Er det samme Rasmus Madsen, f. 1825 i Skårup

Startet af Susanne Østergaard Christensen, 15 Okt 2018 - 14:55

Forrige emne - Næste emne

Susanne Østergaard Christensen

Hejsa.

Jeg har brug for lidt hjælp til at løse et problem jeg er stødt på.
Det starter med en fødsel i Skårup i 1860, hvor en Rasmus Madsen, fra Ellekjær i Skårup bliver udlagt som fader til barnet. Jeg er sikker på hvem faderen er: Rasmus Madsen, f. 11-10-1825 i Skårup. Den eneste Rasmus Madsen i årene omkring 1825 i Skårup. Fader: Mads Rasmussen, boende på Ellekjærstedet.
Nu kommer problemet: jeg har søgt efter Rasmus Madsen efterfølgende. Og havde fundet en som, jeg var sikker på var den rigtige, selv om det er noget som ikke helt passede:

En Rasmus Madsen bliver viet til en Marine Johanne Frederikke Mogensen i Vor Frue Kirke, Svendborg. Vielse nr. 21.  Han har en bror, som hedder Jens Madsen, lige som en af forloverne.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=181422&side=373
Fødselsdato og sted er helt ved siden af. Men der bliver ikke født en Rasmus Madsen i årene omkring 1825 i Ollerup. Så det passer jo i forvejen så ikke, hvad der står i kirkebogen. Grunden til at jeg hælder til at det er min Rasmus Madsen, er folketællingerne:

Svendborg 1870:
Rasmus Madsen     44    Gift    Husfader  Arbejdsmand     Skaarup sogn
Frederikke Madsen f. Mogensen 40 Gift husmoder.  Lindelse sogn,

Svendborg 1880 og 1890:
Der er Rasmus Madsen, registeret på sin arbejdsplads i Skårup, nemlig Maegården. Fødested er igen Skårup.

Rasmus' død er den 21-10-1899 i Vor Frue, Svendborg.
Her er så endnu et problem: Faderen står til at være Mads Madsen. Og det skulle jo være Mads Rasmussen. Fødested og fødselsår er dog korrekt.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=181436&side=95

Skiftet efter Rasmus Madsen, død 1899, giver heller ikke noget, da der kun står at stedsønnen Martin Poulsen afholder udgifterne til begravelsen.
Har kigget på mange af Rasmus' søskende børns barnedåb uden af finde ham blandt fadderne. Heller ikke fundet noget skifte efter forældrene, som dør i 1849 og 1866.
Så er det den samme Rasmus Madsen, eller er det 2 forskellige??
Håber nogen kan hjælpe mig videre med eventuelle nye søgemuligheder.

Mvh.
Susanne Østergaard Christensen
Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Østergaard Christensen

Hej Gitte


Det er også en af de ting, som passer, og som gør at jeg hælder til at de er samme person.
Det er bare de notater ved vielsen og død, som ikke passer.
Men skulle man ikke fremvise sin dåbsattest ved vielsen ??, hvis ja, så er det da mærkeligt, at man kan skrive forkert med fødselsdato og sted.


Mvh.
Susanne
Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen