Er Kirsten Lauridsdatter af Buch familien? Og hvor født ca. 1748?

Startet af Willy Sand Christensen, 27 Okt 2018 - 09:56

Forrige emne - Næste emne

Willy Sand Christensen

Er Kirsten Lauridsdatter af Buch familien? Og hvor født ca. 1748?

Kirsten Lauridsdatter ses konfirmeret i Skanderup kirke Dom: Qvasimodo Geneti 1762, som nr. 8.
Her anføres det: "Oluf Buchs Söster Söns Datter af Nagbøl."

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126316#169015,28383520

Jeg har ikke fundet hende født/døbt i Skanderup/Anst/Ribe. Hvor er hun født?

Kan nogle udrede hendes familie ud fra oplysningerne: "Oluf Buchs Söster Söns Datter af Nagbøl."?


Se iøvrigt tidligere emne med titlen: "Jeg søger oplysninger om Jep Jepsen Svenske f.1748 og Kirsten Laursdatter i Bække sogn."

m.v.h.
Willy

Ruth Neumeister

Ikke at det meget, men et sted skal vi jo starte, og så kan vi forsøge at bygge videre:

Jeg sætter lige det link ind, som du henviser til:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,142266.0.html

I dette link skriver du:
Den 21. april 1748 Jep Nielsen af Nagbøl en søn Jeppe. Faddere: Hans Andersens datter af Paaby? (Påbøl i Hoven sogn?). Degnens datter af Nagbøl. Mads Buch. Oluf Buch. Jens Buchs hustru.
Blev fremstillet i Skanderup kirke d. 26. maj 1748.

Paaby ligger i Harte sogn, Vejle amt, og da bæremoderen Hans Andersens datter, n. Hansdatter er rejst 14 km. for at holde barnet, kan hun vist kun være i familie med en af forældrene .

Kirsten ses ikke døbt i Harte sogn, der starter 1747, men hun kan måske være født lige inden kirkebogen starter.

AO, Harte sogn, Vejle amt, opslag 7
Mads Buch og Margrethe Lauridsdatter af Rodevad en søn Laurids

Kender du denne hjemmeside? Oluf Buch, Mads Buch og Jens Buch nævnes her:
http://www.slaegt.jermiinnielsen.dk/MyHTMLfiles/an_74.htm

Og så lavede jeg lige denne opstilling:

535 Thomas Ebbesen i Kolding, birkedommer i Koldinghus Rytterdistrikt. 24.5.1734, fol.231B.
E: Anne Amalie Bertelsdatter. LV: Jens Riis, borgmester i Kolding. B:
1) Ellen Christine Thomasdatter 16
2) Abel Cathrine Thomasdatter 13
3) Magdalene Sybille Thomasdatter 7
4) Anne Justine Thomasdatter 6.
FM:
1 Jens Damgaard, forvalter på Wedellsborg
2 Lucht, forstander i Kolding
3 farbror Oluf Ebbesen i Nagbøl
4 fasters mand Oluf Jepsen Buch i Nagbøl gift med Kirsten Ebbesdatter (Nygaards sedler)
   
Olufs søster = n.  Jeppesdatter:
      Hendes søn: Laurids n.
         Laurids' datter: Kirsten Lauridsdatter f. 1748

Hilsen Ruth







Palle Buch Carlsen

#2
Hej

Hun er skam døbt i Skanderup d. 11. Aug. 1748.
Det står som en enkelt linie sammen  med Poul Buchs datter Else.
"Dito Maren Lauritsdatter af Schand. en uægte Datter Karen"

Mvh
Palle Buch Carlsen


Rettet tastefejl
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Palle Buch Carlsen

Hej igen

Udover tastefejlen hvor jeg kaldte hende jeg havde fundet for Maren ligesom moderen, så hed hun jo ikke Kirsten som hun skulle.
Så der er jo ikke noget at hente der medmindre det er en fejl at hun hedder Kirsten ved konfirmationen.

Mvh Palle
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Palle Buch Carlsen

Hej

Oluf Jepsen Buchs søster = Dorthe Jepsdtr. Buch (g. m. Laurits Nielsen)
Dorthes søn = Laurits Lauritsen Buch (det er moderens Buch navn han bærer)
Kirsten L Buch tilskrives  LL Buch pga omtalen ved hendes konf. Om der er andre "beviser" f eks skifter eller lignende ved jeg ikke.

Hvis du skal til at grave i Buch familien kan det anbefales at du beder om login til Buch Puslespillet.
Det er uvurderligt til at lede en på vej, når man skal forsøge at finde tilbage i det puslespil af ens og næsten ens navne i en talrig familie.
Det giver dog ikke noget svar på hvor hun er født, men det er nok et sted i Anst Hrd som så mange andre Bucher. Det kunne f. eks være i Vamdrup hvor KB mangler for de år hvor vi må formode hun er født.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Willy Sand Christensen

Lidt forsinket! Tak til Ruth og Palle for jeres svar.

Det kan vel lige så godt være den anden søster til Oluf Jepsen Buch ved navn Karen Jespersdatter Buch Dbt. 1/9. 1695 i Stenderup kirke. Og gift d. d. 29/6. 1718 i Stenderup med Lars Nielsen af Hjarup. De bor i Øster Vamdrup. 1720 Festo Conceptionis Christi (25/3): Døbt Salig Lauritz Nielsens søn af Øster Vamdrup og kaldt Laurids. Faddere: Bl.a. Ole Jepsen Buch af Nagbøl. med flere. Da han benævnes "Salig" må han være død inden sønnens dåb. Han blev således begravet 4/2. 1720 i Vamdrup. Sønnen Laurids Lauridsen f. 1720 kan således godt være Kirsten Lauridsdatters far. Men det er jo ikke til at bevise da Vamdrup kirkeborg ikke findes mellem 1734 og 1760. Om der findes andre kilder der kan dokumentere det, - vides ikke.

Nej jeg har ikke adgang Buch-puslespillet.


m.v.h.

Willy