Ullerup sogn, Sønderborg amt - tysk tekst om Thomas Hansen Krüger

Startet af Christian Konstmann Autzen, 09 Aug 2018 - 14:13

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Ullerup sogn, Sønderborg amt, 1754, opslag 53, højre del af venstre side, nederst:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=202831#202831,38456568


Under december:

Thomas Hansen Krüger, Ullerup, dør i december, under hans navn står:

nach sein (?) 18. jährige ......


Denne tekst vil jeg gerne have tydet.

Enten dør han efter sin 18. års fødselsdag eller ?

Min ane Thomas Hansen Krüger er mig bekendt født omkring 1680/90, og derfor ønsket om at få teksten tydet korrekt.

På forhånd tak
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

#1
Den har jeg tygget længe på, og een ting står fast: der står IKKE 'sein'

Måske
nach ein/eim 18 Jährig(en) Schur...
Grimms Wörterbuch kender Schurb
http://woerterbuchnetz.de/cgi-bin/WBNetz/wbgui_py?sigle=DWB&mode=Vernetzung&lemid=GS19317#XGS19317
altså 'alvorlig sygdom'

Det sidste ord har jeg forsøgt at finde paralleller til i KB, dog uden held. Det er ikke et stednavn, Krüger kom fra Ulderup/Ullerup.

Inger

Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tusind tak for hjælpen - og du har givet ret i, at der hentydes til en sygdom gennem 18 år. Jeg  har ikke fundet Thomas Hansen Krüger som død på et senere tidspunkt, så det må være en sygdom, som der hentydes til - måske en form for åbent sår, som så dog ville være "eine offene wunde" (?). Men "ein Schurb" er måske at sammenligne med en form for schurbser - altså en form for skub (at skubbe)

- Og rigtigt, han var kromand i Ullerup by og sogn, men nok født i Avnbøl i Ullerup sogn, desværre er hans alder ved død ikke oplyst, og derfor har det ikke været muligt at finde hans fødsel med sikkerhed (nok omkring 1680/90); sådan er det så.

Blot som lille tilføjelse:

Denne Thomas Hansen Krüger, som er min ane via Konstmann slægten, viser sig så også at være ane til min søsters barnebarns samlever: - en datter af Thomas Hansen Krüger var Valborg, som døbes i Ullerup sogn i marts 1717 - navn ikke anført i kirkebogen, men oplysningen findes i Sottrup kirkebog ved Valborg's død i 1791. Det første barn ud af en samlet søskende-flok på 6.

Mange hilsener og igen, tak for hjælpen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Ikke Schueb - 'r' er jeg ret sikker på, så skubbe har det vist ikke noget at gøre med; snarere noget i familie med Skørbug SCHURBAUCH.

Men læs selv de to opslag i Grimms Wörterbuch medsamt henvisningen til Scharbock, hvor der står som etymologisk forklaring:
ein wort, das eine die knochen zerfressende krankheit bezeichnet.

Altsammen som arbejdshypotese, da jeg jo ikke kan læse, hvad der står, med sikkerhed

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tak for din vedholdenhed - men da der her givet er tale om en sygdom over 18 år, og ikke en som døde som 18. årig, så lader jeg det gerne blive ved det.

Det afgørende var at få bekræftet, at der her var en person, som blev ældre end 18 år - og det var han så, og der er så ingen tvivl om, at det er rette person, jeg har med i min anerække her.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.