Ingeborg Pedersdatter af Fovlum

Startet af Maibritt Birch Rasmussen, 18 Maj 2018 - 19:03

Forrige emne - Næste emne

Maibritt Birch Rasmussen

Hej med jer, jeg er på jagt efter Søren Jensens hustru Ingeborg Pedersdatter. Efter hvad jeg har fået oplyst skulle hun være født i  1757, men jeg kan simpelthen ikke finde hende.

jeg kan heller ikke finde deres vielse. efter hvad jeg kan regne ud får de det første barn i 1785, så de må være blevet gift omkring 1784-83. Jeg kan bare ikke finde dem.

Jeg har til gengæld fundet Hendes Mand Søren Jensens fødsel 25 Juni 1757
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=161922#161922,27202296(Ålborg amt, Gislum Herred, Fovlum sogn, Opslag 71/92)


Det sjove er at Ingeborg og Søren begge to skulle være født / 1757??? Hjælp!

Derimod har jeg fundet Ingeborgs død. Hun er nummer 2, død 12 juli 1821
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122684#161925,27202435( Ålborg amt, Gislum Herred, Fovlum sogn 1648-1846 opslag 61/89)

Det her er Søren Jens Sørensen, Født 6 januar 1791, som jeg nedstammer fra:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=161923#161923,27202336(Ålborg Am, Gislum Herred, Fovlum sogn opslag 19/41)

Jeg vil bliver meget glad, dersom der var nogen der havde bedre øjne end mine, til at hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Maibritt Birch Rasmussen


Maibritt Birch Rasmussen

Else Skovbo Jensen

Hej

Sønnen der er født 1791 hedder Jens. Ikke Søren Jens. Måske er det ordet hiemmedøbt du har fejllæst.

Det er jo ikke sikkert, at Ingeborg er født i Fovlum. De er nok viet i hendes sogn. Prøv nabosognene.

mvh
Else


Maibritt Birch Rasmussen

Nej jeg ved det godt. Jeg var lidt for hurtig til at godkende min stavefejl, eller snare trykfejl. Han hed Jens Sørensen. Du tror hun er født i et nabo sogn?  Jeg må på jagt! Hvordan kan jeg vide det er "min Ingeborg" når jeg ikke ved hvem hendes forældre var?
Maibritt Birch Rasmussen

Else Skovbo Jensen

Hej
Hvis det lykkes at finde en vielse mellem Ingeborg og Søren Jensen i et nabosogn, så ville jeg lede efter en Ingeborg f. ca. 1757 i dette sogn. Det kan jo være mange andre steder, intet er sikkert i slægtsforskning !


Er der angivet faddere ved børnenes dåb og er nogle af dem fra et andet sogn end Fovlum, kan det også være en rettesnor.

mvh
Else

Maibritt Birch Rasmussen

Tak, jeg prøver at lede i nabosognene.

Maibritt Birch Rasmussen

Maibritt Birch Rasmussen

Kære alle jeg får hovedpine. Jeg kan simpelthen ikke finde Ingeborg Pedersdatter.

Nu har jeg søgt efter hende i de omkring liggende sogne, hun er der bare ikke. 

Men jeg kom til at tænke på nogle ting. Tiden jeg søger i, er jo i midten 1700 tallet. Altså under stavnsbåndet og i enevældens tid. Var der ikke noget med at man skulle søge tilladelse hvis man skulle ud af sognet? Gjaldt det også hvis de skulle til et andet herred eller amt?

Fovlum sogn ligger jo lige op ad Viborg amts grænse.

Er jeg helt gal på den? Har i ikke nogle gode staldtips?

Mange hilsner den forvirret

Maibritt
Maibritt Birch Rasmussen