Hvad skrev min ane i 1761?

Startet af Laila Tøttrup, 25 Sep 2018 - 17:05

Forrige emne - Næste emne

Laila Tøttrup

I Højris Godarkiv har jeg fundet nedenstående side, som tilsyneladende er skrevet af min forfader Anders Christensen Tøttrup på Dueholm i September 1761.

Jeg kan stort set kun læse, at han underskriver - og der er et sted i teksten nævnt en Olle Christensen og Conferensraad Klingenberg.

Håber på lidt hjælp. Ikke nødvendigvis en fuldstændig oversættelse, men bare en idé om, hvad brevet handler om.

https://www.wadschier.dk/arkivalie/h%C3%B8jris-godsarkiv-sk%C3%B8der-g%C3%A6ldsbeviser-og-retsager-1576-1847/23728/104/

Ole Westermann

Mit bud:

Starter på siden før:

Efter Begiering meldes ydmygst hvad ieg er Vidende
om fore?skrevne Gaard i Elsøe.  Da kom? ieg udi Høyriis
1709 og tiente der nogle aar for tiener og siden for
Foged, mens* aldrig hørte om bemeldte Gaard andet                   *betyder her og senere: men
     (næste side)
end han? hørte Høyriis til alleene, og i dens Jorde Bog
uden nogen exception staaed for 6 Tfr 5 skp 1 fr 2 alb og
Var Beboed, da ieg først blev Foged, af en Mand heede
Olle Christensen, som sad i arem lig stand, og for medelst
Alderdom og skrøbelighed, blev der fra sat, og til Christen
Jensen bortfæst, som indlagde Fæste Brev ud Viiser
mens hvor Det er kommen at samme gaard skulle have hørt
saa mange til. som Hlr Cammer Raad Fog i hands attest
forklarer  Ved ieg gandske intet af, eller kand give
nogen Forklaring om,  Vel haver ieg hørt, at Sl.
Hlr Conferentz Raad Klingenberg Giorte et mageskifte
med Kierkerne om en Deel Gods, og det udi Kierke-
skriveren Sl. Michel Langes tiid imens hand Var
Kierkeskriver  Ved Kierkerne mens hvor meget eller
hvad det var, er mig gandske u bekiendt og skeede føren(d)
ieg kom til Høyriis at tiene, hvilket er ald dend under-
rettning og oplysning ieg her udi kand give.
   Dueholm, dend 1 November 1761.    Anders
                                                           Tøtterupp.

mvh Ole

Laila Tøttrup

Ole, du er fantastisk.

Tusind tak for hjælpen, så meget havde jeg aldrig selv fået ud af det  ;D

Og det hjælper faktisk meget, for Anders Christensen Tøttrup er min ældst kendte ane i lige faderlinje. Ingen ved, hvor han kommer fra, og det skriver han desværre så heller ikke, men nu ved jeg i det mindste, at han kom til Højris i 1709 og arbejdede som tjener/tyende først, inden han blev ridefoged.

Vh. Laila Tøttrup

Ole Westermann

Hej Laila

Det er jo meget tænkeligt, at Anders Christensen Tøttrup (f.ca 1690) kommer fra Tøttrup i Hørdum sogn.
Var der nogen Christen i Tøttrup, et sted med en håndfuld gårde, i 1683?

Chr 5.s matrikel i Tøttrup - opmålt oktober 1683 - starter http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=238&bsid=126744&kb=-

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=126744&side=257 t.v.
Thieneren Pouel Riesen nu Christen Pouelsøn hafr udi
- kunne indicere, at PR er død, og CP overtaget fæstet (måske far og søn)

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=126744&side=267 t.v.
Thieneren Chresten Pedersøn, Nu Willadtz Andersøn hafr udi
- kunne indicere, at CP er død, og WA overtaget fæstet

Der var også en Christen Knudsen, som synes at være død på dette tidspunkt.

mvh Ole


Laila Tøttrup

Ja, det har hele tiden været teorien, at Anders Christensen Tøttrup har taget navn efter landsbyen Tøttrup i Hørdum Sogn, men det har endnu ikke været muligt at finde hans forældre. Moderen hed sandsynligvis Maren, da Anders' ældste datter er opkaldt efter hende.

Jeg må lede videre  :D

Ole Westermann

Ifølge
https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I2555&tree=2  og  https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I7619&tree=2

Poul Christensen Resen (1626-1682), Tøttrupgård, foged i Hassing hrd og Skyum birk
  ~ Kirsten Jacobsdatter
     Der anføres kun 2 børn, Poul (f.c.1675) og Anders (f.c.1660), men Christen mangler her. Han overtager efter sin fader på Tøttrupgård, jvf matriklen 1683.
     Christen er sands. er en af de førstefødte og født c.1650-58.
Iflg matriklen 1683 er der 6 gårde i Tøttrup - Tøttrupgård på ca 81 tdr land - de øvrige fra 18,7 til 36,2 tdr land.
Iøvrigt ses af justitsprotokollen for Hassing herred 1682, at Poul Resen sidste gang er dommer 23. marts, hvorefter Niels Povelsen er konstitueret, indtil
Willadtz Povelsen starter som dommer 1. juni.

Jeg anser det for særdeles sandsynligt, at Anders Christensen Tøttrup er søn af denne Christen Poulsen Resen på Tøttrupgård, som også optræder
i justitsprotokollerne fra Hassing herred. Anders må nødvendigvis være søn af af en 'veluddannet' mand, når han i i 1709 bliver ansat på Højris og
nogle år senere bliver foged samme sted!  - Men i stedet for at medbringe Resen-navnet, vælger han at kalde sig med sit eget tilnavn Tøttrup.

Laila Tøttrup

Jeg har lige siddet og studeret matriklen 1683 og er nået til samme konklusion.
Men det er da lidt underligt, at en slægt som Resen, der ellers er skrevet om flere steder, er så mangelfuldt efterforsket, at man glemmer en søn.

Det ville være fantastisk at finde et bedre bevis, så lige nu er jeg i gang med at lede videre i alle de gamle kilder, jeg kan finde: Herredsprotokoller, Godsarkiver og Viborg Landstings skøde- og panteprotokoller blandt andet.

Anders Christensen Tøttrup er nævnt flere gange i skøde- og panteprotokollerne, men jeg har svært ved at tyde teksten, så jeg smider nok noget op til tydning senere.

Og tak for hjælpen indtil videre. Du må endelig sige til, hvis du falder over noget mere ang. Resen og Tøttrup forbindelsen.

Vh. Laila Tøttrup

Laila Tøttrup

Her er den første indførsel, hvor min Anders Christensen er nævnt i Viborg Landstings skøde- og panteprotokoller:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=222353#222353,42015105

Umiddelbart læser jeg, at Monsieur? Anders Christensen på Højris har lånt 400 (rigsbankdaler?) til Herredsfogden i Nykøbing.

Er det korrekt forstået?

Vh. Laila Tøttrup

Ole Westermann

Ja, byfoged RJ låner 400 Rdl af Monsr Anders Christensen nu værende paa Høyeriis.

mvh Ole

Ole Westermann

Her er et pantebrev på 100 Rdl af 2 april 1730 fra sognepræsten Alexander Basballe i Nautrup til Seigr Anders Christensen Tøttrup paa Høyeriis.
- Med pant i kirketienden for Nautrup kirke.  Og her så med tilnavnet Tøttrup.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=222356#222356,42016096

Ole Westermann

Her er måske noget interessant.
Skøde- og panteprotokol Viborg Landsting, dat. 5.juli 1712
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=222343#222343,42012872 t.v.

Poul von Klingenberg til Højris sælger til sin søn Henrik von Klingenberg til Ørum bl.a. på linie 6
... , Hørdum sogn Tøtterup bye Herligheden udi Tøtterupgaard Christen Andersen paaboede 2½ mk 4 sk 2 d.. leding H.K. 1 tdr 5 schp 3 fr ...

Det kan kun være en ganske lille del af det samlede hartkorn på Tøtterupgård, der her sælges.
Er denne Christen Andersen på Tøtterupgård død? Eller er han flyttet?
Under alle omstændigheder KUNNE han være fader til Anders Christensen Tøttrup og måske flyttet ind på gården inden 1690, hvor Anders ca. fødes.
Og Christen Poulsen Resen er måske død mellem 1683 og 1690.

Kirkebogen i Hørdum afslører, at i hvert fald fra 1720 sidder i mange år Mads Madsen på Tøttrupgård.

mvh Ole

Laila Tøttrup

#11
Interessant med endnu en kandidat til fadertitlen - Tak for tippet  ;)

En eller anden Christen i Tøttrup i årene omkring 1690 må jo være Anders Christensen Tøttrups far.

Der har tidligere været teorier fremme om, at han måske stammer fra familien Reesen på Tøttrupgaard - andre mener, at han bare var en simpel bondesøn fra Tøttrup, som har arbejdet sig op.

Jeg tror ikke rigtig på den sidste teori om en simpel bondesøn, for han kan både læse, skrive og regne - endda så godt, at han bliver ridefoged/fuldmægtig på Højris, hvor han arbejder i mange år.

I 1732 gifter han sig med Charitas Elisabeth Hildebrand, der da har boet på Højris siden i hvert fald 1724, som kammerpige for enkefru Ulricha Augusta von Speckhan. Charitas er også fra lærde kår, da hendes far var Medicus Practicus Niels Erichsen i Viborg. Hendes farbrødre er også lærde og en af hendes brødre er præst i Nors-Tved.

Kort efter vielsen flytter Anders og Charitas ind på herregården Dueholm i Nykøbing, som hører under Højris. Anders bliver forpagter - og i Marts 1752 køber han Dueholm for 11.000 Rdl.

Jeg kan dog ikke umiddelbart finde købet af Dueholm registreret i Viborg Landstings skøde- og panteprotokoller, hvilket undrer mig lidt  :-[

Vh. Laila Tøttrup

Laila Tøttrup

Der er ingen tvivl om, at der er en Christen Poulsen Reesen i Tøttrup på det rigtige tidspunkt, og han kan vel ikke være søn af andre end Poul Reesen i Tøttrupgaard. Ergo passer stamtavlen ikke, og der mangler en søn  ;D

Klippet fra afskrift:

Thisted Købstads Tingbog - 1687

8. januar.

Enevold Nielsen Bjerregård.

Christen Villadsen i Skjoldborg på Peder Pedersen Brøns(dorff)s vegne lader tilbyde en del varer o.a., som han har fået udlagt hos Christen Poulsen Reesen i Tøttrup, til den højstbydende.


Vh. Laila

Ole Westermann

#13
Til medio 1687 optræder Christen Povelsen Resen i justistprotokollen for Hassing herred, og op til ultimo 1689 optræder en Christen Povelsen fra Hørdum
i justitsprotokollen for Hassing-Refs herreder.
Der er sandsynligvis tale om samme person, men da de 2 herreder nu har fælles protokol, kaldes han blot 'fra Hørdum'.

Man kan måske ikke sige, at stamtavlen ikke passer, men nok at den er mangelfuld.

mvh Ole

Laila Tøttrup

Ja, det har du ret i. Stamtavlen passer vel på dem, der er medtaget  ;)

Her er endnu et klip med vores Christen Poulsen i Tøttrupgaard, som fadder i 1674 i Harring Sogn.
Måske er moderen en søster?

Harring 1674 Else Olufsdatter, Oluf Lauritsen og Maren Poulsdatter; Laurits Søholt til Øland, Mads Poulsen i Ginderup, Christen Poulsen i
Tøtterupgaard, fru: Margrethe Cathrine Broløshove, Karen Danielsdatter, 27.