Nu kommer et viktig oversættelse om Jacob Bendix .

Startet af Magnus T.J.Johansen, 09 Jul 2018 - 22:39

Forrige emne - Næste emne

Magnus T.J.Johansen



     Nu mon det rigge hos mig denne gang. Det er helt nede på 26 % størrelse nu.


     Kan nogen oversætte.   MVH. Magnus. ???

Inger Buchard

Fer. Purg. Mar. = Kyndelmisse 2.2. Jacob Bendix in
Nstapel, Fr. Anna Sohn Jacob Ni-
colaus gebohren d. 28ten Jan. Gevattere
Hans Simen aus Dorpstedt, Jürgen
Guthard aus Aschepel u. Margar.
Peters aus Nstapel

Nstapel: Nord(er)stapel
Aschepel: Ascheffel - selv om det er ca. 40 km væk

Så Jacob Bendix og Anna får sønnen Jacob Nicolaus, der er født 28.1., døbt 2.2.
faddere:
Hans Simen fra Dörpstedt
Jürgen Guthard fra Ascheffel
Margar. Peters fra Nørrestapel

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Magnus T.J.Johansen



   Vældig tak Inger Buchard for oversættelsen.

                      MVh. Magnus fra Sørvåg På Færøerne.


       NB. !  Nu har jeg kun et Dokument tikbage til i morgen kommende . Så er der Slut denne gang. !

Inger Buchard

Jeg måtte spørge bekendte i Slesvig-Holsten om læsningen af Achepel = Ascheffel (og Kloch = Kloh = Klove). De bekræfter, at det er korrekt

Niels-Uwe Husmann skriver
Ascheffel ist richtig. Es gab im 18. Jahrhundert eine Familie Jürgen Guthard und Anna Margaretha geb. Peters. Jürgen Guthard war Landinste in Vogelsang bei Ascheffel. In meiner Familiendatei habe ich zwei Kinder dieser Familie erfasst: Hans Guthardt, geb. ca. 1747, gest. 04.02.184 in Ascheffel und Christopher Guthardt in Vogelsang bei Ascheffel. Die Kirchenbücher des Ksp. Hütten, zu dem Ascheffel gehört, beginnen erst 1763.

Ascheffel er korrekt. Der var i 18. århundrede en familie Jürgen Guthard og Anna Margaretha f. Peters dér. Jürgen Guthard var Landinderste i Vogelsang ved Ascheffel. I min familiedatabase har jeg registreret to børn fra denne familie: Hans Guthardt, f. ca. 1747, død 4.2.184.. i Ascheffel, og Christopher Guthardt i Vogelsang ved Ascheffel. Kirkebøgerne til Hütten sogn, som Ascheffel hører under, begynder først 1763


Måske kan du bruge disse detaljer til noget; det er i hvert fald sådan, at Margar. Peters åbenbart bliver gift med Hans Guthardt i Ascheffel efter at de begge har stået fadder til Jacob Nicolaus Bendix - det er derfor, han dukker op som fadder så langt hjemmefra

Inger


Redaktør på DIS-Wiki