Tandselle Børnehjem

Startet af Henrik Staal, 21 Sep 2018 - 08:44

Forrige emne - Næste emne

Henrik Staal

Er der nogle derinde, der har noget viden om Tandselle Børnehjem, Tandslet Sogn? Jeg søger viden om en slægtning, som har boet på hjemmet omkring 1941- 1942, men kan ikke rigtig finde nogle svar på internettet.
Jeg håber, at der findes én på dette site, der har noget viden, som vedkommende er villig til at dele.
På forhånd tak.

Helle Jespersen

Jeg arbejder i Tandslet, men har aldrig hørt om børnehjemmet.

Prøv evt. at kontakte arkivet her i byen

https://tandslet-arkiv.dk/
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Henrik Staal

Tak, jeg har haft kontakt med lokalarkivet, men de skriver, at der er en klausul omkring hjemmet frem til 2022, og at jeg ikke kan få nogen information fra dem. Så jeg håbede, at nogle herinde havde lidt vide om hjemmet.
Jeg forsøger ikke, at få nogen til at bryde loven, men bare lidt info om hjemmet, og hvilken typer af børn der boede på hjemmet.

Helle Jespersen

Prøv evt at se her. Når der ligger noget på skrift her så må du også kunne se noget

https://arkiv.dk/soeg?searchstring=B%C3%B8rnehjem&valgtearkiverids=180

I de to muligheder, hvor der ikke er billeder, da er der materiale omkring hjemmet. To personer beskriver deres barndom på hjemmet
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Gitte Johansen

#4
I 1930 er det spædbørn, der er på hjemmet, den ældste født 1925.

1940 kun sønderjyske børn fra 1936-1940


Det er det samme i 1925. Der er de fra 1919, en enkelt fra 1907. Ved ikke om hun var ansat.

Prøv at søg på hende her i folketællingerne


Else Marie Caroline Christiane Krielke K 23.07 1884 U Waren/Mecklenburg Tandselle forstanderinde børnehjem

De fleste er fra Sønderjylland, men også et par stykker fra Aarhus og Randers.


Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com