Hans Rossen f omkr. 1715, men hvor?

Startet af John Sørensen, 23 Maj 2011 - 11:21

Forrige emne - Næste emne

John Sørensen

I flg. KB (Haderslev, Nørre Rangstrup, Agerskov opsl.149) blev Hans Rossen af Rurup begravet d. 26/12 1793, 78 år, mindre 3 mdr. og 8 dg gammel. Dvs. han er født omkr. 1715, men hvor?

Hans Rossen er på et tidspunkt blevet gift med Marie Pedersdatter og får 6/4 1751 sønnen Hans Christian (Haderslev, Nørre Rangstrup, Branderup opsl.70)

Alle Hans Christian Hansen børn får navnet Hørlyk (FT 1801: Haderslev, Nørre Rangstrup, Agerskov, Geestrup bye) - men hvorfor?
En hypotese: Marie Pedersdatters far kunne måske være Peder Hørlyk?

Jeg har haft megen gavn af Brand Christensens hjemmeside www.igbc.dk, bl.a. om Branderup sogns kirkebøger 1667-1814, men har ikke der kunne finde flere oplysninger om ovenstående.

Så hvis nogen i dette forum kan hjælpe med yderligere oplysninger om Hans Rossen, hans hustru og deres forældre, vil jeg være meget glad for at modtage dem.

Venlig hilsen
John Sørensen

Mette R Francke

#1
Hei

Se om du kan finne noe under denne linken
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,515722,516727

Se også denne linken
http://www.wadschier.dk/index.php

Mette
Mette R Francke

Bente Aaris

Viser lige familien hvordan den så ud i FT:1801:

Haderslev, Nørre Rangstrup, Agerskov, Geestrup Bye, , 7, FT-1801, B8758
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christian Hansen 50  Gift huus bonde Bonde 
Ingeborg Johansdatter 41  Gift hans Kone   
Maren Hørlyk 23  Ugift huusbondens datter Knipler 
Johan Hørlyk 13  Ugift Fælles Børn   
Peder Christian Hørlyk 10  Ugift Fælles Børn   
Hans Nissen Hørlyk 4  Ugift Fælles Børn   
Anna Botilla Hørlyk 7  Ugift Fælles Børn

Så havde han vel ant. også en broder Rasmus, hvor børnene også får Hørlyk:

Haderslev, Nørre Rangstrup, Branderup, Rurup Bye, , 4, FT-1801, B8858
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Hansen Rossen 60  Gift husbonde Bonde og Gaardbeboer 
Mette Marie Povelsdatter 55  Gift hans Kone   
Njels Andersen Hørlyk 19  Ugift hans Søn   
Hans Hørlyk 11  - deres Søn   
Peder Njelsen Reuter 37  - Tjenestefolk   
Kirsten Marie Jørgensdatter 23  - Tjenestefolk

Det antydes også i den tråd Mette satte link til at moderen var datter af en Peder Hørlyck,
men det er jo ikke bevist.

Du har vel ant. så også set denne:

http://igbc.dk/Brandt_sjylland/sjysk_forside_main.htm

 
Men jeg tror nu mere på at du skal til Bevtoft, da jeg ser i Branderups kirkebøger at en Hans Rossen fra Bevtoft var med i dåb til bl.a. en Jep Hørlyks barn der i 1748!

Ja, og så er den sørme ;D god nok Hans Rossens barn i Bevtoft: Rasmus - blev døbt i Bevtoft 12 p. trin 1741:, den stemmer lige med alderen på en prik!

Opslagnr:35 Bevtoft 1703-1809

Der er desværre ingen vielser før 1764!

99% sikker på at det er Hans Rossen som er døbt: Dies 3.søndag 1716 (3.maj ?) Ross ? barn i Bevtoft: Hans
opslagnr:5

(Det er også antydet i den gml. tråd)

Ross ? (måske Christensen) får også døbt en søn Jes St. Hansdag i 1719.
opslagnr:7

(samme år ser jeg at Peder Hörlÿche får døbt en datter Zidsel i Bevtoft).

I 1746 kan det se ud til at Hans Rossens og Maria Hørlyk får døbt en datter Sidsel:
Opslagnr:47

(Måske det er hende som er med i dåb til Hans Christians Maren og en Peder Rossens barn i 1781 i Branderup, hun kan være opkaldt efter mors søster?)

Ja du får studerer selv i den kirkebog (lidt vanskelig), kunne ikke umiddelbart finde Maria Hørlyks dåb!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

#3
Sidsel døde 1782:

Dom: 2 Advent: d 8 Decbr: blev Sidzel Hansdatter Rossens af Rurup begravet æt: 36 Aar 7 Mdr.

Rasmus døde 1810:

Rasmus Rossen af Rurup døde den 15de Marzii og blev begravet den 25de s: M: - 68 Aar 7
Maaneder gammel.


