Faderskabssag A 48207/1902 & Kgl. bevilling af 26.1.1907 til adoption.

Startet af Bent Thestrup, 12 Jul 2018 - 08:40

Forrige emne - Næste emne

Bent Thestrup

Hjælp søges.

Hvem kan hjælpe med at finde faderskabssag A 48207/1902.

Under fødsel 3.10.1902 i Simeons Sogn (opslag 26) Karl Ove Jensen er noteret ovst. j.nr.

Jeg formoder barnefaderen hedder Andersen(da det er udstreget - og istedet anført Jensen).

I henhold til samtale med Rigsarkivet var det højeste nr. i Maribo Amts registre A.48192/1902.

Endvidere håber jeg at få hjælp til at finde den kgl. bevilling af 26.1.1907 til adoption af Karl Ove Jensen, til Hans Jacob Petersen og Anna Marie Jensine født Jensen.

Karl Ove Jensens biologiske mor var Marie Antoinette Jensen født 11.9.1880 i Nykøbing Falster.
Adoptivmoderen Anne Marie Jensine Jensen er født 20.5.1875 og er storesøster til barnet moder.

Mange varme sommerhilsner
Bent Thestrup


John Damm Sørensen

Hej Bent,

Hvorfra stammer oplysningen om adoptionen?

Jeg indsætter lige links til kirkebog og Maribo Amts journalregister.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118219#155512,25978759
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17074611#142780,37388882  sager går kun til 48/192.

Hilsen
John


Bent Thestrup

Hej John og Birte.

Tak for foreløbigt input.

Oplysningerne om adoptionen er noteret i Sankt Stefans Sogn i forbindelse med dåben (3.11.1902) - opslag 147.

Iøvrigt tog jeg både faderskabssagen og adoptionen i samme opslag (da det jo familiemæssigt hænger lidt sammen),
selvom det drejer sig om forskellige personer.

Håber fortsat på kyndig hjælp.

Mvh
Bent

Bent Thestrup

Jeg vil blot yderligere tilføje, at på opslag 30 i Simeons sogn er der også en faderskabssag med nr. A 48208/1902,
så det er måske et "københavner-problem". Er det mon Stadsarkivet - eller et helt andet stede der skal søges.

Mvh
Bent

John Damm Sørensen

Hej Bent,

Adoptionssagen må være en sag fra København, har du set OJ-registeret, der omhandler adoptioner i Københavns Overpræsidium?
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/14
Navneregistrene findes bag i bøgerne.

Henvisningen til A48207 tolker jeg som Alimentation under amtets journalgruppe 48, sag nummer 207. Journalgruppe 48 stemmer med alimentationssager i Maribo Amt, men det kunne også være et andet amt, som fulgte samme journalplan som Maribo Amt.
Sager om alimentation/faderskab skulle behandles i det amt, hvor faderen opholdt sig. Jeg kan på forhånden udelukke Præstø Amt, hvor alimentationssager førtes under en anden gruppe. Men prøv de andre amter, som måtte findes online.
Søg evt. her:
https://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_alt_vis_form.php?navn=maribo&sort=a&stil=2

Hilsen
John

Bent Thestrup

Hej John.

Foreløbig tak for svar. De er noget, at gå igang med.

Mvh
Bent

Bent Thestrup

Hej John.

Fandt ikke noget i OJ-registrene.
Håber stadig på det rigtige gennembrud - og stadig på evt. søgemuligheder.

mvh
Bent

John Damm Sørensen

Hej Bent,

Jeg bemærker, at adoptivforældrene får en søn i Frederikshavn i 1903. Har du styr på, hvilket amt de boede i 1901?

Hilsen
John

Bent Thestrup

Hej John.

Jeg har ikke søgt på sønnen Emil født i 1903. Hvis han er født i Frederikshavn, Hjørring Amt, så må jeg prøve at finde hvor forældrene var i 1901. Han var jo styrmand, så han var jo nok i mange havne.
Tak for tippet.

Forsat god aften
Bent

John Damm Sørensen

Undskyld, der skulle naturligvis være hvor adoptivforældrene boede i 1907, da de adopterede. Og nu kommer jeg i tvivl, om det er den biologiske mors opholdsamt eller adoptivforældrenes.
Så læser jeg denne her:
https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/adoptionssager-kom-godt-gang/
Så den letteste vej, er nok at kontakte Ankestyrelsen for bede om journalnummeret.

Hilsen
John

Bent Thestrup

Hej igen John.

Tak for dit tip. Der er meget der skal ses på i morgen.

God aften.
Bent


Bent Thestrup

Hej Gitte.

Tak for dine links.
Det skal undersøges.

Fortsat god aften
Bent

Bent Thestrup

Hej John og Gitte m.fl.

Endnu engang tak for Jeres links.

Som jeg nu ser det, boede adoptivfamilien i Frederikshavn på Søndergade 30 (Hjørring Amt) i 1907 hvor den kgl.
bevillling til adoption blev givet. Er der så et register for Hjørring Amt man kan søge i!!

Hvad angår faderskabssagen A 48207/1902. Hvis sagen er foregået under Kbh. Magistrat (Kbh. Stadsarkiv), er
der evt. der, et register man kan søge i !!

Når jeg spørger, er det fordi, at lige dette er ikke min ekspertise.

Håber stadig på at finde begge dele.

Mange hilsner
Bent

John Damm Sørensen

#15
Adoptionsansøgningen er her i Hjørring Amts journal fra 1906.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=134677#134677,35824736

Sagen skulle gerne findes i denne pakke:


Arkivserie: Journalsager A II (1868 - 1930)
Arkivskaber: Hjørring Amt
Arkivinstitution: Landsarkivet for Nørrejylland
Medietype: Original, Papir m.m.
Beskrivelse fra/til: År (År, Litra, Konto, Løbenr.)
Indhold fra: 1906 A 16 1
Indhold til: 1906 A 16 216
Pakkens Nr: 6379
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=hj%C3%B8rring+amt&b=journalsager&c=&d=1&e=2018&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=5105678&henid=5105678&epid=5105678&faid=11&meid=5198790&m2rid=7559490&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Hilsen
John

Bent Thestrup

Hej John.

Tak for din indsats vedr. adoptionssagen.
Den er nu bestilt.

Forsat god dag
Bent

John Damm Sørensen

Hej Bent,
Lad os vide, hvad udfaldet bliver. F.eks. om barnefaderen er nævnt.
Hilsen
John

Bent Thestrup

Hej John.

Det er jo netop hvad jeg håber, at barnefaderen er nævnt i sagens akter.
Der er jo sommerferie på læsesalene, så materialet er bestilt til 9.8.2018.

Foreløbig endnu engang tak for din hjælp og indsats.

Sommerhilsner
Bent

John Damm Sørensen

Citat fra: Bent Thestrup [4113] Dato 12 Jul 2018 - 12:27
Jeg vil blot yderligere tilføje, at på opslag 30 i Simeons sogn er der også en faderskabssag med nr. A 48208/1902,
så det er måske et "københavner-problem". Er det mon Stadsarkivet - eller et helt andet stede der skal søges.

Mvh
Bent

Det fik mig til at grave yderligere, og det viser sig at være referencer til sager i Københavns Kommunes fattigvæsen.
https://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/kilder-pa-nettet/fattigvasen/hovedregistrant

Jeg fandt ikke umiddelbar A 48 207/1902, men det burde vel være muligt at finde. Kontakt eventuelt Københavns Stadsarkiv.

Se eksempel vedlagt.

Hilsen
John

Bent Thestrup

Hej John.

Tak for dine nyttige tips og ideer.

Københavns Stadsarkiv har ferielukket indtil 6.8.2018, så jeg har sendt en forespørgsel på en blanket lagt ud på nettet.
Så jeg håber at høre nærmere.

Weekendhilsen
Bent

Bent Thestrup

Hej John m.fl.

Når jeg har hørt fra Kbh. Stadsarkiv og været på læsesalen i starten af august, så skal jeg nok meddele resultatet.

Endvidere kan jeg fortælle, at barnemoderen Marie Antoinette Jensen er gift 28.10.1906 i Kolding - Sankt Niklaj Sogn
med Holger Poulsen. (opslag nr. 103).

Weekendhilsner
Bent

Bent Thestrup

Til John m.fl.

Jeg har hørt fra Stadarkivet - de har intet på faderskabssag A 48207/1902.

Besøg på Rigsarkivet idag gav heller intet udbytte. Den bestilte registrant fra Hjørring Amt indeholdende
den aktuelle adoptionssag fyldte 1 A-4 side uden udbytte. Der var beskrevet at der skulle hentes diverse
attester i den forbindelse.

Efter at have drøftet problemstillingene med arkivaren, blev der bestilt registrant fra JM`s 2. ekspeditionskontor,
det er der der fra 1907 gives de kgl. bevillinger til adoption på grundlag af diverse fremsendte attester.
Den Kgl. Bevilling til adoption blev jo givet 26.1.1907.

Så jeg håber på bedre udbytte senere på måneden.

Som sagt havde jeg lovet  et referat.

Bedste hilsner
Bent

John Damm Sørensen


Bent Thestrup

Hej John.

Endnu ikke - nu håber jeg, at der er underbilag med i forbindelse med den Kgl. bevilling - og at der evt/forhåbentlig står
noget om den biologiske far.

Weekendhilsner
Bent

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Bent Thestrup

Hej Inger.

Tak for oplysningerne - det skal studeres.

Weekendhilsen
Bent

Bent Thestrup

Til John m.fl.

Jeg afventer stadig besked fra Rigsarkivet, hvornår arkivalierne er til benyttelse - idet der var en bruger før mig.

Fra anden side har jeg fået oplyst, at faderskabssag A 48207/1902 måske skal søges i Vejle Amt !
Hvordan skal jeg søge dette - er journalerne tilgængelige, så det kan blive bekræftet !!

Venlig hilsen
Bent

Bent Thestrup

Har netop været på Rigsarkivet idag - og set adoptionsskrivelsen, men der var ikke noget jeg ikke vidste, udover henvisning til
et andet journalnr., som så kunne befinde sig --iflg. arkivaren flere muligheder.
Så indtil videre sætter jeg det på pause, og hermed takker jeg for de mange input.

Fortsat god aften.
Bent