Johan Gottlieb Tambson (d. 1862) og hustru Ane Pedersdatter Dam (d.1870) i Kbh.

Startet af Lisbet Lund, 30 Aug 2018 - 21:45

Forrige emne - Næste emne

Lisbet Lund


Jeg har efter søgning i årevis nu endelig fundet ud af, hvor Ane Pedersdatter (Dam) havner efter hun omkring 1830 tog fra Ørding til Århus, hvor hun fødte en datter uden for ægteskab. Barnet havnede i pleje hos familie på Mors efter nogle få år, og nu er det endelig lykkedes mig at finde Ane. Hun er kommet til København - vel sikkert omkring 1833, men kan ikke finde hende i afgangslisterne i Århus.

Hun bliver gift med enkemanden Johan Gottlieb Tambson, der er født i Pommern i Tyskland i 1797. Han er i mange år bager i København.

Af bekendtgørelser i aviser har jeg fundet, at Johan Gottlieb dør d. 24-11-1856 i Kbh. og hustruen Ane Tambson (født Pedersdatter) dør 22-5-1870 i Kbh. på sin 60 års fødselsdag.

Kbh. er et kæmpestort område at søge i, og jeg kunne godt tænke mig at finde div. oplysninger i kirkebøgerne:

-  hvornår og i hvilket sogn er parret blevet gift?
-  i hvilket sogn i Kbh. er parrets 2 børn, Johan Gottlieb Leopold og Marie Louise, født? (ca. 1835?) 
     (manden har en søn fra tidl. ægteskab, der hedder Carl Ludvig, født ca. 1822).
Jeg ved en del om, hvem disse børn bliver gift med, og hvornår de dør fra div. dødsannoncer, men hvor de bliver gift ved jeg ikke noget om (endnu).

Er der mon nogen på dette forum, der har nogle gode ideer til, hvordan jeg kan gribe det smartest an, så jeg undgår at gennemgå alle kirkebøgerne for Københavns Amt? 
Det kunne jo også være, at jeg er så heldig, at der er en, der i forvejen har forsket i denne Tambson-slægt, som vil hjælpe mig med nogle oplysninger. I så fald kunne vi evt. udveksle oplysninger, for jeg ved en del om Ane's familie.

Mvh. Lisbet Lund





Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lisbet Lund

Kære Gitte

Tusind tak for hjælpen. Og så imponerende hurtig.
Hvilke oplysninger har fået dig til at lede i lige netop de 2 sogne, - jeg er ikke så kendt med søgning i Københavnske kirkebøger, så jeg er nysgerrig efter, om det var helt tilfældigt valgte sogne, eller om nogle bestemte oplysninger ledte dig på sporet.

Ved vielsen står der "Jomfrue Ane Dam", - det undrer mig lidt, for det var vel en titel der blev brugt for unge piger fra den meget velstillede del af befolkningen, og sådan opfatter jeg slet ikke Ane.
Jeg har dannet mig det billede, at hun som ung tjenestepige på Mors har haft lyst til at komme lidt længere hjemmefra, og derfor tager til Århus. Her kommer hun "lidt for tæt på" en skomagersvend, som hun får et barn sammen med. Det er åbenbart ikke "hinandens eneste ene" for de bliver ikke gift, men mindre end et halvt år efter barnets fødsel, gifter han sig med en anden kvinde.

Hvad der driver Ane fra Århus til København efterladende sin datter i Århus, er en gåde for mig, og nøjagtig hvornår hun tager rejsen øst på, ved jeg heller ikke.

Summa summarum så har jeg aldrig haft nogen mistanke om, at hun skulle være blevet til en "fin dame" med jomfru-titel.
Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved, om det måske kunne være en helt "forkerte" Ane, jeg har fundet, for det er så mange oplysninger, der peger på, at det ER hende. Jeg tænker på, om hun måske kunne have tjent hos nogle meget fine folk, så hun på den måde kunne få lov til at bruge titlen "jomfrue"...... ??? Spændende er det i hvert fald.

Mvh. Lisbet.

Gitte Johansen

Hej Lisbet
Da forældrene dør i Trinitatis ledte jeg efter konfirmationer der. Jeg fandt pigen, og der stod, hvor hun var født.
Jeg kan ikke lige give dig opslag nu, for min Mac er stået af, så jeg skriver fra min IPad.

Det med jomfru er jeg meget i tvivl om, så det vil jeg ikke lige svare på.

Sankt Petri var på grund ad faderens nationalitet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lisbet Lund


Nåh ja, konfirmationerne.... Det glemte jeg lige at tænke over.
Det med Skt. Petri havde jeg også tjekket, men fandt ikke noget.

Endnu engang tak, jeg har fået langt flere oplysninger end jeg havde turdet håbe på.

