Hvem var forældre til Karen Jørgensen fra Nørre Vilstrup, Skibet Sogn?

Startet af Helle Rau Hartmann, 19 Jul 2018 - 19:32

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg bøvler med Karen Jørgensen, som skal være født 1819 i Nørre Vilstrup, Skibet Sogn.
Jeg kan ikke finde hendes dåb dér, med mindre hun i stedet blev døbt Karen Hansdatter, som datter af Hans Jørgensen.
Men er det hende?

Hun tjener i 1850 på Vellinggaard i Smidstrup Sogn, hos Hans Damkjær, som også er hendes forlover ved vielsen i Smidstrup Kirke samme år.
Hun vies under navnet Karen Jørgensen, til husmand i Nørre Vilstrup, Niels Jensen.
Denne Niels Jensen er født 1816 i Tarp, Brande Sogn. Forældre: Jens Christian Mortensen og Kirsten Sørensdatter.

Jeg tror jeg blev ledt på vildspor af kirkebogen i Skibet Sogn, da jeg startede med at undersøge, hvem der var forældre til Morten Peder Nielsen, som er født i Nørre Vilstrup, Skibet Sogn, 12. juni 1860.

Her står der nemlig ved hans dåb:
Citatfødt den 12 Juni 1860. Morten Peder Nielsen.
Døbt i Kirken (Skibet Kirke) den 5te August 1860.
Forældre:
Huusmand Niels Jensen og Hustru Karen Jørgensen i Vilstrup Skov.
Faddere:
Moderens Søster Jomfru Hermandine Jørgensen, Mejerske paa Haraldskjær, bar Barnet.
Proprietær Søltoft og Forvalter Krogh af Haraldskjær samt Mølleforpagter N. P. Hansen af Qvakmølle vare Faddere.

Da denne dåb var mit udgangspunkt for min research, antog jeg umiddelbart, at barnets mor, Karen Jørgensen, var søster til Hermandine.

Det står der jo i dåbsindførslen.

Men jeg tvivler nu på, at dette er korrekt, for jeg har brugt mange timer på at dokumentere dette, uden held overhovedet.

Jeg har p.t. fundet følgende børn af Niels Jensen og Karen Jørgensen (for at gøre forvirringen total, optræder hun i en folketælling som Karen Nielsen!):

1. Jørgen Titus Nielsen, født i Smidstrup Sogn 1853.
2. Jens Christian Nielsen, født i Nørre Vilstrup, Skibet Sogn, 1857.
3. Morten Peder Nielsen, født samme sted 1860.
4. Carl Nielsen, født samme sted 1863.

Karen begraves som Karen Jørgensen i Skibet Sogn 1867.

Nu har jeg fjernet Karen Jørgensen fra Hermandine Jørgensens forældre i mit træ. Men hvem er Karen så datter af?

Hermandines fulde navn er: Hermandine Sophie Marie Jørgensen, og hun er født 1833 som datter af:
Kirkesanger og skolelærer i Veng Sogn, Rasmus Jørgensen (født i Dover Sogn 1801) og hustru Cathrine Marie Jørgensdatter Haahr, født 1799 i Ølgod Sogn, som datter af Jørgen Udesen Haahr og Ane Margrethe Birgitte Borgen på Lindberggaard.

Hvilken forbindelse Karen Jørgensen skulle have til denne familie, kan jeg ikke finde ud af.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Inge Hedal

Hej
Her er mit bud på, hvor Karen Jørgensdatter stammer fra, men det forklarer ikke, hvorfor Hermandine står som hendes søster.

Dåben i Skibet sogn i juni 1860, der var dit udgangspunkt:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=169134#169134,28399766

Familien i Skibet sogn FT-1860:
Vejle, Tørrild, Skibet, Nørre Vilstrup Mark, Et Huus, 163, FT-1860, D5987
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Jensen     43     Gift     Huusmd.. Dagleier. Huusfader          Brande Sg., Veile A. 
Karen Nielsen     40     Gift     hans Kone          S. Vilstrup Sg., Veile A. 
Jørgen Peter Nielsen     6     Ugift     deres Børn          Smidstrup Sg., Veile A. 
Jens Christian Nielsen     3     Ugift     deres Børn          Her i Sognet (Skibet) 

Karen Jørgensdatter er født i Vilstrup sogn 1819, nederst:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=172253#172253,28926663
Forældre: Husmd. Jørgen Jørgensen og Johanne Nielsdatter på Vilstrup mark.

