Vielse, Bogø 1768

Startet af Vibeke Hill, 19 Maj 2011 - 19:10

Forrige emne - Næste emne

Vibeke Hill

Godaften

Jeg har endelig fundet frem til min ane Jens Madsen "Aalborg" og Ellen Jensdatters vielse på Bogø, Mønbo, Præstø d. 21 februar 1768 - men jeg kan ikke tyde hvad der står andet end deres navne... Er der nogen der kan læse dette? (vedhæftet)

Bogø, Mønbo, Præstø 1760 - 1812 opslag 5

På forhånd mange tak for hjælpen :)
Vibeke

[vedhæfting slettet af admin]

Nancy Petersen

d. 24 Jan. bleve Jens Madsen og Ellen Jensdatter
troelovede. Forlovsmændene at intet kan hindre
dette Ægteskab ere:    d 21 Feb. Ægteviet
Mads Halberg og ....? Jørgensen

Vh
Nancy

Ole Westermann

Den sidste forlover måske Truels Jørgensen ?

mvh Ole

Nancy Petersen

Det ku` det godt være  :)

Vh
Nancy

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

En lille rettelse:

Forlovere Mads Aalborg (som er brudgommens fader) og Truels Jørgensen.

mvh Ingelise Jacobsen

Vibeke Hill

Hej Nancy, Ingelise og Ole

Mange tak for tydning(erne) :)

Jeg havde håbet på at der var et hint om hendes far/familie, da jeg her ikke har kunnet komme videre overhovedet. Jeg må se om der er andre veje.

Tusind tak igen :)

Lars Skovvang Larsen

Hej Vibeke.

Du skal da ikke give op.
Truels Jørgensen er tydeligvis ikke Ellen Jensdatters far; men han kan jo være hendes stedfar, svoger eller et eller andet andet relateret.
Ved folketællingen 1787 er der en tjenestekarl Jens Troelsen i Gammelby, 16 år gammel. Han kan navnemæssigt være søn af Truels/Troels Jørgensen (ikke undersøgt).

Jeg ved ikke, hvor meget styr du har på Aalborg-familien. Jeg har kun et sumarisk kendskab til den.
Mads Aalborg må være far til mindst Jens Madsen Aalborg, Hans Madsen Aalborg og Dorthe Madsdatter Aalborg gift med matros/sømand Jens Larsen. Disse 3 børn med familier er alle i Gammelby på Bogø.

Truels Jørgensen er nævnt i et skifte under Møns amt - set hos Aurelia Clemmons på adressen http://aurelia-clemons.dk/mons-amx.htm
- Det lyder:
Johanne Jensdtr tien dod hos Hofmejer skoleholder i Schoubye, Falster        25 Oct 1774      pg 301
BRO:     Christen Jensen          vaever i Baagoe
SIS:     Ane Kirstine Jensdtr     = Truels Jorgensen hmd i Baagoe
«SIS:    Ane Jensdtr              12 hos STIFFADER Jeppe Jensen i Baagoe
MODER:   Ane Mathiasdtr (dod 26 Jun 1759) = FADER: Jens Christensen Frost hmd (dod 8 Sep 1768)
STIFFADER: Jeppe Jensen i Baagoe
FARBRO:  Isac Christensen Lundbye musicant i Kioge(dod 24 Dec 1771) til hans bro.datter: Johanne Jensdtr i Kioge
[Mons Amt skifteprotokol, Praesto; Book 1 1770-1785; film 50657

Der optræder ingen Ellen Jensdatter i det skifte. Det var jo ellers oplagt, at hun kunne være søster til de nævnte søskende og arvinger. Er hun alligevel hjemmehørende i dette selskab? Jeg kan ikke tro at Ellen Jensdatter har haft en helt tilfældig husmand som forlover.
Jeppe Jensen, der er nævnt som stedfader i skiftet, mener jeg er den Jeppe Jensen, der var gift med Anna Steensdatter (død før 1787 - født i 1712 på Langø, Kalvehave sogn og opvokset på Bogø som datter af Steen Hansen og Ingeborg Jensdatter). Anna Steensdatter må følgeligt have været gift mere end én gang. Disse personer kan findes på min hjemmeside.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lis B. Jensen

Hej Lars og Vibeke

Så vidt jeg kan se på det jeg har så var Anne Steensdatter først gift med Jens Christensen Frost

Lis
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lars Skovvang Larsen

Ja, det ser sådan ud iflg skiftet.

Jeg lurer på, om der er et eller andet, som jeg ikke har gennemskuet. Er der fx. tale om to gange Jeppe Jensen på Bogø?

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Vibeke

Jens Madsen Aalborg og Ellen Jensdatter er også mine aner. Jeg har ikke fundet Ellens forældre, men har en luftig teori om, at Truels Jørgensen er nøglen til gådens løsning.

Ifølge skiftet efter hans enke Ane Cathrine Jensdatter, har han tidligere været gift med en Johanne Jensdatter, som kan være en søster til Ellen Jensdatter.

6 juni 1770 begravet Truels Jørgensens hustru, opslag 154. (Johanne Jensdatter?)

Hvis Truels Jørgensens var gift med en søster til Ellen Jensdatter, er det oplagt, at han var hendes forlover, ligesom han og konen stiller til dåb.

I kirkebogen ses Truels Jørgensen nævnt med tilnavnet Kiempe, det kan muligvis yderligere bekræfte min teori.

16 januar 1763 blev Ellen Kiempes datter døbt og kaldet Maren, opslag 137.

6 februar 1763 begr. Ellen Kiempes datter, opslag 15

Kan det være vores Ellen Jensdatter, som kunne være datter af en Jens Kiempe?

Bruger Truels Jørgensen tilnavnet Kiempe, fordi han er gift med søsteren Johanne Jensdatter (Kiempe)?

Tilnavnet Kiempe ses meget på Møn, måske skal løsningen findes der.

Truels Jorgensen hmd i Baagoe       6 Jul 1785      pg 57 (not in index)
WIFE:    (? Ane Cathrine Jensdtr )
1 CH:    Jens Truelsen    14
guard: Rasmus Degn gmd i Baagoe
wgd: Morten Larsen hmd i Baagoe
[Mons Amt skifteprot., Praesto; Book 2 1785-1796; film 50658]

Ane Cathrine Jensdtr i Baagoe     23 Mar 1786       pg 59
2HUSB:   Morten Larsen hmd
1HUSB:   Truels Jorgensen i Baagoe (dod 6 Jul 1785)
CH:      Jens Truelsen    14
         Ane Marie Truelsdtr «  (? Ane Marie Mortensdtr )
?1HUSB.1WIFE: Johanne Jensdtr i Baagoe (?dod)
guard: Rasmus Degn gmd i Baagoe
[Mons Amt skifteprot., Praesto; Book 2 1785-1796; film 50658]

mvh Ingelise Jacobsen