Kliplev i krigens tid

Startet af John Thomsen, 26 Okt 2018 - 13:20

Forrige emne - Næste emne

John Thomsen

Undskyld mig. Dette er ingen traditionel aneefterlysning, og jeg er ikke ude efter personfølsomme data. Men læs historien:

I 1943 kom Jens Nielsen som 13-årig i lære som bager lokalt, og blandt hans faste opgaver var, at køre undt med bagervognen i området, omkring Søgaard-lejren osv.

Men i krigens tid krævede det mange tilladelser at være sådan på farten på landevejene.

Imidlertid fik han god hjælp med disse tilladelser fra en ligeledes ung dame, Annelise Jensen, som vel var ansat på kommunekontoret.

Hun må, i sagens natur have været noget ældre end den unge Jens.

En halv snes år senere udvandrer Jens til Canada, hvor han møder en dansk pige "på eventyr", og de stifter familie.

Han lever i starten som skovhugger, men går siden over til at bygge huse - uden at bage en kringle siden. Bor nu i Sommerland B.C.

Men mindet om Annelise sidder stadigt dybt i ham, og han bliver nysgerrig - nu som 88-årig - efter, hvordan det er gået hende.

Jens mener at huske (jeg har netop besøgt ham, og han er knivskarp), at Annelise havde en ældre bror, kaldt Jakob, samt en yngre bror, Harald og en yngste søster, Astrid. Samt at faderen skulle være ansat ved DSB.

Jeg har gennemtrawlet Folketælling 1940 (begge to), uden at kunne finde denne familie; faktisk er der forbløffende få Jensen'er.

Derfor denne efterlysning; er der mon nogle, der ved noget om Annelise Jensen, og hendes videre skæbne?

Venligst
John

Helle Jespersen

Hvis hun var af ældre dato, så kan Jensen jo være hendes "giftenavn" og ikke hendes pigenavn.
Så måske skulle du kigge 1940 igennem igen, og se om der er en der hedder Annelise, men måske med en ægtemand i stedet for bosiddende med forældre og søskende.

Hun kan jo også være fra et andet sogn omkring Kliplev
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

John Thomsen

Kære Helle.

Tak for deltagelsen, men disse forhold har jeg taget i betragtning.

Jeg tror næppe, hun har været gift, og hvis hun var, skulle hun og manden jo også optræde.

Når hun har omtalt sine søskende og faderen, kan vel være, netop fordi hun bor hjemme.

Og med en far, ansat ved DSB, er det mest naturlige vel, at han bor i byen? Måske udstationeret, men...

Hvad der pirrede mig i starten var, om Kliplev var en selvstændig kommune dengang, og altså havde eget kommunekontor.

Også, hvorvidt et sådant var bemyndiget til at udstede den slags tilladelser.

Der venter nok <suk> et langt sejt træk med at trevle kirkebogen igennem efter hendes familie!

Venligst
John

Helle Jespersen

Prøv at kontakte DSB. De har nok en historisk afdeling.
Kliplev har mig bekendt ikke noget trinbræt i dag. Den nærmeste større station er Tinglev.
Så måske har familien været fra Tinglev.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Buchard

Du har vel allerede haft kontakt med
http://www.kliplevarkiv.dk/

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Ebbe Thygesen

Jo, Kliplev er i dag et "trinbræt" og indtil for få år siden, lå der stadig en anseelig stationsbygning - nu nedrevet.

Mvh, Ebbe

Ebbe Thygesen

I Slægtsbiblioteket har jeg fundet det søgbare dokument "De Danske Statsbaners Tjenestemænd og Aspiranter 1942", hvor der på side 139, 202 og 248 er nævnt Jensener med tilknytning til Tinglev. Jeg har ikke kunnet finde Jensener med tilknytning til Kliplev.

http://bibliotek.dis-danmark.dk/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=29393

Mvh, Ebbe


John Thomsen

Når man rører i gryden, kommer der gerne noget op...  ;-)

Således også i erindringen hos Jens Nielsen i Canada.

Nemlig, at Annelise vistnok boede hos bagerens i hverdagene, men tog toget hjem til sin familie i weekenden. (Arbejdede man ikke lidt kortere om lørdagen dengang?).

Mest sandsynligt er det, at hun kørte mod øst, altså Sønderborg. Men der er en masse gader at gennemtrevle i FT...  ;-(

En teori fra min side er, at den lærling, Jacob på 15, som bageren har i FT1940, er identisk med Annelise's angivelige (store)bror.

Teorien godtgør desuden, at et mester-lærling forhold kan have åbnet for en husning af lærlingens søster.

Jens er kommet i tanker om, at han sandsynligvis har et billede et sted, af sin gamle bagervogn. Når han finder det, vil Kliplev Arkiv selvfølgelig få en kopi.

Venligst
John

Egon Sørensen

Hej!

Måske er jeg galt på den, men i FT 1930 fra Kliplev er der er banearbejder Jensen med en datter der hedder Anne- Lise og en søn der hedder Jacob.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLH-KHZZ-3?i=315&cc=2800932


Mvh.

Egon Sørensen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Sørensen

Hej! 


Nu da du har familien og kender fødedato og år må Annelise kunne findes såfremt hun levede i 1968 har hun jo haft et personnummer, så det er nok værd med en henvendelse på borgerservice

Mvh.

Egon Sørensen

Gitte Johansen

#11
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Sørensen

Hej!

Ikke efterspurgt, men et fantastisk billed af bagemesteren med familie.

https://arkiv.dk/vis/1539847

Mvh.

Egon Sørensen

Egon Sørensen

God aften!

Banearbejder Jens Jørgen Jensen blev gift med datteren Meta af den gamle bagermester Jacob Petersen.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=201936&side=203&zoom=71.42857142857143  nr 2 nederst

Derfor giver det god mening at Anne-Lise boede der, men det har nok været hendes morbroder Hans Petersen der har været bagemester under krigen.

Mvh.

Egon Sørensen




Egon Sørensen

#14
God morgen!

Disse oplysninger må kunne bruges til eftersøgning efter Anne-Lise.

https://www.myheritage.dk/family-1_1002471_126106381_126106381/jensen-jens-jorgen-jensen-ukendt

Lidt oplysninger om broderen til Anne-Lise.

https://vafo.dk/vejle/Den-gamle-guldsmed-er-doed/artikel/47194.


MVh.

Egon Sørensen

Egon Sørensen

Hej!

Det nemmeste ville nok være at ringe til guldsmed Jette i Nørre, måske ved hun hvad der blev af Anne-lise.

Mvh.

Egon Sørensen

Ebbe Thygesen


Egon Sørensen

Hej!

jeg behøver ingen takketaler, men det ville være rart med en tilkendegivelse om du har læst svarene på dit spørgsmål.

Mvh.

Egon Sørensen

John Thomsen

Hej alle gode hjælpere.

Egon har en pointe, og jeg vil da aldrig undlade at takke alle for de mange input, jeg har fået undervejs.

Imidlertid har jeg haft travlt med at behandle dem, samt ikke mindst søge i arkivalier efter verifikationer.

Men Jeres hjælp har været uvurderlig, og jeg har netop haft kontakt med guldsmed Jette Skriver, som er niece til den søgte Annelise.

Og så har jeg fået bundet sløjfe, ved at sende resultatet til onkel Jens i Canada.

Faktisk tror jeg, han har været lidt "lun" på Annelise (som var fire år ældre) i sin tid, men det er jo en anden historie, som man siger.

Venligst
John