Christen Pedersen Donnerups mor fundet i skifteprotokol

Startet af Mona Skov Jensen, 10 Jul 2018 - 21:49

Forrige emne - Næste emne

Mona Skov Jensen



Jeg har lige fundet at Erik Brejl, under Nørvang Herred har lagt en skifteprotokol, 1720-1754 fra Stovgård gods, på nettet.

Her har jeg fundet skiftet efter Christen Pedersen Donnerups mor, Maren Andersdatter.

67 Maren Andersdatter i Tørring. 30.4.1753, fol.234B.
E: Peder Madsen. B:
1) Anne Pedersdatter, [skifte 21.3.1752 lbnr.61]. E: Mads Pedersen i Tørring. 5B:
a Peder Madsen 15
b Oluf Madsen 12
c Anne Madsdatter 9
d Søren Madsen 7
e Peder Madsen 3
2) Karen Pedersdatter g.m. Christen Christensen i Tørring
3) Mads Pedersen i Tørring
4) Christen Pedersen på Donnerup
5) Anders Pedersen 30
6) Maren Pedersdatter 28
7) Laurids Pedersen 23.

Og her er hans søsters skifte:

61 Anne Pedersdatter i Tørring. 21.3.1752, fol.226.
E: Mads Pedersen. B:
1) Peder Madsen 14
2) Oluf Madsen 13
3) Anne Madsdatter 11
4) Søren Madsen 8
5) Peder Madsen 2.
FM:
1 morbror Mads Pedersen Østergaard i Tørring
2 morbror Christen Pedersen i Donnerup.

Og den anden Peder Madsen i Tørring, hans hustru dør 1730, her er hendes skifte:

12 Anne Nielsdatter i Tørring. 6.8.1730, fol.85B.
E: Peder Madsen. B:
1) Karen Pedersdatter g.m. Anders Vistisen i Plovstrup [i Tørring sogn]
2) Mads Pedersen 26
3) Oluf Pedersen 17
4) Christen Pedersen 16
5) Niels Pedersen 13.
FM:
1 født værge Niels Nielsen Bech
2 født værge Knud Nielsen i Tørring.

Synes lige jeg vil dele det med jer, der er interesseret i Christen Donnerup, hvis i ikke selv har set det.

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen

Vera K. Madsen


Hej Mona.
Tak for henvisningen og for fundet af Chr. Pedersen Donnerups mor.
Nu må det så være dokumenteret, at det var søsteren Anne Pedersdatter, som i 1736 blev gift med sin fætter, Mads Pedersen (senior) i Tørring, og som blev mor til Anne Madsdatter (der nok var opkaldt efter faderens 1. ægteskab med Anne Sørensdatter Lerche), og som o. 1765 blev gift med Claus Pedersen i Harresø, i dennes 2. ægteskab.
Der er rigtig mange interessante ting i Erik Brejls skifter - for mit eget vedkommende ikke mindst foruden Stovgård også Rørbæk - så herfra også stor tak til Erik Brejl.

Mvh Vera K. Madsen

Erik Brejl

Tak for de pæne ord.
Jeg fandt de to skifteprotokoller ved et tilfælde.
Skranken i Viborg, mener, at de blev opdaget ved gennemgang af hele arkivet under registreringen til daisy, hvor de bare lå uden at have være registreret. De mente ikke, der var ret mange af den slags, men skulle nogen opdage andre i "mine områder" vil jeg meget gerne høre om  det.

🐔 Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Mona Skov Jensen

Hej Erik

Hvor var det godt, at du fandt frem til de skifteprotokoller. Og delte dem med os andre.
Du gør et fantastisk stykke arbejde, som er helt uvurderlig for os der bruger dine sider flittigt.

Og Vera, nej, nu kan der ikke være mere diskuteres om, hvad Anne Madsdatters mor hed. Hun hed Anne.

Mvh
Mona

Villy M. Sorensen

Hej,

disse "nye" hidtil uregistrerede skifteprotokoller er en uventet gave.
Erik Brejl har abstraheret dem. Se:
https://www.brejl.dk/norvang.html#stov

Stovgaard 1720-54 har 69 nye skifter mest i Nørvang herred:
   22 i Tørring sogn (Vrads herred)
   16 i Hvejsel sogn
   10 i Vindelev sogn
    9  i Øster Nykirke sogn
    6  i Langskov sogn
    2  i Sindbjerg sogn
    1  i Øster Snede sogn
    1  i Givskud sogn

Rørbæk 1729-90 har 59 nye skifter i Nørvang og Vrads herreder:
   38 i Vester sogn
   11 i Nørre Snede sogn (Vrads herred)
    4  i Øster Nykirke sogn
    3  i Ejstrup sogn (Vrads herred)
    1  i Thyregod sogn

Da Ejnar Bjerre har udarbejdet Vester sogns gårdhistorie,
er det meget interessant at se hvordan delvis hans formodninger
passer med skifterne. Han kunne ikke kende koner død før 1714,
hvor kirkebogen begynder. Se:
http://www.nørvang-herred.dk/EjnarBjerre/EjnarBjerre.htm
(Lille Lindet kaldes senere Katballe.)

Den gamle tråd om Christen Pedersen Donneruplund er:
https://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,9390,page=1
Den er hovedsagelig fra 2005.

Jeg har updatet mine sider om Give sogn:
http://www.nørvang-herred.dk/give/GiveStederOgFolk.htm#donlund-1743

og om Wong Dynastiet:
http://www.nørvang-herred.dk/oversigt/WongDynasti.htm#pMatz

og om Givskud sogn (Harresø):
http://www.nørvang-herred.dk/givskud/GivskudStederOgFolk.htm#har-1755

Vera:
Citatsøsteren Anne Pedersdatter, som i 1736 blev gift med sin fætter, Mads Pedersen (senior) i Tørring,
fætter over faderen Peder Madsen (gift med Anne Nielsdatter), som bror til Peder Madsen (gift med Maren Andersdatter)?

Venlig Hilsen
Villy M. Sorensen
München
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Vera K. Madsen


Hej Villy.
Tak for henvisningerne - og også for dit store og prisværdige arbejde med udredning af diverse slægtsforbindelser!

Jeg tror, at de to Peder Madsen'er har været brødre. Det er der flere ting, der tyder på, bl.a. følgende:

Anne Pedersdatter (Peder Madsen juniors datter) blev i 1736 g.m. Mads Pedersen (Peder Madsen seniors søn).
Ægteskabsbevilling (se Kermit), lb. nr. 17, 1736:
" Bevilger og tillader, at Mads Pedersen og Anne Pedersdatter, bønderfolk af Tørring sogn, Vrads herred og Silkeborg amt, må udi ægteskab sammenkomme, uanset de skal være søskende børn."

Mvh Vera

Mona Skov Jensen

Ja, jeg er også overbevist om, at det er de to Peder Madsen der er brødre.                                               
Mads og Anne er jo ihverfald fætter og kusine, i følge ægteskabs bevillingen.

Ellers skal det jo være igennem mødrene, eller den enes mor. Men så er vi jo ude i halvsøskende osv. For at få efternavnene til at passe. Så indtil det modsatte er bevist, går jeg ud fra, at slægtskabet er gennem fædrene.

Men vi har stadig væk spørgsmålet, hvorfra kom Borgsmidt navnet?

Ja, Villys side er fantastisk og også en uvurderlig hjælp.

MVH Mona

Villy M. Sorensen

Hej,

mange tak for de venlige ord, men meget af det jeg skriver
ind kommer fra andre fx jer og Erik Brejl og mange andre.

Borgschmidt:

1. Sindbjerg kirkebog: 15. april 1754 blev Anders Pedersen Borresmith af Tørring copuleret med enken Else Olufsdatter af Ulkjær.

2. Stovgaard: 636 Mette Nielsdatter i Tørring. 19.10.1762 nr.3 pag.1.
B: Oluf Madsen, Peder, Mette Kirstine, Else. Arv hos farbroder [Andreas Olufsen] Borreschmidt, [hospitals]forstander i Viborg. Desuden arv efter skifte 23.9.1761.

3. Stovgaard: 660 Markus Andersen i Tørring. 17.2.1774 nr.51 pag.41.
B: Søren, Anders, Mette. Arv hos [Andreas Olufsen] Borreschmidt, [hospitals]forstander i Viborg.

4. Christen Pedersen Donnerup sælger i 1791 to huse til broderen Anders Pedersen Borgsmidt i Ulkjær, Sindbjerg.

Markus Andersen i Tørring *1731c (ikke set født i Tørring) †1774 Tørring.
Gift 1761 i Tørring med Else Sørensdatter (gift 2. 1774 med Søren Madsen af Uhrskov)
   Børn:
   Mette *1762
   Søren *1764
   Anders *1769
   
Mads Olufsen Borreschmidt *1704c †1781 Tørring (bror til Andreas Olesen Borreschmidt i Viborg)
gift 1743 i Tørring med Mette Nielsdatter
   Børn:
   Else Madsdatter *1744 Tørring   
   Mette Kirstine Madsdatter *1747 Tørring
   Oluf Christian Madsen *1750 Tørring
   Peder Madsen *1754 Tørring

Oluf Madsen (?Borreschmidth)
, set 1722 i Tørring (hvorfra?)
   Mads Olufsen Borreschmidt *1704c.   
   Andreas/Anders Olufsen Borreschmidt *1716.10.15 Tørring †1781.05.14 Viborg.

Men Christen Pedersen Donnerups far:
Peder Madsen *1718c- (ud fra børnenes aldre)

Jeg tror ikke rigtigt, at Peder Madsen kan være
søn af Mads Christensen Borresmidt nævnt 1661 og 1664,
denne må være født 1635-, så han er 65c i 1700.

Men Markus Andersen ovenfor skulle være søn af
en Anders med forbindelse til Borreschmidt

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mona Skov Jensen

Hej

Lige en bemærkning til Peder Madsen, han er født noget før 1718, da det er hans børn der fødes i dette tidsrum.
Datteren Karen er første gang gift 1724, må være født senest 1707, så har hun været 17 år da hun blev gift.

Mvh
Mona

Vera K. Madsen


Hej.
Borreschmidt-slægten i Tørring, kan vel føres tilbage til den Søffren Borresmidt, som (iflg. Tørring gårdhistorie) i 1613 ses at have været selvejer af en gård under Kronen. (Matr. 3a).

I 1722 er Chr. Sørensen Alsted på matr. 3a. (tror han var en efterkommer). Hans søn, Søren Christensen Alsted, blev i 1725 gift med Karen Olufsdatter (i 3. led beslægtede). Jeg tror hun var datter af Oluf Madsen Borreschmidt.
Deres datter, Else Sørensdatter,  blev i 1761 g.m. Marcus Andersen, f. 1730 i Linnerup, søn af Sidsel Marcusdatter og Anders Andersen Myllerup. (antages at være af Bregnbjerg).
Marcus Andersen døde i 1774. At arven til børnene var hos Andreas/Anders Olufsen Borreschmidt i Viborg, skyldes nok, at han var børnenes morbror.

Omkring 1660 dukker Mads Christensen op i Tørring.
Vrads herreds tingbog, 1661, lbl.nr. 91:
"Afkald til Mads Christensen i Tørring fra stedsøn Søren Sørensen Borreschmidt, født i Tørring, for arv efter far Søren Jensen, mor Anne Christensdatter, bror Thomas Sørensen og bror Chr. Sørensen, alle i Tørring."

Og Nørvang herreds tingbog, 1664, lb. nr. 138:
Syn 4.7. 1664, Stovgård og Alsted med underliggende bøndergods.
Under Tørring er nævnt Mads Christensen Borgesmed, ½ gård (Matr. 7a).

Mads Christensen ses på matr. 7a både i 1687 og i 1690.
I 1722 er Peder Madsen (sen.) her.

Jeg tror også at Oluf Madsen Borreschmidt har været bror til de to Peder Madsen'er.

Mvh Vera

Vera K. Madsen


Lige en rettelse:
Anders Olufsen Borreschmidt har formodentlig været bror til Else Sørensdatters mor, Karen Olufsdatter - hvis min teori holder stik.

mvh Vera

Mona Skov Jensen

Det vil sige at vi efterhånden har en del kendte børn af Oluf Madsen:

MADS - Bor i Tørring, født ca 1704

KAREN  - Bor i Tørring, født ca 1708

CHRISTEN - fuldmægtig i Viborg, hvor han drukner  1741. I skiftet nævnes far Oluf Madsen Borreschmidt i Tørring og bror Anders Olufsen Borreschmidt Viborg. Andre søskende nævnes ikke.(Brejl).

NIELS  - (måske i Viborg) nævnt som farbror til børnene, i skiftet 1781 efter Anders Olufsen Borreschmidt i Viborg.

ANDERS -  Bor i Viborg,  født ca 1716

PEDER -  gift med Maren, Peder Madsen juniors datter. Født ca 1720, dør i Harresø.

Så har vi navnet Oluf Christian, som både Mads- og Anders Olufsen Borreschmidt døber en søn, samt Christen Pedersen Donnerups næst yngste søn. Oluf er alle steder opkald, Christian kunne være efter den druknede Christen. Bror til de to første og Christen Donnerups fætter.

Et bud på Oluf Madsens kones navn:

Mads to døtre, ELSE og METTE KIRSTINE
Karen en datter, ELSE
Anders en datter, JOHANNE KIRSTINE, hvor Johanne er opkald efter første kone, Kirstine muligvis fra mormor Sidsel Kirstine, sidste nævnte kun afskrift fra nettet og derfor ingen garanti for rigtighed.

Så udfra dette kunne Else eller evt. Kirstine være et bud på Oluf Madsens kone. Og hvis vi udelukker ,at der har været en Anders eller en Peder før de to kendte, må hun være en Christen- eller Nielsdatter.
Mvh
Mona

Villy M. Sorensen

Hej,

jeg synes, der er ved at komme lidt skik på Borreschmidt
i Tørring med Søren og Sørensenerne.

Noget andet i Borris kirkebog 1792:
CitatMarie bebudelsedag, 25/3, hafde Sr. Jens Rabech og hustrue Ragne Hansdatter af Dalagergaard 1 søn Mads (død) til daabens publication. Faddere: Frue Borreschmidt, Madam Rabech, Cancellieraad Hansen, Mads Rabech og Christian Stephansen.

Har søgt i Borris kirkebog men ikke fundet andre nævnelser.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mona Skov Jensen

Gad vide hvem Fru Borreschmidt var gift med, måske en af dem fra Tørring eller fra Viborg.

Jeg synes at Borreschmidt navnet mest bruges, når de flytter fra Tørring og sjældent nævnes i Tørring kirkebog.
Men måske var de så mange med navnet, at præsten lettere kunne skille dem fra hinanden med et sen navn, og ellers junior/senior.

MVH
Mona

Vera K. Madsen


Frue Borreschmidt kunne jo være kancelliråd Kristen Hansens "allerelskeligste hulde broderdatter", Bolette Hansen, som i 1767 blev gift med Anders Borreschmidt i Viborg (i dennes 3. ægteskab). Der ses ingen børn i dette ægteskab.
Hun blev jo enke i 1781, og skulle være begravet i Lønborg. (Kilde: H.K.Kristensen i bogen om Nørre Horne herred - Lønborggård).
Men det er gætværk :-)

Mvh Vera

Mona Skov Jensen

Jeg tror du har ret Vera, at det kunne være Bolette/Bodil Hansen Borreschmidt, der er fadder.
Jeg har fundet hende død i Skjern d. 24. oktober 1805, som Justitsrådinde Borreschmidt. Opslag 126.
I folketællingerne 1787 og 1801 er hun på Lundenæs i Skjern, som jo ligger tæt på Borris sogn.

Mvh
Mona

Snicklebeck

Hej alle sammen,

Jeg hedder Tanner Tolman. Jeg arbejder med FamilySearch og jeg har lige opdaget noget spændende om denne familie. Tørring og Åle sogne, lavede præsten lavede flere ekstremt detaljerede skattelister to gang om året fra 1 Januari 1696 til 1 Jul 1700. Præsten nævner hvert bonde og huusman og også de børn og tjenestefolk i hvert hus som var mindste 12 år gammel. Han giver os også navne på de alderlige og syge som også boede i sognene.

Jeg har lagt hyperlinks til disse skattelister på FamilySearchWiki: https://www.familysearch.org/wiki/en/T%C3%B8rring_Parish,_Skanderborg,_Denmark_Genealogy.

Skattelisterne viser at Mads Christensen måske døde mellen 1 Januari og 1 Juli 1699. Hans hustru var Karen Olufsdatter og han havde mindste tre børn: Oluf, Peder, og Mette. Det er uklart om det var Peder Madsen Senior eller Junior i skattelistene men det beviser at Oluf var bror til de to Peder Madsønner.

Det giver mening at Karen Olufsdatter var mor til Oluf Madsen fordi Oluf havde en datter som blev kaldt Karen Olufsdatter. Hun var kaldt efter sin farmor.

I kirkebøgerne finder vi en Karen Olufsdatter som var begravet 30 March 1727 og som var 96 år gammel. Jeg tror at det var det samme Karen Olufsdatter som var gift med Mads Christensen Borgsmed.

Fra tingbøger som Brejl har gennemsøgt lyder det at Mads Christensen var tidligere gift med Anne Christensdatter som havde først blev gift med Søren Borresmidt. Er det muligt at Peder Madsen Senior og Peder Madsen Junior var faktist halvbrødre og havde forskellige mødre?

MVH
-Tanner

Mona Skov Jensen

Hej

Tusind tak for at dele dette interessante link, som jeg glæder mig til at studere nærmere.
Har lige kigget flygtigt i det.
Men synes ikke lige jeg finder, hvor der nævnes at Mads Christensens kone hedder Karen Olufsdatter. Eller har du navnet et andet sted fra.

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen

Snicklebeck

Kig på disse to skattelister. Den første er 1 July 1698 og der findes Mads Christensen med børnene Peder Oluf og Mette. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHV-L3F9-4WJ7?cat=406922. Den anden er dateret 1 January 1699 og der findes Karen Olufsdatter med børnene Oluf og Mette Madsdatter https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHV-P3F9-4W6R?i=609&cat=406922%7C

Mona Skov Jensen

#19
Hej

Ja, mon ikke det nu er ret sandsynligt at Peder Madsen juniors forældre er Mads Christensen og Karen Olufsdatter.
Om hun så også er mor til Peder Madsen senior eller om det er Anne Christensdatter, det må stå hen i det uvisse. Mads Christensen kan jo også imellem disse to ægteskaber have været gift med en Pedersdatter. For det er lidt underligt med to Peder, da ingen af dem, jo er umiddelbar opkald.

Og november 1699 har Oluf Madsen overtaget https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHV-L3F9-47TB?cat=406922%7C
Og hos ham bor broderen Peder og søsteren Mette.

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen

Mona Skov Jensen

Hej

Nu har jeg kigget lidt mere i disse skattelister.

Og jeg er kommet frem til, at hvis vi, som de fleste hvis går ud fra, at Peder Madsen senior er gårdmanden og P.M. junior er husmanden. Så må det være senior der er hjemme hos sin bror i 1699. For i 1700 er der kun Søsteren der er hos Oluf. Da har Peder fået sit eget.
Først i 1704 dukker husmanden Peder Madsen op. Men hvor han været i årene før, jeg har ikke fundet ham i skattelisterne.

Så jeg er begyndt at overveje, om de to Peder Madsen alligevel ikke er brødre. Selv om det jo ellers er det mest indlysende.

Kunne Anne Nielsdatter og Maren Andersdatter evt. være halv søskende. Eller Anne Nielsdatter og Peder Madsen (husmand).

Med venlig hilsen
Mona