Lidt længere tekst ved dødfødt Roum, Viborg 1804

Startet af Bernhard Christensen, 15 Aug 2018 - 18:57

Forrige emne - Næste emne

Bernhard Christensen

hej

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=168180#168180,28243005

jeg kan desværre kun tyde starten af en lidt længere tekst i 1804 i Roum hvor jeg i sidste indtegning i 1804 læser omtrent:

2.b den 2 oktober blev gård? i Taarupgård Anders Jensen Baggesens kone Karen Nielsdatter forløst med et dødfødt
drengebarn om morgenen kl 6 - herefter må jeg give op

Er der nogen der vil give sig i kast med resten af teksten?

dbh
Bernhard

Ole Westermann

Mit forslag

No 2b.
Den 2 Oktbr blev Gaardejer i Taarupgaard Anders Jensens (Baggesens) Kone Karen Nielsdatter forløst med et dødfødt Drengebarn om Morgenen Kl. 6. - Efter Forklaring d. 7. ej. af Gaardmand i Raaum Jens Jensens Kone Maren Nielsdr.
(der kom til hende for at hjelpe som Gjordemoder i hvad hun kunde) - stædfæstet d. 11. Novbr af Moderen selv og Konerne Maren Fride-
riksdr af Nørriis? og Anne Laursdr i Østergaard, Raaum Bye, . var Barnet fuldbaarent, saavidt det kunde skjønnes, da det var
saa forraadnet at det ej kunde taale at røres ved; hvorover det og formodedes længe at have været dødt, som og Moderen havde hav(t)
den Tanke de sidste 8 Dage forud at? det kom let nok til Verden, da Moderen var forløst paa Sengen, før (end) nogen
kom hende til Hjelp, og havde kun havt smaat? Ondt Natten over. Hun havde ikke før født dødfødte Børn, men 11 levende.

mvh Ole

Bernhard Christensen

hej Ole

tak for det - værdifulde oplysninger

Bernhard