataljoner og forsvaret trækkes helt frem til sydkysten, hvor de kunne støttes fra Dragør
Fort (færdigt januar 1915) og Kongelunds Batteri (færdigt januar 1916)

Tunestyrken omfattede maj 1916 7 bataljoner, 1 eskadron, 4 feltbatteriet samt et større kommando af fæstningsartilleriregimentet,
Tune Artillerikommando. Endelig indgik de tre ingeniørkompagnier der stadig arbejdede i stillingen.
Cheferne for 1 og 2 division førte skiftevis kommandoen over styrken. Mosede Batteri meldes kampdygtigt fra 19. juni 1916.

Underbringelse af de mange tropper i private hjem gav en endeløs række problemer hvorfor Grevelejre og Barfredshøjlejren opførtes.
Herudover etableredes en teltlejr ved Køge. Overkommandoe fik 880.000 til bygning af lejrene i august 1916, men inden lejrene var færdige
var udgifter steget til 1,1 mill.
Samtidig opførtes barakkelejre på Amager for 320.000 kr.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen




http://www.vestvolden.info/Tune_lejre.htm

Kort efter blev det klart, at udgifterne til den eksisterende private indkvartering ville stige med 50 %, og midt i august 1916 blev opførelsen af 4 mindre lejre godkendt
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Henning Jørgensen

Tak til jer begge. Nu må jeg efter nogle års pause) komme i gang med familysearch kan jeg se!
Venlig hilsen
Henning Jørgensen
mvh
Henning Jørgensen