Er Ellen Christine Beck f. 1890 i Kbh. den samme som Marie E Sederquist i USA?

Startet af Gitte Nilsson Høll, 11 Sep 2018 - 10:51

Forrige emne - Næste emne

Gitte Nilsson Høll

Hej forum!

Håber, nogen kan løse mysteriet med Ellen Christine Marie/Marie Ellen:

Ellen Christine Marie (f. Beck) var min morfars søster. Hun blev født den 13. november 1890 i København (https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=155773#155773,26036203) . På bagsiden af et foto, har min morfar skrevet "Min Søster Marie"; på bagsiden af et andet har han skrevet "Min søster Marie i USA". Om 'Marie' ved jeg, at hun blev givet bort til – evt. adopteret af – sin morbror Jens Peter Jensen (f. 23. juli 1864 i Tårnborg, Sorø amt), der udvandrede til USA. Det samme gjorde Hans bror Carl Christian og søsteren Anna. Hvornår de udvandrede, og om de gjorde det samtidig, ved jeg ikke. Jeg ved ikke, hvor gammel 'Marie' var, da hun blev bortgivet/bortadopteret.
I både USA's folketællinger fra 1920, 1930 og 1940 har 'Marie' noteret, at hun indvandrede i USA i 1898. Det mest sandsynlige er selvfølgelig, at morbroderen Jens Peter Jensen også indvandrede i 1898.
På bagsiden af et fotopostkort af 'Marie' og en lille pige står: "Til tante og Onkel fra Etta Dora Jensen og Marie Ellen Jensen" samt at billedet er taget den 6. juli 1912.
'Marie' blev i 1914 gift med danskeren David Nataniel Sederquist (27. okt. 1888 – 24. aug. 1966), der også var udvandret til USA. Sammen fik de børnene Eleanor Marie og David Nataniel Jr.
I nævnte folketællinger er 'Marie' opført som Marie E Sederquist. PROBLEMET er den anførte alder! På folketællingsskemaet januar 1920 er noteret, at hun er 27 år. I folketællingen april 1930 er alderen 37 noteret, og i folketællingen april 1940 har hun anført sin alder til 48. Ud fra disse folketællinger skulle hun altså være født i enten 1892 eller 1893.
Jeg har tænkt på, om Ellen Christine Marie kan være død som spæd, og at hendes forældre fik en ny datter, der blev døbt Marie Ellen. Dette har imidlertid dårligt kunnet lade sig gøre, da Ellen Christine Maries søster Caroline Emilie Johanne blev født 9. maj 1892.
En anden mulighed kunne være, at hun ved en evt. adoption skiftede navn. Men alderen er jo stadig problemet!
Jeg har ikke kunnet finde hverken en Ellen Christine Marie Beck eller en Marie Ellen Jensen i udvandreprotokollerne eller i passagerlister over ankomne til New York (Statue of Liberty - Ellis Island Foundation). Ej heller har jeg kunnet finde hverken Jens Peter Jensen eller hans bor Carl Christian Jensen nævnte steder.

Det skal lige nævnes, at man i familien Beck som regel ikke gik under sit fornavn, men et af mellemnavnene. Fx hed min morfar Jens Frederik Christian Beck, men blev kaldt 'Christian'.

Vh
Gitte Høll

Gitte Nilsson Høll

Overskriften skulle være: Er Ellen Christine Marie Beck .... i USA

Egon Sørensen

#2
Hej!

Jeg tror godt du kan stole på at du har fat i de rigtige personer, her er ders vielse.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N46T-LVL

Måske har jeg misforstået dit indlæg, jeg kan se du har fundet vielsen. Passer forældrenes navne. Det ser jeg nu at de gør.

Mvh.

Egon Sørensen


Gitte Nilsson Høll

Egon Sørensen, tak for linket!

Problemet er, at Marie E burde hedde Ellen Christine Marie, i hvert fald i officielle dokumenter, samt være født i 1890 og ikke i 1891, som der står i vielsesregisteret eller 1892/1893, som fremgår af folketællingerne, hvis der er tale om en og samme person.
Jeg ser nu, at der ved hendes alder i vielsesregisteret står 'estimated' - så det tyder på, at hun ikke kendte sin fødselsdato. Måske kendte hun heller ikke sit dåbsnavn og troede, hun hed Marie Ellen?
Det er også besynderligt, at hun i vielsesregisteret er anført med efternavnet Beck, men på bagsiden af et postkort fra 1912 - hvor forsiden er et foto af hende selv og en lille pige - kalder sig Marie Ellen Jensen. 'Jensen' indikerer, at hun blev adopteret af sin morbror Jens Peter Jensen.

Vh, Gitte

Egon Sørensen

Hej!

Jeg mener stadig at det er den rigtige person. Du kan ikke sætte din lid til hvad der står i FT det var folks egne oplysninger.

Du kan heller ikke sætte din lid til at hun skulle være adopteret, fordi der står Jensen på et foto, hvis hun havde fået navneforandring ville det sikkert fremgå af kirkebogen.

Endvidere passer forældrenes navn også.

Men fortsat god jagt

Mvh.

Egon Sørensen