Hans Rossens søn Peder blev døbt 9.april 1748 i Branderup
opslagnr:68

Haderslev, Nørre Rangstrup, Branderup, Rurup Bye, , 18, FT-1801, B8858
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Rossen 53  Gift husbonde Kaethner og Væver  
Kirsten Pedersdatter 48  Gift hans Kone  
Ane Rossen 14  Ugift deres Børn  
Hans Rossen 12  - deres Børn    
--------------------------------------------------------------------------------
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

John Sørensen

Tak til Mette og Bente for en rigtig god hjælp.

Jeg har tidligere været i Bevtoft kirkebog uden at kunne finde de oplysninger, som Bente nu så flot har foræret mig.

Jeg er nu ret sikker på:

•   at Hans Rossen er døbt i Bevtoft 1716 (Kirkebogen (opsl. 5) er svær at læse, men jeg mener der står: "Dea 3 Søndag i faste døbt døbt Ross Christensens barn i Bevtoft: Hans").
3 søndag i faste 1716 = d.15. marts 1716 og denne dato passer sammen med den alder, kirkebogen siger, Hans har ved sin død.

•   at Hans Rossens hustru Marie Pedersdatter er den samme som Maria Hørlyk, der nævnes ved deres datter dåb i 1746 (som Bente har gjort opmærksom på), og det er dermed sandsynligt, at Marie er datter af Peder Hørlyk..

•   at Hans Rossen flytter fra Bevtoft til Branderup i perioden 1746-1751 (Skal undersøges nærmere)

Men tak til jer begge - der er nu flere spor jeg kan arbejde videre med.

Venlig hilsen
John Sørensen

   

Bente Aaris

Citat•   at Hans Rossen flytter fra Bevtoft til Branderup i perioden 1746-1751 (Skal undersøges nærmere)

Du kan måske indskrænke perioden til 1748 :

1748:
(søndag 13.oktober)
5 8br blef Per (Jep!) Hørløkkes Søn fød og d 13de neml: Dom 18 p Trin. døbt noie Peder
Faddere: Hans Rossen i Befftoft, Margreth Xstens ibid, Jens Skioldagger, Nis Kromand, Per ???, Cecilia Engels, Maren Madsd:, Mett Anderses

1750: var han med i dåb i Branderup men da er hans bosted ikke nevnt, så man skulle tro han var bosat i sognet:

3 7br blef Niss Kromands Søn fød og d 6 ejusd. som var Dom 15 p Trin. døbt noie Hans
Faddere: Niels Kromand, Hans Nissen, Hans Xstensen, Per Jerksen, Hans Rossen, C. M. Freuchen, Boeld Rasmusd:, Christina Jesd:, Marike Jeremiæd:

Vdr. Hørlyk:

1760:
d 16 Iul: blev Jep Hørlyk af Brandrup begravet i hands alders 61 Aar

1796:
Dom: Oculi, d 28de Febr: blev Maria Hanses, Hans Rossens Enke af Rurup begraven,
ætat: 82 Aar ÷ 5 Uger


d.v.s. hun skulle være født 1714 ca.Marts/April !

Ja så fandt jeg hende i Bevtoft så nu er der ingen tvivl længere:

1714:
2. Pinsedag (=21.maj) døbt Per Hörlÿks barn af Bevtoft - Marie


Vi må lige få opslagsnummer med = 4.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

John Sørensen

Flot - flot - flot Bente! Med din hjælp har jeg nu fået svar på mine indledende spørgsmål om Hans Rossen. Tak endnu en gang.
Venlig hilsen
John Sørensen
PS. Hans Rossen er min tip4 oldefar

solveig knudsen

Hej John Sørensen

Har med interesse læst dit indlæg angående Hans Rossen som også er
min mands forfader, igennem Hans Christian Hansens datter Anne Botille
fra Agerskou.
Det som I er kommet frem til er også hvad jeg mener at have fundet ud af.

Jeg kender ikke så godt de Sønderjyske sognes beliggenhed. Men har tænkt på om
den Peder Hørlykke der kom for skade at dræbe en mand ved et bryllup i Skrydstrup
1685. Kunne være i slægt med Hans Rossens hustru Maria.
Når man ser i de Sønderjyske kirkebøger, synes det som om der er temmelig mange
forgreninger af slægten Hørlykke og flere der hedder Peder Hørlykke.

Mon der er nogen der kender til slægterne Hørlykke.

mvh Solveig Knudsen

John Sørensen

Hej Solveig
Bente Aaris fandt i kirkebogen fra Bevtoft frem til, at Maries far hed Per Hörlyk, og hun blev døbt 2. Pinsedag 1714 i Bevtoft. (Haderslev, Nørre Rangstrup, Bevtoft 1714, opsl. 4).
Bevtoft ligger kun ca. 5-6 km sydvest for Skrydstrup. Så der er da en sandsynlighed for, at Per Hörlÿk kunne være i familie (måske søn?) af den Peder Hørlykke fra Skrydstrup, du omtaler. - Det må bestemt undersøges nærmere - og hjælp modtages gerne med tak.
Venlig hilsen
John Sørensen
PS. Min forbindelse til min tip4 oldefar Hans Rossen går gennem Hans Christian Hansens søn Peder Christian Hørlyk, som er bror til Anna Botilla Hørlyk.