Christen Sørensen, national soldat, 1801

Startet af Helle Johanne Landberg, 20 Sep 2018 - 17:25

Forrige emne - Næste emne

Helle Johanne Landberg

Hej

Jeg søger hjælp til at finde national soldat Christen Sørensen i Lægdsrullen. Ved FT 1801 er han tjenestekarl og bor:

Viborg, Nørlyng, Rødding, Ingstrup by, , 5, FT-1801, B8489
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Laurids Jacobsen     43     Gift     Husbonde     Bonde og gårdbeboer      
Anne Andersdatter     39     Gift     Hans kone           
Christen Lauridsen     14     Ugift  Deres søn           
Christen Sørensen     24     Ugift  Tjenestekarl     National soldat

Rødding ved Viborg er Lægd 119.

Jeg ville derfor tro, at jeg kunne finde ham i hovedrullen for 1800 https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=18294#18294,1060611 (og frem)

eller for 1804 https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=18306#18306,1063031 (og frem)

men nu har jeg været listerne igennem flere gang uden succes.

Kigger jeg det forkerte sted eller kan jeg bare ikke læse? Jeg ville blive glad, hvis der var der kunne finde ham.

Jeg ved ikke, om denne Christen Sørensen er min 2 x tipoldefar. Ved vielsen med min 2 x tipoldemor i København i 1822 står der kun, at Christen Sørensen er soldat (permit.) og fra Rødding, men ikke hvilken Rødding og heller ikke hans alder, så jeg er ude i lidt af et detektivarbejde.

Mvh
Helle

John Damm Sørensen

"Rødding ved Viborg er Lægd 119.

Jeg ville derfor tro, at jeg kunne finde ham i hovedrullen for 1800 https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=18294#18294,1060611 (og frem)
"
Hvad med 85/69 Christen søn af Søren Jensen født i Wraae?

Kunne være ham her:
Viborg, Nørlyng, Pederstrup, Wraae by, En gaard, 22, FT-1845, B7526
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Niels Christensen     26     Gift            Gaardmand      Heri sognet 
Maren Marie Sørensdatter     27     Gift            Hans kone      Heri sognet 
Søren Christian Nielsen     1     Ugift            Deres søn      Heri sognet 
Christen Sørensen     65     Enkemand            Aftægtsmand      Heri sognet 
Jens Sørensen     81     Ugift            Forsørges af huusfaderen      Heri sognet 
Søren Christensen     19     Ugift            Tjenestefolk      Heri sognet 
Hans Sine Hansdatter     16     Ugift            Tjenestefolk      Heri sognet 

Hilsen
John

Helle Johanne Landberg

Tusind tak! Ja, det er nok ham.

Så er den pågældende national soldat desværre ikke min forfader. Han var også lige gammel nok til at passe på profilen.

'Min' Christen Sørensen bosætter sig i København efter 1822, får tre børn og dør der i perioden 1836 - 1839 (endnu ikke fundet i en kirkebog).

Jeg går videre med jagten.

Mvh
Helle

 

Ruth Neumeister

Hvor er Christen Sørensen i FT 1834, og hvor ved du fra, at han dør 1836-1839?

Hilsen Ruth

Helle Johanne Landberg

'Min' Christen Sørensen - og resten af hans familie - er desværre ikke i FT 1834, da de boede i København - i den del, hvor alle folketællingerne er borte.

Han får tre børn med min 2 x tipoldemor Anne 'Post' Andersen - alle tre børn er født i København. Den sidste i 1836. Ved FT 1840 er min 2 x tipoldemor blevet enke, hvad hun også er i FT 1845 og FT 1850. Og på et tidspunkt begynder familien i øvrigt at kalde sig Sørensen Smidt/Schmidt, og senere forsvinder Sørensen helt.

Jeg har nogenlunde styr på familien efter 1822, men er på jagt efter, hvor han kom fra. Som skrevet tidligere så ved jeg kun, at han var soldat og senere arbejdsmand og kom fra Rødding. Der er ikke nævnt alder, herred eller amt ved hverken vielse eller de tre dåb - og jeg har trods ihærdig søgen ikke fundet hans begravelse.

Der er jo tre Rødding'er i DK og Christen/Kresten Sørensen er der mange, der hedder. Jeg har afkræftet flere, men har endnu et bud tilbage: Christen Sørensen, født ca. 1795, bosat i Rødding, Frøs, Haderslev ved FT 1801. Ham kan jeg ikke genfinde i FT 1834 eller senere i området. Han passer i alderen. Jeg har kigget lægdsrullen for Rødding igennem en gang, men ikke fundet ham. Jeg må på jagt igen.

Mvh
Helle