Søren Andersen -versus - Aøren Andersen

Startet af Egon Hansen, 14 Maj 2011 - 22:22

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Jeg har et problem omkring Jyderup - Skamstrup sogne
Søren Andersen, Væver og husmand i Jyderup opgives i folketællingen 1845 -50, -55, ogt 1860 til at være født henholdsvis i Jyderup ca 1782.
Han tjener på Lindoldsgården i 1811 da han i Jyderup bliver gift med Lisbeth Nielsdatter, som tjener i Jyderup.
Men - - -han er ikke fundet født, hverken i Jyderup eller Skamstrup! Og han er heller ikke i lægdsrullen for Jyderup lægd i Holbæk amt!

Anders Jensen i Bennebo, Skamstrup sogn får don 21 posr Trinitatis 1786 døbt en søn Søren!  Denne Søren Andersen tjener 1801 i Sørninge. Skamstrup sogn Og her opholder han sig iflg lægdsrullerne i 1808, 1811, 1814, 1017, 1820, 1823, til han bliver slettet af rullen i 1824.
Han er ikke i fulketællingen 1834 i Skamstrup sogn, og findes ikke i afgangslisten for Skamstrup 1823- til 1835! Eller som død i nævnte tidsrum!

Jo, Der er mig som tidligere har søgt disse to "Søren Andersen"
Men jeg mangler stadig fødested for ham i Jyderup ,hvad der sker med ham i Sørninge efter 1824, og som tiden går flytter "trådene" længere tilbage.
Jeg forsøger derfor at forny søgningen!

Mvh Egon Hansen





Mette R Francke

Hei

Jeg forsøkte å søke i FS og fikk frem noen Søren Andersen.

1.Soren ANDERSEN
Christening: 30 Apr 1780
Store Fuglede, Holbaek, Denmark   
  Father: Anders JENSEN
  Mother: Ingeborg SORENSDR

2 Soren ANDERSEN
Christening: 13 Jan 1782
Father: Anders JENSEN
Sonder Asmindrup, Holbaek, Denmark

3.Soren Andersen
Christening: 05 Nov 1786
Place: Skamstrup, Holbaek, Denmark
Father: Anders JENSEN

Håper du kan bruke noe av dette .

Mette
Mette R Francke

Egon Hansen

Hej Mette.
Tak for mailen. nr 3 på din liste er ham som er født i Bennebo og døbt i Frydendal, og som tjener i Sørninge og som jeg kan følge i lægdsrullen til 1824.
Geografisk er der et stykke vej fra savel Sdr Asminderup som St Fuglede, til Skamstrup, men jeg må se om de to drenge har mulighed for at komme til Lindoldsgaarden i 1811.
Mvh  Egon

Egon Hansen

Bare lige en tilføjelse. Søren nr 1 bliver gift i 1802.Han tjener i Flinterup og bliver gift med bondens olejedatter, og får kort efter en søn, Anders. Han er nu indsidder i Flinterup.
Jeg fortsætter med nr 2 i morgen
Mvh Egon

Egon Hansen

Og endnu en tilføjelse. Jeg har ganske vidst ikke fundet Søren Andersen, nr to's vielse, men i Tølløse er der en gårdmand, og når jeg går frem til 1845 er han 60 år og født i Asminderup, og gift med en pige født i Tølløse. Alle deres børn er født i Tølløse, den ældste i 1817.
Så det var også en forbier----ærgeligt, men altid et godt forsøg.
Er der slet ingen på Skamstrupkantet som har et bud på hvor ham der blev slettet af rullen i 1824 blev af? (altså hvor han opholds sig i 1834`?)
Mvh Egon