Forvalter Iversen på Holbæk Ladegaard i 1869?

Startet af Egon Hansen, 26 Aug 2018 - 21:12

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Marie Lisbeth Larsen tjener fra 1867 på Ladegården hos forpagter Dons.
I november 1868 får hun en lille pige, som hun sætrer i pleje hos sine forældre og vender tilbage til sin plads .
1 november 1869 rejser hun iflg afgangslisten fra Tv.Merløse.
Ved folketællingen 1870 logerer hun i Ll Granløse hvor hun 23 april får en pige, som bliver døbt Laurine. Hun udlægger "Forvalter Iversen på Holbæk Ladegaard som barnefar.
Men   Folketællingen 1870 har ingen forvalter Iversen på Ladegården.( elller andre somhedder Iversen!) Forvalteren hedder Ivar Quisrgaard og er 11 november 1869 fra en stilling som Løjtnant af reserven i København. (iflg Lægdsrullen)
Hvem var forvalter på Ladegaarden i  1869?
Der er ingen "Iversen" som efter afgangslisten forlader Ladegaarden i efteråret 1869. 
Der er ingen fadderskabssag .
Hvor finder jeg oplysninger om min Oldefar?
Mvh Egon Hansen

Inge Hedal

Hej
Laurines dåb:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=150552#150552,24967400

Kan der være tale om en huskefejl, og kan navnet i virkeligheden være Siversen? Der er en Michael Siversen, der rejser fra Tveje Merløse 21. oktober 1869. Han er 27 år gammel og tager til Tuse Næs. Han har tjent hos forpagter Dons på Ladegården:
Nr. 86: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=206306#206306,39165784
Mvh Inge



Egon Hansen

Lyder det ikke usandsynligt at Marie skulle huske forkert på navnet?
Hvorfor kommer Marie tilbage til sin plads efter den første fødsel, og bliver opsagt da hun igen bliver gravid?
mon ikke faderen er en gift mand med en position på stedet, at hun har fået penge for at udlægge en ikke eksisterende mand som barnefader, og at det bedst kunne ske hvis hun ikke længere var på Ladegaarden?
Hvem betalte for hendes "diskrete ophold"?
Var der en forvalter på Ladegaarden i 1869 eller var Dons selv forvalter på gården?
Jeg syntees ikkke det er rimeligt at indføre "Michael Siversen" og hans forslægt og når der ikke er nogen fadderskabssag at hænge beviset på:
Mvh Egon Hansen

Christian Grøndberg

#3
Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 27 Aug 2018 - 08:38
...
mon ikke faderen er en gift mand med en position på stedet, at hun har fået penge for at udlægge en ikke eksisterende mand som barnefader,...

Mon ikke hun i så fald ville have udlagt en person uden brug af titlen "forvalter" og stedet "Holbæk Ladegaard" ?


---


I et ældre svar til sagen spekulerer jeg i følgende:
Citat fra: Christian Grøndberg [5470] Dato 04 Jul 2015 - 00:11
...
I FT-1855, '60 og '70 er forpagteren Hr. Dons.

I FT-1860 er godsforvalteren Sylvester Koldbye, mens avlsforvalteren er Fogtmann.

I FT-1870 er avlsforvalteren Iver Quistgaard, mens det ikke ser ud til, at der er andre forvaltere. Koldbye findes stadig i området, men har nu andre titler andetsteds. Koldbye er nok blevet eneforvalter mellem 1860 og 1870. Inden fratrædelsen.

I afgangslisten i 1869 ca. nr. 80, så vidt jeg husker, står der en kommentar: hos Forvalter Koldby. Altså må den senere justitsråd Koldbye have været forvalter i 1869, men ej i 1870. Jeg tror, han blev afløst af Iver Q. i løbet af 1869.
...

Hvad står der i øvrigt i præstens hovedbog?


Med venlig hilsen
Christian

Christian Grøndberg

#4
I Holbæk Amts journaler (1870 journalnr. 1/N under Alimentation) finder du en sag mod Jens Rahbek (udstreget: ved Mariager / rettet til: Frydensdal) i Randers Amt anlagt af Marie Elisabeth Larsen i Reistrup Huse, Holmstrup Sogn.

Hendes navn minder jo lidt om din Marie Lisbeth Larsen, og du har tidligere været inde omkring Holmstrup.

Er dette den rette kvinde? Hvis ja, er det så et af de tre første børn, eller er dette faktisk det barn, du søger?

Angående Frydensdal: Da teksten "i Randers Amt" ikke er overstreget, må man antage, at det tilrettede stednavn henviser til en lokation Frydensdal i Randers Amt. Alternativt er der jo også både et sogn Frydendal i Holbæk Amt samt en herregård (Frydendal/Torbenfeldt) af samme navn i Frydendal Sogn.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16999157#123382,35872381

Med venlig hilsen
Christian Grøndberg

Egon Hansen

Hej Christian.
Ja det er den samme pige og den dreng der kommer ud af forholdet er født i 1865, og der er i Journalen endnu en dreng, født i 1867.
Her vedhår faderen forholdet Begge drenge vokser op hos Maries forældre "Knapensøle" ( i folketællingen kaldet "Regstrup Huse").
Det er tilsyneladende Maries forældre krav om børnebidrag som får Holbæk amt til at anlægge fadderskabssag.
Jens Rabæk tjener ligesom Marie på det senere Sødringholm ved Randers. Jeg har hele sagen fra Randers amt.
Det næste barn er med en lokal mand som Marie tjener sammen med på Hallebygaard i Sæby, og denne dreng bliver son den eneste døbt Hansen.
Pigen som jeg nævnte, Marianne Kirstine, gødes i "Tøtterup" og døbes i TV Merløse. I kirkebogen bemærkes at faderen er rejst til Amerika.
En måned efter Laurines fødsel 23 april rejser Marie til "København" og i august 1871 kommer hun tillbage til Holmstrup og i 1872 bliver hun gift med en enkemand som bor nabo til hendes forældre og samtidig ophører betalingen af bidrag fra Hobækk amt tilde to drenge.
Der har aldrig været betalt til de to piger.
Hvis Marie har skulle dække over den virkelige fader til Laurine har hun valgt en mand som hun vidste ikke kunne findes  ,
Eller ville myndighederne ikke tage en fadderskabssag for en pige som havde fået fire børn med forskellige mænd  uden at være gift?
M h.t. kirkebogen så fik jeg i 1950 en dåbsattest fra præsten i Granløse, og her står der nøjagtigt det samme som på nettet, og det samme gør sig gældende på nettet i de øvrige tre børns dåb, bortset fra Tv Merløse hvor præsten har tabt en stor blækklat over navnet på faderen.(set på microkortet som er efter hovedbogen).
Forvalteren på Ladegården bliver gift, køber en gård i sognet og får døbt børn omkring 1966! Blev Dons så selv arbejdaforvalter eller kom der en anden mand på posten, og hvem havde funktionen i 1869?
Mvh. Egon Hansen

Bjarne Smedegaard

Hej Egon

Jeg ville skrive at du skulle kigge op på lokalarkivet over Holbæk bibliotek,
men jeg tjekkede lige dit postnummer, så der har du sikkert været.

Jeg bor i forvalterboligen på Ladegården, og giver gerne en kop kaffe og en rundvisning en dag.

Hilsen Bjarne Smedegaard

p.s. jeg er ikke i familie med forvalteren.

men efter jeg flyttede til Holbæk fandt jeg mine rødder i byen. Skomagerens søn og bagerens datter. ;D


Karin Andersen

Hej på tråden  :)

Det er ikke umuligt, at dette blot er et langt vildskud, men når I nu er omkring Randers Amt, vil jeg lige nævne en anden mulighed nemlig en mulig Ladegård på Holbækgård, Randers Amt.

Kunne det tænkes at den unge dame er "sendt" til Sjælland til ophold? 

Ved FT 1870 findes denne Peder Iversen ganske vist da i Kousted, men tydeligvis med forbindelse til Holbæk sogn.

https://da.wikipedia.org/wiki/Holbækgård

Randers, Nørhald, Kousted, Frederikshøj, , H47 F3, FT-1870, C4051
Anders Nielsen Gilberg  43  Gift  Huusfader  Mølleejer  Ribe 
Mariane Rasmusen  48  Gift Huusmoder  Huusmoder  Linaae Sogn, Skanderborg Amt 
Bertel Larsen  29  Ugift  Lagersvend  Træskomand  Ørum Sogn, Randers Amt 
Poul Poulsen Terp 25  Gift  Huusfader  Bager  Randers 
Ane Rasmusen Gregersen 31  Gift  Huusmoder  Huusmoder Mariager 
Peder Iversen  40 Gift Huusfader  Mølleforpagter Holbæk Sogn, Randers Amt 
Ingeborg Svingelberg 27 Gift Huusmoder  Huusmoder Hobro 
Johanne Caroline Iversen 7  Ugift  Datter Barn Hobro 
Niels Iversen 3 Ugift Søn Barn  Holbæk Sogn, Randers Amt 
Charlotte Sophie Jebsen  17 Ugift Tyende  Pige  Holbæk Sogn, Randers Amt 
Laurs Rasmusen  25  Ugift  Tyende  Møllersvend  Ørsted Sogn, Randers Amt 

Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Egon Hansen

til Bjarne
Tak for invitationen. Desværre er jeg ikke så mobil mere, jeg er snart 88.
Jeg besøgte lokalarkivet i Holbæk for mange år siden for at se hvad de havde i godsarkivet, som muligvis kunne fortælle om der havde været en forvalter Iversen i 1869, men vi fandt ikke noget " men det viste sådan set ikke om der andre steder kunne findes noget"
Det er dog aldrig lykkes for mig men Måske? bare nogen  kunne finde en underskrift der kunne bevise eller modbevise at "Iversen" vvar en personeller en "stand-ind" for een som ikke ville inddrages?
til Karin
Jeg vidste ikke at der ve Randers var en "Holbæk Slots Ladegaard".
Her er der dog tale om Tveje Merløse sogn i Holbæk amt, men tak for inputtet.
Morsomt du nævner Randers. Laurine var Marie Lisbeths 4 barn uden for ægteskab. i 1864 rejste gun, sammenmed 3 andre piger fra Føllenslev til Demstrup, og kom året efter.hjem til Holmstrup og fik sit første barn med en bondekarl der.
Når jeg tidligere har antydet at Laurines far kunne være en gift mand, og at Dons vidste besked. var det fordi hun havde fået et barn året før, og var vendt tilbage til pladsen hos Dons, men var blevet jaget ud 1 november, selv om hun først ventede Laurine i aptil.
var det fruen som ikke ville have mandfolk på pigekameret eller ville Dons have hende væk før skandalen ble synlig? 
Mvh Egon