"Oplysninger søges om Niels Petersen Mayland & Kjersten Petersdatter Haastrup"

Startet af Nick MacGregor Sadolin, 13 Jul 2013 - 23:41

Forrige emne - Næste emne

Nick MacGregor Sadolin

Hej,

Er der nogen her som kender til og/eller kan hjælpe mig med at finde dødsdatoerne/-stederne for Niels Petersen Mayland (er nogle steder skrevet som Niels Pedersen - og som Mayland som Mailand, Meiland, osv.) og Kjersten Petersdatter Haastrup (er nogle steder skrevet som Kirsten - og som Pedersdatter / Petersen / Pedersen).

Niels Petersen Mayland var født den 11. februar 1842 på Grønnebæk Mark, Jels, Gram, Haderslev - og han blev døbt den 24. marts 1842 i Jels Kirke, Jels, Gram, Haderslev. Kjersten Petersdatter Haastrup var født den 14. juli 1842 i Fobislet, Ødis, Nørre Tyrstrup, Vejle, og hun blev døbt den 17. juli 1842 Ødis Kirke, Ødis, Nørre Tyrstrup, Vejle. Niels Petersen Mayland var först korporal hos Grænsepolitiet og blev siden toldassistent (i Follingbro og Brandstrup) og sidst mejerist (sidstnaevnte sandsynligvis i Brandstrup under Rødding, Nørlyng, Viborg).

Niels Petersen Mayland var sön af Peter Ivar Jepsen (født 1807 i Vejen, Malt, Ribe - hans død kender jeg ikke), der var daglejer samme sted, og Else Marie Guldager (født 1805 i Nustrup, Gram, Haderslev - hendes død kender jeg ikke). Kjersten Petersdatter Haastrup var datter af Peter Andreas Sørensen (født 1807 i Haastrup, Holmans, Vejle - hans død kender jeg ikke) og Anne Dorthea Braun (nogle steder skrives Bruun) (født 1813 i Aller, Sønder Tyrstrup, Haderslev - hendes død kender jeg ikke).

Niels Petersen Mayland og Kjersten Petersdatter Haastrup blev viet den 06. maj 1873 i Ødis Kirke, Ødis, Nørre Tyrstrup, Vejle, og de fik minimum to børn (og tror ikke at der var flere end de to børn):

Anne Marie Mayland, født 1874 eller 1875 (skulle være storesøster, men jeg ved det ikke helt bestemt - og jeg kender hverken dato eller sted for hendes fødsel, dåb, død eller begravelse).

Peter Mayland, født 24. januar 1876 i Bramdrup, Ødis, Nørre Tyrstrup, Vejle, og døbt den 09. marts 1876 i Ødis Kirke, Ødis, Nørre Tyrstrup, Vejle. Peter Mayland døde den 23. december 1947 i Haderslev, Haderslev, Haderslev, hvor han også er begravet.

Der er mange der hedder Mayland eller variationer heraf, men jeg har ikke til d.d. rigtig kunne finde nogle forbindelser til de øvrige Mayland'er, hvilket nok skyldes at Niels Petersen Maylands far hed Jepsen (ved ikke om han selv skiftede navn til Mayland eller blot gav navnet til sine børn).

Alle oplysninger har naturligvis interesse om min tipoldeforældre og deres nærmeste har interesse. Kilderne til ovennævnte er kirkebøgerne samt deres personlige papirer. På forhånd tak!

De bedste sommerhilsener, Nikolaj
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Nick MacGregor Sadolin

Peter Ivar Jepsen skulle vaere Peter Iversen Jepsen - beklager.
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Bente Aaris

Hej Nikolaj,

Det ser da ud til at være faderen her i FT:1845 (hvis du ikke har det):

Haderslev, Sønder Tyrstrup, Stepping, Höirup By. Eenlige Gaarde og Huse, Taabdrup, Gaarden, 32a, FT-1845, C2520

Peter Mailand   39   Gift      Daglønnere   Veien S. Ribe A.


og her begge forældrene hos en datter m.familie:

Haderslev, Frøs, Rødding (Slesvigsk), Brændstrup, Kaadnersted, 169, FT-1860, C3507

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christian Lehmann Wonsild   37   Gift   Inderste, Steenhugger Huusfader      Fohl Sogn Gram Gods
Ane Pedersen Meiland   27   Gift   hans Kone      Nustrup Sogn Haderslev Amt
Hans Peter Lehmann Wonsild   1   Ugift   deres Søn      Brændstrup, Rødding Sogn
Peder Iversen Meiland   58   Gift   Hustruens Fader, Daglønner      Veien Sogn Ribe Amt
Else Marie Guldager   55   Gift   hans Kone      Nustrup Sogn Haderslev Amt
Ellen Magdalene Meiland   25   Ugift   deres Datter      Jels Sogn Haderslev Amt
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Nick MacGregor Sadolin

Hej Bente,

Mange tak for dette. Ja, det er dem. Det er andet er par er Niels Petersen Maylands söster Ane gift Wonsild. Godt at faa dem placeret - vidste ikke at de boede samme sted. Mange tak! :-)

De bedste hilsener, Nikolaj
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Bente Aaris

Og her er Kjerstin Haastrup tj.pige i FT:1860:

Vejle, Nørre Tyrstrup, Ødis (Slesvisk), Fobsslet, Gaard, 115, FT-1860, B1953

Kjersten Haastrup   18   Ugift   tjenstefolk      Her i sognet

og mon ikke det er moderen her som er enke:

Vejle, Nørre Tyrstrup, Ødis (Slesvisk), Fobsslet, Kaadnersted, 104-F2, FT-1860, B1953

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Anne Dorthe Sørensen f. Bruhn   47   Enke   inderste. huusmoder      Aller sogn, Haderslev amt
Søren Haastrup   10   Ugift   hendes børn      Her i sognet
Mette Kathrine Haastrup   13   Ugift   hendes børn      Her i sognet
Pethrine Haastrup   8   Ugift   hendes børn      Her i sognet
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Nick MacGregor Sadolin

Hej Bente,

Endnu en gang mange tak. Saa fik jeg familien udvidet. I övrigt interessant her er moderens navn stavet som Bruhn. Paa Kjerstens daabsattest staar det, saa vidt jeg kan laese det, som Braun. Men kan jo have noget med dansk-tysk af göre.  :-)

De bedste hilsener, Nikolaj
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Bente Aaris

Mon ikke hun giftede sig igen:

Vejle, Nørre Tyrstrup, Ødis (Kongerisk), Ødis, Forslet, huus 2, FT-1870, D4180

Heinrik Eiskel   39   Gift   Husfader   Daglejer   ??
Anne Dorthea Eiskel født Brun   55   Gift   Husmoder      Aller Sogn Haderslev Amt
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Nick MacGregor Sadolin

Hej Bente,

Igen mange tak. Interessant med navnet, der nu staves Brun.

De bedste hilsener, Nikolaj
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Nick MacGregor Sadolin

I Hof- og Statkalenderen for 1907, staar Niels Petersen Mayland som Niels Peter Mayland, og han er da toldassistent i Foldingbro. Men paa hans forskellige attester staar förstnaevnte angivet som hans navn. Indtil videre er mit gaet at han er död i 1915, idet Statsanstalten for Livsforsikring dette aar faar udstedt en ministerial kirkebogsattest.
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Bente Aaris

Niels Peter Mayland boede med kone og datteren i Toldgården i Foldingbro i FT:1906 (opslagnr:90), hvor han også var Tællingskommisær (du kan finde hans underskrift på listerne).
Finder ikke Foldingbro FT:1911 og FT:1916

Søsteren skulle også være f. i Ødis:

Ribe, Malt, Folding, Foldingbro, 20a, 23, FT-1901, D6592
--------------------------------------------------------------------------------

Niels Peter Mayland 18490211  G Husfader Toldassistent Nord Slesvig
Kirstine Mayland f. Haastrup 18420714  G Husmoder  Ødis Sogn, Veole Amt
Marie Mayland 18740515  U Barn  Ødis Sogn, Veole Amt
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Jens Ole Jensen

Jeppe Poulsen og Ellen Koldbæk på gården Meilund i Vejen fik

1802 sønnen Peder Jepsen Meilund og 1806 Peder Iwersen Meilund:

Jeg slægtsforsker i deres yngste søn f. 1823 Niels Jepsen Meilund.


Gårdens navn staves også Meylund.


Niels Jepsen Meilund kaldte sig også Niels Jepsen Mayland + Niels Jepsen Meiland.

Jens Ole Jensen, Aalborg

Nick MacGregor Sadolin

#11
Hej Jens Ole,

Mange tak for din besked med oplysningerne.

Du kan se min relation her (tryk paa efterkommere):

http://noblecircles.com/genealogy/getperson.php?personID=I254751&tree=tree1

Er meget interesseret i at hoere videre fra dig, saa skriv endeligt til mig paa email adresse. :-)

Bedste hilsener, Nick
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene