Lægdsruller Sønderjylland- har dokumenter - kan de bruges til noget ?

Startet af Litta Olsen, 28 Sep 2018 - 23:07

Forrige emne - Næste emne

Litta Olsen

Jeg har nogle sedler fra min far, men ved ikke rigtigt om de kan bruges til noget. Mit kendskab til lægdsruller er begrænset og jeg synes at det er svært at finde frem.

Min far var født i 1913 i Stepping og senere bosat i Vonsild.

Vedlægger mine to sedler (som et billede).
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Hans Chr. Baagøe

Den første seddel er en generel information om at han kunne forvente at blive indkaldt til militæret ca. 1 år efter sessionen. Hvis han ønskede at få det at vide før den normale mødebefaling blev sendt, skulle han følge vejledningen på sedlen. Den lille seddel er hans lodtrækningsnummer, så han har sparet gebyret og ventet på indkaldelsen.

Du kan ikke bruge sedlerne til at finde ham i lægdsrullen.

Den "nemme" må at finde hvornår, han skal kunne findes i lægdsrullen er denne side:
http://www.salldata.dk/laegd/
Samme sted kan du også finde det relevante lægd.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Litta Olsen

Tak for svar.

Det er ikke så 'nemt'. Jeg forstår ikke hvorfor han skal være under Sønderborg, når han er født i Stepping, som er under Haderslev amt. Der går for øvrigt rullerne ikke længere end til 1931, så vidt jeg kan se.

Her kræves der lidt arbejde ;-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Hans Chr. Baagøe

Hej

7. udskrivningskreds har deres kontor og postadresse i Sønderborg. Udskrivningskredsen blev oprettet efter genforeningen i 1920 og omfatter Sønderjylland samt nogle sogne, der blev overflyttet fra 4. udskrivningskreds. De overflyttede sogne er i Ribe og Vejle amter.

På det link, jeg gav dig, kan du se hvornår de enkelte sogne skiftede lægd og udskrivningskreds. Når du har fundet oplysningen, er der link til de relevante amter/udskrivningskredse, hvor du kan vælge det relevante årstal. Når du har gjort det, skal du finde personen under det relevante lægd. Lægdsnummeret står som regel øverst til højre på de scannede sider.

Lægdsrullerne kan indeholde personfølsomme oplysninger angående helbred, så derfor må du ikke kunne se dem for nulevende personer.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe