To x Sinding, begge præster, navn på koner, hvem er de?

Startet af Anne de Fine Olivarius, 07 Jul 2018 - 13:09

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

I dette forum har slægten Sinding flere gange været behandlet, men så vidt jeg kan se har ingen spurgt om dette:

Mit spørgsmål drejer sig om ægtefællerne til far og søn, Peder Christensen Sinding 1630-1707, præst i Romlund, Vorde og Fiskbæk og hans søn, præst i Kundby på Sjælland, Niels Pedersen Sinding død 10. sept. 1728. Peders kone hed Anna Jepsdatter, født ca 1637, død 26. feb. 1705. Niels' kone hed Sophie Jørgensdatter, som først var gift med forgængeren, Jens Lorentzen og som jeg ingen årstal har på. Jeg vil gerne have oplysninger om deres familier, men jeg har intet kunne finde. Præstehustruer er ellers ofte velbeskrevede.

Mon der er nogen der kan hjælpe?

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

Jeg glemte at tilføje, at jeg er klar over eksistensen af  værker om præstehustruer, f.eks.Erh. Quistgaards 'Præstehustruer der helt eller delvis mangler i Wibergs Præstehistorie' (som en anmelder skrev: Hvordan kan man 'delvis mangle'?) Jeg har også læst en gammel DIS-tråd (september 2011) hvor Kirsten Sanders fortæller, at hun arbejder på at lave en PDF-udgave af denne bog og lægge den under 'Kilder' på hjemmesiden. Der har jeg klikket og  og kun set 'page not found'. Jeg gør sandsynligvis noget forkert, kan nogen måske vejlede mig her?

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

Til orientering for andre, der måtte sidde med præstehustruer de ikke kan finde noget om: Jeg fik hjælp fra Kirsten Sanders, som har bidraget til en opdateret udgave af netudgaven af Wiberg. Jeg var ikke opmærksom på, at jeg kunne checke efter igen, den oplysning jeg havde var af ældre dato.

Venlig hilsen
Anne