Anna Victoria Oline Christensen, f.15.09.1886, København

Startet af Shari Jensen, 08 Sep 2018 - 09:11

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

Far: Rasmus Laurits Martin Christensen, politibejent, død 1909, København.

Mor: Bodil Kirstine f. Olsen, død 1944, København.

Har ikke fundet hendes vistnok eneste søskende Martha Alexandra Harriet´s død endnu, søsterren blev gift med Valdemar Frederik Nørager i 1917 og fik tre børn.


Som voksen er Anna Victoria Oline tjenestepige på mange forskellige adresser i København og bor også hjemme hos forældrene nu og da.

http://politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2159341&searchname=polit_simple


Ved FT 1. februar 1916 bor hun i en gade i København hvis navn jeg ikke kan tyde:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9BQ-QHDB-P?i=434&cc=2717471


Hun fyldte 30 det år  (1916.)  Jeg har ikke tjekket begravelsesprotokollerne endnu.  :o




Shari Jensen

Mange tak, Jytte!   :)     Hvordan fandt du hende?

Der er nok flere børn, vil lede.

Jytte Klausen


Først søgte jeg på Anna Victoria f. 1886 på Danish Family Search og fik denne:

https://www.danishfamilysearch.dk/cid19941297

derefter gik jeg på FS og søgte i FT 1930.


Sådan fandt jeg også søsteren i FT 1930 - her med 4 børn:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLH-XBW6?i=127&cc=2800932

- den ældste er ikke hendes. Fandt Frederik Valdemar med en anden kone og den ældste søn i FT 1916:

https://www.danishfamilysearch.dk/cid19553030


mvh
Jytte


Shari Jensen

#5
Mange tak Jytte & Gitte!   :) :)

Til Jytte: jeg har allerede en hel del info om søsteren Martha Alexandra Harriet og hendes mand Valdemar og hans aner, men tak alligevel!

Dog har jeg endnu ikke hendes dødsdato.



Shari Jensen

Mange tak, Mette!   :)   

Jeg har det meste af denne info, men det er altid fint at finde sider på nettet. Der er nogle fejl: Rasmus Eiler Marius og Anna Victoria Oline blev gift i 1929, det står noteret ved FT 1930. de fik ikke børn da de jo blev gift sent i livet. Og hun var født i 1886, ikke 1887 skønt dette år ofte noteres som hendes fødeår.

Ved FT 1916 bor Rasmus hos sin mor på Frederiksberg med sin lille datter Edith fra ægteskabet med hans 1. hustru.  Han har nok blot fokuseret på at opdrage sin datter i alle de år inden han så gifter sig med Anna Victoria Oline i 1929. Ved FT 1930 går Edith i gymnasiet

Jeg ser i øvrigt at der er et par tråde her på Forum om hans 1. hustru´s mor med de mange fornavne og efternavnet Henchel og hendes fantom-far, bageren Carl Frederik Henchel.

Jytte Klausen


Måske har du Valdemar Frederik Nøragers død, men her kommer den alligevel:

Holmens 27.juni 1965 nr. 17:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151706#151706,25227325

... her ser man at Martha Alexandra overlever ham, har tjekket Holmen til og med 1969, og også Sankt Pauls hvor det ser ud til Vildandegade hører til - uden held. Så enten er hun død senere end 1969 eller død i et andet sogn.

Jeg fandt ham i Kbh.s vejvisere indtil 1965 og i 1967 bor Martha og datteren på adressen.
Da han åbenbart havde arbejdet ved Søværnet, var det nærliggende at kigge i Holmens :)

mvh
Jytte


.....

Tjekkede lige vejviseren for 1972 og her står Martha stadig reg. på adressen!

Peter Bøjesen Jensen

Hej Shari

Rasmus Marius Eiler Carlsen og hans 1 hustru Anna Kirstine Rasmussen er min mands oldeforældre (via datteren Edith, som er hans mormor).

Du skriver, at der er en fejl på min side med hensyn til hvornår Rasmus bliver gift med Anna Victoria Oline Christensen. Jeg kan godt se, at der ved folketællingen i 1930 står 1929. Men jeg vil mene at det er hende, som han også bor sammen med ved folketællingen i 1921. Her står hendes fødeår dog til 1887.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLH-F9JP-D?i=61&cc=2800932

Det er ud fra denne folketælling at jeg skriver, at de må være blevet gift inden 1921. Efter fortællinger fra min svigermor, kan jeg da også forstå, at hendes mor voksede op med Victoria som stedmor. Hvis de først blev gift i 1929, så ville Edith have været 17 år ved vielsen. Det kan jeg ikke helt få til at stemme med min svigermors oplysninger.

Min svigermor har fortalt, at Anna Victoria vist var en ret streng dame. 😊 Min svigermor omtaler hende som Victoria. Så jeg tror det må være det navn, som nu har brug i dagligdagen.

Med hensyn til Anna Victoria´s søster Martha, så kan jeg fortælle følgende:

Hendes mand Valdemar var i mange år inspektør i Nyboder. Han var bla. med, da en del af Nyboder blev revet ned i 1930 og var medvirkende til, at Nyboder´s økonomi blev genoprettet. Vi har avis udklip liggende både fra 1930 og fra en artikel fra 1936 da han fyldte 60 år.

På et tidspunkt efter Valdemars død flytter Martha og datteren Alice til Kokkedal. Er ikke helt klar over præcis hvornår. Men vil tro, at det i midten af 70erne. Alice´s 2 helbrødre døde som meget unge (teanagere så vidt jeg husker). Der skulle vist have været nogle problemer med ½ broderen og som jeg har forstået det, blev han vist nærmest udstødt af famien.

Alice blev aldrig gift. Hun havde lavet testament til fordel for min mands mormor Edith, og da Edith døde i 2004, blev det ændret til min mands mor. Der har altid være kontakt mellem min mands familie og Alice og hendes mor. Min mand husker også dem begge og har været på besøg hos Alice et par gange. Alice døde i januar sidste år. Hun var en meget speciel dame, men meget frisk indtil kort tid før hun døde. Alice startede i Marineministeret (senere forsvarsministeriet) i 1937 og nåede at være der i over 50 år.

Hun var meget i udlandet og sluttede som kancelist.

Eksempler fra hendes ansættespapirer, som vi er i besiddelse af:
1947-1949 Sekretær for marineattacheen i Stockholm
1949-1951 Sekretær ved den danske delegation Det Noratlantiske Planlægningsråd i London
1951-1954 Sekretær ved HQ Allied Forces Northern Europe i Oslo
1954-1955 Sekretær for generalmajor Lindhardt,
mm.



Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Shari Jensen

Spændende info, Peter! 

Jeg vidste at Valdemar og Martha boede i Nyboder i flere år, men det var interessant at få flere oplysninger.

Godt at høre at Edith klarede sig. Hvem blev hun gift med?  (helt okay naturligvis hvis du ikke ønsker at poste info her. Du kan evt. sende mig en privat meddelelse via Forum.)

Ved evt. hvornår Martha døde?  Måske i Kokkedal, jeg vil tjekke, men ville først spørge dig.

Shari Jensen

#11
Ved FT 1925 i Tullinsgade nr. 8 på Frederiksberg er Rasmus Carlsen og Anna Victoria noteret som gift, så det passer ikke at de blev viet i 1929 som der står ved FT 1930, nogen har skrevet forkert.   :-\

Så du har ret, Peter!  Med mindre de altså ikke var gift på papir i 1925, men hvis hun var en "streng dame", tvivler jeg på at hun ville papirløst med en mand!   :D

Hvor boede de ved FT 1921 som du nævner? Har du et link?

Peter Bøjesen Jensen

Citat fra: Shari Jensen [55458] Dato 09 Sep 2018 - 21:36
Spændende info, Peter! 

Jeg vidste at Valdemar og Martha boede i Nyboder i flere år, men det var interessant at få flere oplysninger.

Godt at høre at Edith klarede sig. Hvem blev hun gift med?  (helt okay naturligvis hvis du ikke ønsker at poste info her. Du kan evt. sende mig en privat meddelelse via Forum.)

Ved evt. hvornår Martha døde?  Måske i Kokkedal, jeg vil tjekke, men ville først spørge dig.

Hej igen

Du kan se lidt af mine info om Edith og hendes mand her:
http://boejesen.dk/JensPeter/jp%20stamtrae/4.htm

Jeg tør ikke helt sige, hvornår Martha døde. Men det må jo være engang efter midten af 70´erne i Kokkedal.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Peter Bøjesen Jensen

Citat fra: Shari Jensen [55458] Dato 09 Sep 2018 - 21:46
Ved FT 1925 i Tullinsgade nr. 8 på Frederiksberg er Rasmus Carlsen og Anna Victoria noteret som gift, så det passer ikke at de blev viet i 1929 som der står ved FT 1930, nogen har skrevet forkert.   :-\

Så du har ret, Peter!  Med mindre de altså ikke var gift på papir i 1925, men hvis hun var en "streng dame", tvivler jeg på at hun ville papirløst med en mand!   :D

Hvor boede de ved FT 1921 som du nævner? Har du et link?

Fik lagt et forkert link ind i mit tidligere opslag. I 1921 Boede de Carstensgade 21, 2 sal
Du ser dem her:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=83174&side=32
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Shari Jensen

Mange tak, Peter!   :)

Nu kan jeg huske at jeg faktisk har set denne kilde. Den bekraefter at de var gift allerede da, gad vide hvornaar praecist de blev gift.

Shari Jensen

#15
Peter, jeg havde et sporgsmaal ang, denne saetning:

På et tidspunkt efter Valdemars død flytter Martha og datteren Alice til Kokkedal. Er ikke helt klar over præcis hvornår.

Hvis de flyttede medio 70erne var Martha 90 aar gammel. Ikke umuligt, men var overraskende at laese.

Shari Jensen

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 09 Sep 2018 - 12:59

Måske har du Valdemar Frederik Nøragers død, men her kommer den alligevel:

Holmens 27.juni 1965 nr. 17:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151706#151706,25227325

... her ser man at Martha Alexandra overlever ham, har tjekket Holmen til og med 1969, og også Sankt Pauls hvor det ser ud til Vildandegade hører til - uden held. Så enten er hun død senere end 1969 eller død i et andet sogn.

Jeg fandt ham i Kbh.s vejvisere indtil 1965 og i 1967 bor Martha og datteren på adressen.
Da han åbenbart havde arbejdet ved Søværnet, var det nærliggende at kigge i Holmens :)

mvh
Jytte


.....

Tjekkede lige vejviseren for 1972 og her står Martha stadig reg. på adressen!

Jeg tror at jeg oversaa denne tilfojelse fra dig, Jytte - mange tak!  :)

Jeg havde nemlig ikke fundet Valdmar's dodsdato, saa en stor gevinst for mig!

Peter Bøjesen Jensen

Citat fra: Shari Jensen [55458] Dato 11 Sep 2018 - 05:47
Peter, jeg havde et sporgsmaal ang, denne saetning:

På et tidspunkt efter Valdemars død flytter Martha og datteren Alice til Kokkedal. Er ikke helt klar over præcis hvornår.

Hvis de flyttede medio 70erne var Martha 90 aar gammel. Ikke umuligt, men var overraskende at laese.

De flyttede til byggeriet Ådalsparken i Kokkedal. Har lige slået det op, og der skulle være bygget i 1969. Det var ret nyt, da de flyttede dertil. De havde vist kigget efter noget andet i København, Men Alice var vist begyndt at have sit arbejdssted hos forsvarkommandoen i Vedbæk. Så hun havde kortere til job når de flyttede til Kokkedal. Det er i hvert fald de overleveringer, som jeg har fået. Min mand der desuden født i 1969 og han kan huske at både Alice og moderen (tante Mag, som min svigerfamilie i Holstebro kaldte hende) har været på besøg hos dem.

Alice var født 1891, så hun var vel mere 80 eller lidt over.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Jytte Klausen


Shari Jensen

#19
Mange tak, Jytte!   :)

Mange tak, Peter!   :)

Jeg kiggede kirkebogen for Horsholm igennem igaar, men det gaar kun indtil ultimo 60erne, saa ikke saa underligt at jeg ikke engang fandt Martha.

Pudsigt: jeg bor selv i Horsholm og har gaaet tur paa kirkegaarden utallige gange. Karen Blixen's foraeldre, soskende, m.fl. ligger paa Dinesen familiegravstedet der, selv ligger Karen paa Rungstedlund under et kaempe boegetrae. Der ligger andre kende personer, se her:


http://www.hoersholmkirkegaard.dk/kirkegarden/en-tur-pa-kirkegarden

Jytte Klausen


Shari Jensen

Mange tak, Jytte!   :)

Jeg ser at han dode af lungecancer.  :-\