tysklandsarbejdere 1945

Startet af Sven Hilskov, 20 Aug 2018 - 18:49

Forrige emne - Næste emne

Sven Hilskov

Jeg har en dagbog fra en person, som vistnok var tysklandsarbejder. Den starter 6 maj 1945 hvor han sammen med andre er taget af sovjetiske tropper. Hvordan håndterede de allierede de store grupper tysklandsarbejdere ? som krigsfanger? Manden her kom på march med mange andre under bevæbnet vagt dels til Polen og derefter i oktober retur til Berlin, hvor han blev overgivet til rødekors. Kan den tolkning af hans historie være korrekt? Eller er der tale om en soldat i tysk tjeneste?
Sven Hilskov
Kagsåvej 45 A
2860  Søborg
44926642
sven@hilskov.com

Helle Jespersen

Den kan meget vel være rigtigt.
Jeg har lige for nylig læst noget om, at der var indgået aftale mellem danmark og den tyske værnemagt om, at de dnakse krigsfanger ikke måtte anbringes i fx. interneringslejre/koncentrationslejre ud over fx Teresienstadt og Neuengamme. De måtte ikke gasses fx.

Så en tysklandsarbejder kunne vel sættes i samme bås. Tysklandsarbejdere havde jo reelt ikke noget valg. Havde de ikke arbejde i Dk og skulle have udnerstøttelse, kunne de kun få det ved fx at tage arbejde i tyskland. Min oldefar og farfar var også en af dem. Dog i 1943. Den ene i Berlin den andne i Lübeck
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Ruth Neumeister

Nu ved jeg ikke, hvor meget tysk du kan Sven, men her er noget at læse:

https://de.wikipedia.org/wiki/Kriegsgefangene_des_Zweiten_Weltkrieges

Hilsen Ruth

Klaus Poulsen

Det er noget af en Gråzone.....
Der var osse RAD ( Reichsarbeitsdienst).. de var civile - men du kom til fronten for at hjælpe med at grave skyttegrave... men deltog ikke i direkte krigshandlinger..
VH Klaus

Helle Jespersen

Hvis han var tysklandsarbejder, så kan du spørge om de har noget på ham på rigsarkivet. Jeg fik min farfar og oldefars kort tilsendt via E-boks.
Så kan du i hvert fald få bekræftet om han var det
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Lis Holm

Hej Sven,

Her er måske nogle arkivalier, du kan bruge fra Rigsarkivet:

https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?d=1&e=2016&c=Tysklandsarbejd

vh
Lis Holm 2730 :)

Sven Hilskov

tusind tak for hjælp. Nu har jeg da materiale at undersøge.   MVH
Sven Hilskov
Sven Hilskov
Kagsåvej 45 A
2860  Søborg
44926642
sven@hilskov.com

Søren Agersnap

Der skal gøres opmærksom, at krigsfanger og Tysklandsarbejdere var to meget forskellige kategorier.

Krigsfanger var folk, som tyskerne havde taget til fange og ført til Tyskland, og som meget mod deres vilje blev anbragt i de nævnte koncentrationslejre - den største gruppe nok dansk politi, der ikke slap væk i tide. Tysklandsarbejdere var danske mænd, som, på papiret i hvert fald, frivilligt tog arbejde i den tyske industri, som manglede den arbejdskraft, soldaterne havde udgjort. De rejste med det danske samfunds velsignelse og under trusler om at få frataget understøttelse. De var ikke desto mindre meget ildeset i den danske befolkning.

Behandlingen af dem var også meget forskellig. Krigsfangerne blev for de flestes vedkommende kørt hjem før krigsafslutningen i Folke Bernadottes kendte hvide busser. Var der nogen af dem tilbage ved befrielsen, var der naturligvis ingen af d allierede magter, der ville forfølge dem. De fik alle en heltemodtagelse i Danmark. Med Tysklandsarbejderne var det helt anderledes. De kunne tilsyneladende - vel især af russerne - betragtes som en slags hjælpetropper, der skulle i krigsfangelejr. Ved hjemkomsten  til Danmark blev de betragtet som landsforrædere.

Hilsen. Søren

Helle Jespersen

Citat fra: Søren Agersnap [1045] Dato 23 Aug 2018 - 17:23
Der skal gøres opmærksom, at krigsfanger og Tysklandsarbejdere var to meget forskellige kategorier.

Krigsfanger var folk, som tyskerne havde taget til fange og ført til Tyskland, og som meget mod deres vilje blev anbragt i de nævnte koncentrationslejre - den største gruppe nok dansk politi, der ikke slap væk i tide. Tysklandsarbejdere var danske mænd, som, på papiret i hvert fald, frivilligt tog arbejde i den tyske industri, som manglede den arbejdskraft, soldaterne havde udgjort. De rejste med det danske samfunds velsignelse og under trusler om at få frataget understøttelse. De var ikke desto mindre meget ildeset i den danske befolkning.

Behandlingen af dem var også meget forskellig. Krigsfangerne blev for de flestes vedkommende kørt hjem før krigsafslutningen i Folke Bernadottes kendte hvide busser. Var der nogen af dem tilbage ved befrielsen, var der naturligvis ingen af d allierede magter, der ville forfølge dem. De fik alle en heltemodtagelse i Danmark. Med Tysklandsarbejderne var det helt anderledes. De kunne tilsyneladende - vel især af russerne - betragtes som en slags hjælpetropper, der skulle i krigsfangelejr. Ved hjemkomsten  til Danmark blev de betragtet som landsforrædere.

Hilsen. Søren

Helt rigtigt.
Min farfar havde et had til tyskerne lige siden han blev tvunget til at tage arbejde i tyskland under krigen.
Jeg forstod aldrig helt det had, da han aldrig talte om sit ophold i tyskland. Det var først for nylig jeg fik det at vide af min far. Som egentlig ikke havde tænkt det som en vigtig info. Men nu giver hans had så meget mere mening for mig.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.