Hvor er de i folketællingen 1890 og 1901?

Startet af Ann Seiffert, 18 Maj 2011 - 20:27

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

Godaften

Vi har søgt rigtig, rigtig meget efter denne familie i 1890 & 1901, dog uden held... og håber derved at en kan trylle herinde :)

Jens Thomsen         født: 1849
Petrine pedersen     født: 1857
Børn:
Thora kirstine thomsen    født: 1881
AAge albert thomsen       født: 1884
villiam georg thomsen     født: 1886
Søren møller thomsen     født: 1889
Emil Thomsen                født: ??? ved vi ikke da vi ikke kan finde sognet de var i, men ca. 1895

Thora kirstine thomsen får i 1900 en søn. til dåben er Jens Thomsen fadder og der står at han kommer fra Vejlby (Randers eller Århus ?.. ved vi ikke) jeg har naturligvis læst folketællingen 1901 i Vejlby, men finder ikke noget.

Søren møller thomsen (barn se ovenfor) er født i Maria MAgdelene sogn, Randers Amt.

i 1904 får Jens en datter med en anden kone i Lee sogn Viborg amt.

Så.....

1889:    Maria Magdelene sogn, Randers Amt
1890:    ?????
1900:    Vejlby sogn, ____ Amt
1901:    ?????
1904:    Lee sogn, Viborg Amt

På forhånd MANGE tak

Ann





Ann Seiffert

Egon Hansen

Der er to "Vejlby" i Randers amt!( i hver sit herred) Jeg skulle for nylig finde en konfirmation i Vejlby, først i 1900 tallet. Den var der ikke, og familien heller ikke i folketælling 1906!
Jeg blev i en tråd dengang bedt om at søge i Vejlby-Homå! altså søge i Homå istedet for Vejlby!
S¨var den hjemme! Prøv det
Mvh Egon

Ann Seiffert

Hej Egon

det prøver jeg lige med det samme ;) ... tak

Ann
Ann Seiffert

Eli Lothardt Dahl

Hej Ann

Det er korrekt, at vi har to sogne på Djursland, som hedder Vejlby. Et i Sønderhald og et i Djurs Sønder. Ud fra dine oplysninger, og det jeg har fundet, tror jeg, at du skal blive i Sønderhald.

Jeg tror at Jens er fra Ørsted (Rougsø) og Petrine er fra Marie Magdalene.

Jeg har fundet Aage Alberts konfirmation i M.M. opslag 90, men ikke de andre.

Mit bedste råd er, at du leder efter de andres konfirmation i de omliggende sogne: Hvilsager, Auning, Ørsted. Vivild med flere. Det er nemmere end at lede i de org. folketællinger.

Ved du, om Petrine er død før 1904, eller om de blev skilt?
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Ann Seiffert

Hej Eli

Petrine er ikke skilt... de bliver skilt på et tidspunkt (ved det ikke præcis) men i 1904, bliver Jens gift på ny med Nielsine Frederikke Sørensen.... der efter har jeg folketællinger (nogenlunde på dem alle)

korrekt vedr. hvor Jens og Petrine er født  :), men Jens var Fodermester og flyttede utrolig meget rundt udfra hvor der var job.

Min oldemor bliver konfirmeret ca. 1895, men jeg kan ikke finde hvor ;) Aages konfirmation har jeg også, men så stopper det.... der er et huld på de år, hvor deres børn bliver konfirmeret og en Emil Thomsen bliver født... men igen hvor ? :)))

Jeg har lige set i i Thoras 1. barns fødselindskrivning i Maria Magdelene kirke at der står :

Moderen mendte 25. januar 1900 afgang fra Gjessing til Auning.
Noteret i Aunings sogns minesteralbog iflg. sognepræst Rings attest af 2. januar 1901

men i folketællingen 1901 er hun i Hollandsberg og opholdte sig 10 mdr. før fødslen i Auning... så thora (datteren) er i 1900 i Gjesing... kommer til Auning i 1900 og flytter til Hollandsberg ved FT: 1901 ??? ??? ???.... da Jens ifølge dåben kommer fra Vejlby i 1900... er Thora jo ikke flyttet med familien til Auning i 1900...... jeg bliver helt forvirret her.

Jeg har også prøvet bare at kigge efter konfirmationer, specielt ca. 1895, (det kunne give mig både min oldemors konfirmation og hendes bror Emil fødsel)....dog ikke i alle sogne endnu... er også lidt usikker på hvilke der er nærliggende, men Hvilsager og Vivild har jeg ikke prøvet endnu :)

Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

har lige læst folketællingen igennem for Gjesing .... der var de ikke :)

Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

Hej

Jeg har lige fundet Emil Thomsens fødsel i Nørager sogn i 1892... de er der ikke i 1895 når Thora skal konfirmeres .... nej hvor er de trælse :)))

er der nogen der har nogle ideer?

Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

Hej

jeg vil lige sige at jeg har fundet konfirmationen i Lihme sogn  ;D ;D ... og ved hjælp at lidt forskellige tydninger har jeg fået fastlagt den størstedel ... så jeg anser denne tråd for at være LØST

mange for jeres hjælp  ;D ;D ;D

Ann
Ann Seiffert