/Lisbet


Inger Toudal


I hovedministerialbogen for Helligaands sogn benævnes hun Pigen Ane Dam ved vielsen 4. april 1834:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17223970#204085,38712754 - nr. 18

Hun bor på samme adresse som snedkermester Niels Gierding, der er forlover: Kompagnistrædet No 72.

Det er i øvrigt også brudgommens adresse.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Lisbet Lund


Tak, Inger.

Jeg har engang læst om, hvad forskellen er på kontraministerialbog og Hovedministerialbog er, men jeg har glemt det.
- I hvert fald må det være 2 forskellige personer, der skriver dem, for der er meget forskel på skriften, og så kan forskellen på titlerne jo skyldes "skriverens" subjektive opfattelse af pigen der skrives om.
Reelt kunne Ane risikere at være blevet omtalt som "fruentimmeret", idet hun jo havde født et barn udenfor ægteskab, men det kan hun jo have undladt at fortælle om i København.
I øvrigt fornemmer jeg, at betegnelsen "fruentimmer" godt kunne afspejle "skriverens" syn på disse "faldne kvinder" (sådan blev de jo anset dengang, - godt det har ændret sig).

/Lisbet

Lisbet Lund


Forresten, hvis jeg gerne vil forsøge at finde Johan og Ane i folketællingen fra 1834 (som ikke for Kbh. er indtastet i familysearch endnu), er der så nogen af jer der ved, hvilken gade jeg skal søge i. Der er nemlig ikke noget der hedder Kompagnistræde, - i hvert fald ikke, der hvor jeg kigger.

/Lisbet

Inger Toudal


Hovedministerialbogen bliver ført af præsten, kontraministerialbogen af degnen eller klokkeren.

Størstedelen af FT-1834 for Staden København er gået tabt: https://www.dis-danmark.dk/kipkort/tabtfolk.html

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Lisbet Lund


Ærgerligt med tabet af store dele af FT1834, - i forvejen er "hullet" mellem FT1801 og FT1834 ret stort. Øv øv. Om ikke andet så er jeg meget glad for de oplysninger jeg har fået via denne tråd.

Mvh. Lisbet

Lisbet Lund


Kære Gitte Johansen ( - og andre garvede kirkebogs-kyndige)

Du har lagt nogle links på denne tråd, som jeg har haft stor glæde af.
Der er noget der undrer mig, - måske kan du eller andre, der er velbevandret i kirkebøger m.m. svare på det.
Et af dine links leder over til kirkebogsopslaget med Johan Gottliebs vielse med Anna Marie Meinert, det foregik i Sct. Petri kirke i 1831.
Et andet link leder over til kirkebogsopslaget hvor deres søn Carl Ludvig døbes i Helligånds kirke i 1822. Det står, at forældrene er Johan Gottlieb Thomsen (efternavnet må anses at være en fordanskning af hans preussiske efternavn) og HUSTRU Anne Marie Reimert, - dvs. de var gift allerede i 1822??????.

Hvis de var blevet gift, skilt og gift igen, så må man vel formode at dette havde stået i kirkebogen i 1831 ved vielsen i Sct. Petri (jeg har ganske vist svært ved at tyde, hvad der står, men synes ikke umiddelbart noget sådant er antydet. Er sikkert heller ikke særlig sandsynligt).

Det er bare gætteri, men kan man forestille sig, at man på den tid kunne være borgerligt viet først (eks. fordi det vordende ægtepar har forskellige trosretninger), men senere blevet enige om at gifte sig i en kirke?

Er der nogen der har et bud på, hvorfor oplysningerne de divergerende oplysninger?

Mvh. Lisbet

Gitte Johansen

#16
Jeg tror, der står, de bliver trolovet i 1822. Af en eller anden årsag, først viet i 1831. Måske på grund af nationalitet.

Nej, det er måske ikke sikkert, der står det. Jeg ved det ikke.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#17

Der bliver lyst for parret 8., 15. og 22. maj 1831: Procl.[amiert]

HM: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17224660#205727,39044301 - nr. 20

- brudgommen er Junggesell, bruden er Jungfrau.

Carl Ludvig f. 1822, HM: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17223970#204070,38707753 - nr. 75

- forældrene var åbenbart ikke gift ved hans dåb.

https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/borgerlige-vielser-kom-godt-gang/
Citat

Før 1851 kunne vielser i Danmark kun foretages af en præst, idet der var såkaldt tvungen kirkelig vielse. Som følge af Grundlovens
bestemmelser om religionsfrihed blev borgerlige vielser i 1851 tilladt folk, hvor begge eller den ene ikke tilhørte noget anerkendt
trossamfund, eller hvor brudeparret tilhørte forskellige trossamfund. Senere, fra 1923, kunne alle vælge en borgerlig vielse.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal