1. Svømmede Marie Beck (f. 13. nov. 1890 i Kbh.) over Atlanten? 2. Død?

Startet af Gitte Nilsson Høll, 30 Okt 2018 - 14:58

Forrige emne - Næste emne

Gitte Nilsson Høll

Marie var døbt Ellen Christine Marie Beck (https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=155773#155773,26036203), men kaldtes Marie. Endvidere tyder officielle dokumenter som fx vielsesattest på, at hun troede, hun hed Marie Ellen. Hun blev givet bort til – evt. adopteret af – sin morbror Jens Peter Jensen (f. 1864 i Tårnborg, Sorø) og udvandrede sammen med ham til USA. Ifølge diverse folketællinger (bl.a. United States, Concensus 1920) indvandrede Marie i USA i 1898.
Jeg har ikke kunnet finde hverken en Ellen Christine Marie Beck, en Marie Ellen Beck eller en Marie Ellen Jensen i udvandreprotokollerne eller i passagerlister over ankomne til New York (Statue of Liberty - Ellis Island Foundation) eller i Passager- og indvandringslister, 1500 – 1900 (Passenger and Immigration Lists Index).  Ej heller har jeg kunnet finde morbroderen Jens Peter Jensen nævnte steder. Heller ikke en anden af Maries morbrødre, Carl Christian Jensen, der også udvandrede til USA, har jeg kunne finde i protokoller og/eller passagerlister.

De er vel næppe svømmet over Atlanterhavet 😊, men hvorfor er de ikke at finde i nogle af optegnelserne?

Om Marie ved jeg desuden, at hun blev gift med David Nathaniel Sederquist (1888-1966) den 11. nov. 1914 i Lynn, Essex, Massachusetts. Sammen fik de børnene Eleanor Marie (1915-1993) og David Nathaniel Jr. (1920-2008).

Jeg er også meget interesseret i at vide, hvor og hvornår Marie døde. Ifølge et stamtræsmatch skulle hun være død i Danmark i 1966. Dette tror jeg imidlertid ikke er rigtig - i hvert fald ikke, at hun skulle være død i Danmark. Både hendes mand og børn døde i USA.

Venlig hilsen
Gitte

Egon Sørensen

Hej!

Jeg har ikke undersøgt om det er dem du søger, men prøv om du kan få bekræftet at det er dem der står øverst på indvandrelisten ti til Boston, de blev jo i staten Massachusett.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GYW9-6DF?i=336&cc=1923995

Mvh.

Egon Sørensen

Gitte Nilsson Høll

Tusind tak, Egon Sørensen!

Det er lige præcis dem, der står øverst på indvandrerlisten!
Så nu mangler jeg "bare" at finde ud af, hvor og hvornår Marie døde.

Venlig hilsen
Gitte