Karen Jørgensdatter Dahl, konfirmeret i samme sogn i 1833, nr. 9. Hendes far er død:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=172255#172255,28926804
Vaccineret 3. juni 1821 af Gravenhorst.

Karen Jørgensdatter kommer til Smidstrup fra Taulov den 1. november 1843. Hun er vaccineret den 3. juni 1821. Nr. 63:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=169414#169414,28448648

Her er hun i Smidstrup i FT-1845, hvor hun er ansat samme sted som Niels Jensen fra Brande:
Vejle, Holmans, Smidstrup, Lille Velling Bye og Udfløtte, Vellinggaard, 1, FT-1845, C1697
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Damkjer     60     Gift          Eier af Gaarden     Sønder Vilstrup Sogn Veile Amt 
Kirsten Nielsdatter     84     Gift          hans Kone     Veilbye Sogn Veile Amt 
Palle Hansen     17     Ugift          Pleiesøn     Pjedsted Sogn Veile Amt 
Johanne Clausson     27     Ugift          Tjenestefolk Huus=Jomfru     N. Nissum S. Ringkjøbing Amt 
Else Marie Oxholm     24     Ugift          Tjenestefolk Kokkepige     S: Vilstrup Sogn 
Karen Jørgensen     26     Ugift          Tjenestefolk Bryggerpige     Do [S: Vilstrup Sogn] Veile Amt 
Hansine Henriksen     26     Ugift          Tjenestefolk     Herslef Sogn Veile Amt 
Jens Peter Jensen     32     Ugift          Tjenestefolk     Smidstrup S. 
Niels Christensen     21     Ugift          Tjenestefolk     Do [Smidstrup S.] 
Niels Jensen     29??     Ugift          Tjenestefolk     Brande S. 
Jens Jensen     32     Ugift          Tjenestefolk     Do [Brande S.] Veile Amt 
Mads Sørensen     18     Ugift          Tjenestefolk     Bredstrup S. Veile Amt 

Og i FT-1840:
Vejle, Elbo, Taulov, Oddersted, En Gaard, 99, FT-1840, C7328
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Laurs Christensen     41     Gift          Gaardmand      
Ane Jensdatter     40     Gift          Hans Kone      
Jens Laursen     2     Ugift          Deres Børn      
Kjersten Laursdatter     10     Ugift          Deres Børn      
Ane Kjerstine Laursdatter     5     Ugift          Deres Børn      
Christiane Laursdatter     3     Ugift          Deres Børn      
Kjersten Thuesdatter     72     Enke          Gaardmandens Moder som af ham forsørges      
Niels Hansen     23     Ugift          Tjenestefolk      
Peder Olesen     17     Ugift          Tjenestefolk      
Karen Jørgensdatter     20     Ugift          Tjenestefolk   

Dette kunne være hende i FT-1834:
Vejle, Brusk, Eltang, Eltang Mark, et Huus, 79, FT-1834, a0396
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Christensen     45     Gift          Huusmand Lever af sin Jordlod      
Marie Hansdatter     68     Gift          hans Kone      
Søren Pedersen     32     Ugift          Pleiebarn i Søns Sted      
Karen Jørgensdatter     15     Ugift          Tjenestepige     

Prøv evt. at følge hende i afgangs- og tilgangslister.


Helle Rau Hartmann

#2
Hej Inge Hedal,

Tusind tak for det flotte arbejde.

Det er jo bare helt perfekt, og passer sammen det hele.

Alle tiders. Nu kan jeg komme videre :-)

PS: Med hensyn til den vildledende dåbsindførsel for sønnen i Skibet Sogn 1860, opdagede jeg lige, at indførslen lige ovenover er nøjagtig magen til, hvad angår faddere. Så det er nok en fejl.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Inge Hedal

Hej igen
Du har ret. Fadderne er gentaget.
Jørgen Ludvigsens kone er Hermandines søster.

Vejle, Tørrild, Skibet, Haraldskjær, Haraldskjær Kornmølle. Qvak Mølle kaldet, 89-F2, FT-1860, D5987
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jørgen Ludvigsen     29     Gift     Indsidder. Møllebygger          Egense, Svendborg A. 
Ane Margrethe Jørgine Ludvigsen     32     Gift     Møllebyggerens Kone          Wenge Sg., Skanderborg A. 
Marie Kathrine Ludvigsen     6     Ugift     Datter          Haraldskjær, Her i Sognet, Veile A. 
Rasmus Wilhelm Ludvigsen     2     Ugift     Søn          Qvak Mølle (her i Sognet), Veile A. 

Her er de to søstre hjemme hos deres skolelærerfar:
Skanderborg, Hjelmslev, Veng, Venge Bye, Skolen, 2, FT-1834, B6214
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Jørgensen     34     Gift          Kirkesanger og Skolelærer      
Chatrine Marie Jørgensen     35     Gift          hans Kone      
Christian Erhard Jørgensen     7     Ugift          deres søn      
Ane Margrethe Jørgine Jørgensen     6     Ugift          deres datter      
Vilhelm Jørgensen     3     Ugift          deres søn      
Hermandine Sophie Marie Jørgensen     1     Ugift          deres datter      
Ane Kirstine Enevoldsdatter     14     Ugift          Tjenestepige     

Det kunne være interessant at vide, hvilke faddere der står i hovedministerialbogen, men den er ikke online på sa.dk.
Mvh Inge

Annette Jordan Andersen

Hej, jeg har kun læst jeres indlæg, ikke tjekket noget, men der er en ting der forvirrer mig....

Har I helt styr på Nørre Vilstrup" og Sdr. Vilstrup"? De to byer ligger altså ret langt fra hinanden.... Synes det er et lidt mærkeligt sammenfald at hun flytter fra den ene af de to byer til den anden.... Kan godt se det står i FT1860 men der er altså før rodet rundt i de to små byer - så sent som i min barndom gik postvæsenet ofte galt i byen....

 

Helle Rau Hartmann

#5
Til Inge Hedal: Ja det forholder sig nemlig præcist sådan, og ja, det er rigtig ærgerligt, at man ikke længere kan få hovedministerialbogen at se online. Det har førhen hjulpet mig rigtig meget, når der var tvivl om detaljer, eller deciderede fejl i et opslag, som her.
Fx står min oldefar opgivet som død kort efter fødslen i den ene kirkebog, men ikke i den anden. Sjovt nok står ved samme fejlagtige indførsel også under bemærkninger, at han fik fattigunderstøttelse i en hel anden landsdel, flere årtier efter at han var død i Vejle....
Havde jeg ikke haft mulighed for at tjekke hovedministerialbogen, kunne jeg aldrig have dokumenteret, at indførslen faktisk drejede sig om min oldefar.

Til Annette Jordan Andersen:
Ja det forvirrede også mig i dette tilfælde, og det var derfor jeg ikke kunne finde Karen Jørgensens dåb i Nørre Vilstrup, Skibet Sogn :-)
Men det er faktisk rigtig nok, at hun boede med sin mand dér, da en søn bliver født i Skibet Sogn.
Derfor antog jeg også at det måtte være en fejl, når hun i folketællinger står opgivet som født i Sønder Vilstrup, Vejle Amt.
Men det var hun jo så alligevel. Altså født i Sønder Vilstrup Sogn, og sidenhen bosat i Nørre Vilstrup, Skibet Sogn, begge Vejle Amt.
Som skabt til fejl og misforståelser. Især fordi der mange steder kun står Vilstrup, og hverken Sønder eller Nørre.
At fadderne ved sønnens dåb så oven i købet tilhører en anden person, som også hedder Jørgensen, gjorde ikke sagen lettere.
Karens forældre døde tidligt. Derfor havner hun lidt rundt omkring, og man mister nemt sporene tilbage derfra - navnlig på grund af det kedelige store gab mellem folketællingerne 1801 og 1834.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle