Sara Christensdatter, født ca. 1755 på Fyn

Startet af Jytte Duholm, 21 Nov 2017 - 23:06

Forrige emne - Næste emne

Jytte Duholm

Kære alle!

Jeg søger en fødsel, sandsynligvis på Fyn.

Min forespørgsel går på Sara Christensdatter, datter af Christen Larsen (1719 - 1759) og Anne Rasmusdatter (1725 - 1806), som er født ca. 1755 og død 1795 i Hejls s., Nørre Tyrstrup h., Vejle a.

Jeg formoder, at Sara er født på Fyn, for forældrene var begge fynboere. De blev gift i Fjeldsted sogn og fik første barn i 1753 i Søndersø s. Sidste barn blev født 1759 i Sdr. Bjert s., Nørre Tyrstrup h., Vejle a. Sara kan altså også være født på Koldingegnen, som forældrene flyttede til.

Jeg kan naturligvis kigge alle fynske sogne igennem, men måske er jeg så heldig, at nogen i dette forum er stødt på Saras fødsel? Moderen havde slægtninge i Indslev og Brenderup sogne, faderens herkomst er ukendt.

På forhånd tak!

Venlig hilsen

Jytte Duholm

Karin Andersen

Hej Jytte  :)

Jeg kan heller ikke umiddelbart finde hende født i Søndersø.

Du sætter desværre ikke links ind til de oplysninger du har i forvejen, så jeg har forsøgt at finde oplysningerne frem. Det er ikke gået helt godt, men da der kan være væsentlige oplysninger gemt, er det lidt vigtigt at kunne se dem.

Jeg ved ikke hvor du har oplysningen om hendes død og ca. fødselsår fra, men spekulerer på om hun kan være født tidligere? Anne Rasmusdatter er enke da hun gifter sig med Christen.

Christen Larsen Tømmersvend af Søndersø og Enken Anne Rasmusdatter af Fjelsted bliver gift d 26. feb. 1753.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17129018#174240,29311805

Ved dåb d. 12. aug. 1760 (ikke 1759) i Sdr. Bjert. oplyses, at Anne Rasmusdatter er af Brenderup. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126804#202524,38387333

Dåb 1752 i Søndersø, hvis det er den Christen Larsen der er i Dallund Mølle. En søn Christian.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138563#181604,30833702

Venligst  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Jytte Duholm

Kære Karen!

Tak for din interesse for 'sagen Sara'.

Jeg ved en del om forældrene til Sara. Her kommer enkelte relevante links.

Anne Rasmusdatter giftede sig første gang 1745 i Middelfart med tømrer Christian Ulrik Poulsen med hvem hun fik tre børn: 1) Karen, født 1746 i Middelfart 2) Frederikke, født 1747 i Indslev sogn, Vends herred og 3) Ferdinand, født 1749 sst. Der er et skifte efter Christian Ulrik i 1750 - Bubelgård gods: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=139417&side=3

Jeg ved endnu ikke, hvad der skete med Karen og Frederikke, de må formodes døde som børn. Navnet Frederikke lever videre i efterslægten, så barnet Frederikke må have gjort et vist indtryk. Ferdinand flyttede senere med moderen og broderen Christian til den jyske hede, hvor han levede resten af sit liv som husmand.

Annes andet ægteskab var som nævnt med tømrer Christen Larsen, med hvem hun altså fik tre børn. Jeg ved ikke med sikkerhed, om den Christian, der blev født 1753 i Søndersø er den første søn af parret, fordi fadderlisterne desværre mangler, men navn (opkaldt efter moderens første mand) og årstal passer på min tip-4 oldefar, Christian Christensen, hedebonde i Borris s, Bølling h., Ringkøbing a.

Jeg søger Saras dåb, dels fordi informationen mangler, dels fordi den måske kan åbne op for alle de andre mysterier i denne familie: Hvor døde Karen og Frederikke? Hvor kom Christen Larsen fra - han angives ved sin død i 1759 i Sdr. Bjert s. at være født i Hårslev sogn på Fyn, men det passer desværre ikke: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126804#202525,38387547

Jeg har tidligere søgt information og skrevet om Anne Rasmusdatters familie i denne tråd, som desværre ikke fik så megen opmærksomhed :-): https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=24147.0

Annes vej til den jyske hede er beskrevet i denne tråd: http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1586

Venlig hilsen

Jytte












Jytte Duholm

Kære alle!

Jeg er nu nået hjem til min egen computer efter dagens dont og kan derfor supplere med følgende oplysninger om Sara fra min database. Den usikre aldersangivelse ved begravelsen antyder, at Sara nok ikke var født i nabolaget - eller også havde hun ikke en dåbsattest at fremvise. Vh. Jytte

Konfirmation:

Sara blev konfirmeret i Sønder Bjert sogn samme dag som sin bror Christian:

Anno 1770 Confirmations Børn i Bierte Sogn

Anno 1770 d. 17 April

2. Christian, Christen Larsens Tømmermands Søn i Binderup
11. Sara, Christens Larsens Tømmermands og Huusmandsdatter i Binderup, 15 aar gammel

(Kilde: Kirkebog for Sønder Bjert sogn 1763 - 1797, Nørre Tyrstrup herred, Vejle Amt. På AO, opslag 70)

Vielse

Sara giftede sig som ca. 24-årig med Hans Hansen Møller fra Hejls:

Numerus Desponsatorum No 10.
Dies Desponsationis 15 Jul:
1779. Bierte Sogns Desponsat Register.
Hans Hansen Møller, ford. Hans Sørensen Møller, Gaardmand i Heils, og ford. Maren Hans Johansen ægte Søn, med Sara, ford. Christen Laudsen, og Anna Rasmus Hansen Rasck i Binderup ægte Datter. Testes: 1. Oluf Iversen Gaardmand i Heils 2. Peder Møller fra Kiær Mølle i Heils Sogn
Proclameret dom: 7 post trin: d: 10 Jul:

(Kilde: Kirkebog for Sønder Bjert sogn 1775 - 1809, Nørre Tyrstrup h., Vejle a. På AO, opslag 230)

Død og begravelse:

Sara Christensdatter døde åbenbart i barselsseng nogle dage efter at have født en datter. Mor og datter blev begravet samme dag:

De Dødes Register Ao 1795.

Num. 3.
Mort. Jan. 11
Sepult. Jan. 18
En Datter af den fattige Hans Hansen Møller og Hustru Sara Christens D. fød 10 Jan. i dette Aar

Num 4
Mort. - (= Jan) 13
Sepult. - (= Jan) 18
Sara Hanses, navnl. Hans Hansen Møllers Hustru, som ao 1779 blev copuleret med efterlevende Enkemand, efterat de i Biert vare desponderede, hvor hun da opholdt sig hos hendes Moder i Binderup. hun efterlader 3 Børn i Live og skal være henved 40 Aar gammel.

(Kilde: Kirkebogen for Hejls sogn 1763 - 1826, Nørre Tyrstrup h., Vejle a. Folie 346, opslag 176 på AO)

Poul Duedahl

Kære Jytte Duholm,

Jeg er lige faldet over denne tråd - og nogle ældre som du har skrevet - og som er virkelig spændende!

Vi har nemlig fælles 4 x tipoldeforældre: Christian Christensen og hustru på gården Duedahl i Borris. Det vil jeg bare lige lade dig vide. Jeg kan se, at de dør som aftægtsfolk på gården Duedahl/Duedal ifølge kirkebogen for Sønder Borris sogn i hhv. 1838 og 1839 (de nævnes også i folketællingen 1834) men jeg var ikke klar over Christian Christensens fynske fortid. Det er virkelig spændende nyt.

De fik en søn, Laurids (døbt Laust) Christiansen Duedahl, der blev uddannet på seminariet i Borris og som siden blev huslærer på Nørre Vosborg og skolelærer i Hygum ved Vejle. Fra ham stammer jeg. Han blev i øvrigt svigerfar til folkemindesamleren Evald Tang Kristensen, der indsamlede en mængde materiale om ham, som Evald Tang Kristensens søn for adskillige år siden var så venlig at sende mig kopier af. Den gamle skolelærer døde i Taps på Koldingegnen, og jeg forstår nu, at det var på en egn hans far boede en del af sin barndom/ungdom. Der er i det hele taget mange brikker, der falder på plads.

Jeg er overordentlig interesseret i yderligere oplysninger om slægtens grene tilbage i tiden!

Med venlig hilsen
Poul Duedahl

Jytte Duholm

Kære Poul!

Tak for din interesse.

Jeg har svaret dig privat.

Vh. Jytte

Jytte Duholm

Kære alle interesserede i denne tråd!

Poul Duedahl bad mig om yderligere informationer om min 4 x tipoldefars forslægt på Fyn.

Nu har jeg lavet en tavle.

Kommentarer modtages med kyshånd.

Vh. Jytte

Proband:

1. Christian Christensen, født 1753, sandsynligvis i Søndersø sogn, Skovby herred, Odense amt, død 1838 i Borris s., Bølling h., Ringkøbing a. Med sikkerhed søn af tømrer Christen Larsen og hustru Anne Rasmusdatter fra Fyn.

Forældre:

2. Christen Larsen, født ca. 1719, død 1759 i Sdr. Bjert sogn, Nørre Tyrstrup herred, Vejle amt. Ved dødsindførslen står der, at Christen var født i Hårslev sogn på Fyn, men her har jeg ikke fundet ham. Hans herkomst er et mysterium.

3. Anne Rasmusdatter, født 1725 i Skovshøjrup  Brenderup s., Vends h., Odense a., død 1806 i Holte, Rind s., Hammerum h., Ringkøbing amt. Gift første gang 29.10.1745 med Christian Ulrik Poulsen, med hvem hun fik tre børn, heriblandt sønnen Ferdinand Antoni Christiansen. Gift anden gang 26.2.1753 i Fjeldsted s., Vends h., Odense a. med tømrer Christen Larsen med hvem hun fik tre børn, heriblandt vores ane Christian. Det er med sikkerhed bevist, at Anne var datter af Rasmus Hansen Rask, rytterbonde i Brenderup. Problemer: Hvad blev der af Annes døtre af første ægteskab, Frederikke og Karen?

Bedsteforældre

6. Rasmus Hansen, død 1742 i Skovs Højrup, Brenderup s., Vends h., Odense a. Rytterbonde sst. Nævnes næsten konsekvent med tilnavnet Rask/Rasch. Gift første gang 1705 i Indslev s., Vends h., Odense a. med Maren Rasmusdatter, som han fik to børn med. Gift anden gang 1712 i Indslev med Karen Jensdatter. I dette ægteskab var der fem børn.

7. Karen Jensdatter. Det eneste jeg med sikkerhed ved om Karen er, at hun var fra Gremmeløkke ved vielsen. Fadderlister, opkald og værgemål i familien peger dog entydigt i en retning: Karen er identisk med den Karen Jensdatter, som blev født 1682 i Gremmeløkke, som datter af Jens Jensen og Sara Pedersdatter.

Oldeforældre

12. Hans Jensen Rask. Måske Rasmus Hansens far. Rytterbonde. Nævnes i matriklen for 1688 som boende i et hus under ryttergodset i Kjærby, Asperup s., Vends h., Odense a.

14. Jens Jensen, død 1699 i Gremmeløkke, Indslev s., Vends h., Odense a. Fæstebonde. Gift 7.7.1680 med Sara Pedersdatter, som han fik 7 børn med. Herkomst ukendt, men sikkert af en lokal gårdmandsslægt. Nævnes flere gange i Båg-Vends herreds tingbog.

15. Sara Pedersdatter, født 1665 i Tårup, Indslev s., Vends h., Odense a, død 1737 i Gremmeløkke. Gift anden gang 1699 med Peder Andersen fra Bro, som hun fik yderligere fire børn med.

Tip-oldeforældre

30. Peder Michelsen, død 1713 i Tårup, Indslev s., Vends h., Odense a. Fæstegårdmand og/eller selvejer? Gift 1664 med Karine Steffensdatter, som han fik fem børn med.

31. Karine Steffensdatter, født 1647 i Kærbyholm, Indslev s., Vends h., Odense a., død 1672 i Tårup.

2 x tip - oldeforældre:

60. Michel Eriksen, død før 1693. Michel Eriksen optræder ofte i Vends herreds tingbog. Han var vel nærmest en slags prokurator og havde penge nok til at låne ud af dem. Det nævnes også i tingbogen, at han var med til at skrive den store matrikel 1688. Han var ifølge tingbogen bosiddende i Gremmeløkke, Køstrup og Fjelsted, hvor han døde. Gift første gang med Sara Mortensdatter. Gift anden gang med Margrethe Norman, efter hvem der er et arveafkald i tingbogen 1693.

61. Sara Mortensdatter, født ca. 1604, død 1650 i Gremmeløkke, Indslev s., Vends h., Odense a.

62. Steffen Rasmussen, født ca. 1603, død 1685 i Kærbyholm, Indslev s., Vends h., Odense a. Gårdmand.

63. Mette Andersdatter, født ca. 1624, død 1681 i Kærbyholm, Indslev s., Vends h., Odense a. Mette var med sikkerhed søster til Christen Andersen, som boede i en af de andre gårde i Kærbyholm. Slægten er ført langt tilbage af andre slægtsforskere. Jeg synes ikke, beviset holder.

3 x tip-oldeforældre

120. Erik Michelsen Svarrer, født ca. 1572, død 1667 i Gremmeløkke, Indslev s., Vends h., Odense a. Ved dødsindførslen står der, at Erik Michelsen havde boet flere år i Odense og nu opholdt sig hos sin søn. Han blev begravet i Indslev kirke.

124. Rasmus Hieresen, født ca. 1564, død 1648 i Kærbyholm, Indslev s., Vends h., Odense a. Gårdmand.

125. Maren Steffensdatter, født ca. 1563, død 1651 i Kærbyholm, Indslev s., Vends h., Odense a. Ved dødsindførslen står, at Maren havde boet 50 år i gården!