Projekt find en Wulff-Wolff!

Startet af Hanne Fisker, 11 Maj 2011 - 21:31

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Hej Jens-Chr.

Jeg er lige kommet hjem efter et besøg på Nørhalds Egnsarkiv, det er derfor jeg først svare nu.

Jeg vil på vegne af ham der har efterlyst Charlotte Sophie Wulfsdatter takke dig for din hjælp og jeg vil henlede opmærksomheden på tråden her så han selv kan se at der er kommet svar på den.

Mange tak også fra mig, det er jo en Wulff.  :D

Med venlig hilsen
Hanne


Regelsen

Hej Hanne

"Cigaren":

Kurt Wulff, docent & dr.phil, * 04.09.1881 i Hellerup, søn af cigarfabrikant P. Wulff,
(adr. 1936 Københavnsvej 27 Hillerød)

Oskar Wulff, cigarfabrikant, * 17.08.1875 på Fred.berg, søn af cigarf. P. Wulff, ~ 21.05.1920
med Anna Elisabeth Blume, R. (adr. 36 = Trondhjemsgade 13,  Ø).

Paul Wulff, cigarfabrikant, * 02.03.1877, søn af cigarf. P Wulff, ~ 21.04.1928 med
Ingrid Lincke, eneindehaver fra 1934. (adr. 36 = Parkovsvej 27 Gentofte).
Venlig hilsen
regelsen

Hanne Fisker

Godaften Regelsen

Takker for disse Wulffs.

Er lidt træt så jeg kigger på dem senere.

Kan du have en god aften.

MVH
Hanne

Regelsen

&
efter redigeringstid:

NB. Der var også Heinrich Wulf, udvandret til Argentina 1905, * 17.03.1880 i Hellerup, søn af
cigarfabrikant P. Wulff (død 1898) & Emma Heydorn (død 1926), ingeniør 1900, dansk vicekonsul
i Mendoza 1922-24, diverse, (adresse 1941 = Strandstr. 24, Kbh. K.
Venlig hilsen
regelsen

Hanne Fisker

Hej Regelsen

Ja, den redigeringstid, hmm.

Mange tak for disse også.

MVH
Hanne

Jens Voigt

Hej Hanne.

Jeg har en del Wolff's i en sidegren i min familie, se http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=SHOW&db=leidcker-voigt&recno=3223

Nu har jeg ikke læst alle siderne igennem her, men tjek lige om det er noget du kan bruge eller om der er sammenfald.


Hanne Fisker

Godformiddag Jens Voigt

Tak for oplysningen, jeg skal nok få det tjekket og skal også nok give dig besked hvis der er sammenfald osv.

Man behøver ikke læse hele tråden, det meste skulle gerne være på min hjemmeside, lige med undtagelsen fra de oplysninger der er kommet i denne uge, men jeg forsøger efter fattigste evne at følge med. :D

Kan i alle have en god dag.

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej alle sammen

Jeg er nødt til selv at holde en pause fra Wulffs en tid, men i er velkommen til at forsætte med at ligge oplysninger ind i tråden, Jeg skal nok samle op på det hele når jeg igen er klar til det.

Håber ikke at det gør noget.

MVH
Hanne Fisker

Gustav Norup

Hej Hanne,
Da jeg ledte efter egne aner i Hansted sogn fandt jeg følgende:
Sørine Karelie Wulf, født 4. maj 1886, opslag 104, forældre: Anders Peder Wulf og Karoline Sørensen, Egebjerg.
Johanne Marie Wulf, født 9. april 1883, opslag 94, samme forældre som ovenstående.

venlig hilsen
Gustav Norup

Hanne Fisker

Goddag Gustav Norup

Tak fordi du lagde dem ind i min tråd.
Kigger på dem.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Jytte Rauh

I min anesamling har jeg følgende Wulff:

Joseph Otto Johannes Wulff f. 13.02.1860 i Thisted, søn af sognepræst Chr. Fr. Wulff og Julie Vilhelmine Augusta, født Jacobsen. 1. gang gift i Farsø kirke den 28.10.1893 med Clara Maria Plesner, f. 10.12.1863 i Farsø, Ålborg amt, død 28.02.1907 i Gesten sogn, Andst herred, Ribe amt.
Gift 2. gang den 10.08.1910 i Egå kirke, Århus amt, med Johanne Marie Schmidt f. 23.02.1876 i Skæring Munkegård, Århus amt. 

Her er mine notater om ham:

Han var discipel på Ringe Apotek 1876-78 og på Ny Apotek (Løve-Apoteket) i Viborg 1878-80, cand.pharm. 1882. Derefter var han såkaldt "konditioneret" på Farsø Apotek 1882-83. Det må være her, han mødte sin tilkommende første gang, da det var hendes far, der havde apoteket i Farsø. - Han var derpå "konditoneret" på Stege Apotek 1883-85, på Søtorup Apotek 1886-88, på Christianshavns Apotek 1889-90 og tilbage på Farsø Apotek 1. april - 1. september 1890. Han var derefter ansat på en sukkerfabrik 1890-91, hvorefter han var konditioneret på Rødby Apotek 1891-92. Den 13. nov. 1891 fik han så endelig autorisation og blev bestyrer af Skibby Apotek fra 1. februar 1892 - 1. februar 1893. Turen gik videre som konditioneret på Apotek Falken, Frederiksberg, 1893-97 og på Kgl. Frederiks Hospitals Apotek i København 1897-1903. Hvorfor han netop valgte Gesten i 1903, er uvist, men han blev her og i Vejen indtil 1919, da han rejste til Århus, hvor han sluttede sin virksomhed ved det nye apotek i Nørre Alle, som han åbnede 24. maj 1921 og var indehaver af til sin død 21. september 1932. (Kilde: Gjesten Sogns Historie af August F. Schmidt)

Apoteker Wulff havde et apotek i Gesten, men fik i 1904 tilladelse til at oprette et såkaldt håndkøb i Vejen i 1904. Kun 2 år efter fik han tilladelse til at oprette et apotek i Vejen. Han gjorde akkord med tre mænd i byen, at de skulde bygge til ham - nuværende Missionshotel - som han så lejede for 1000 kr. om året. Efter et par års forløb købte han ejendommen for 17.000 kr. I 1919 skiftede apoteket igen ejer, idet cand.parm. Boesen fik tilladelse til at drive det. (Kilde: Vejen Sogn i Malt Herred v/Søren Alkærsig)

Apoteker Wulf og hans familie fremgår af FT 1916 for Vejen by. Han er gift anden gang på dette tidspunkt og bor sammen med kone nr. 2 og børnene Johan f. 14.04.01, Per Emil f. 17.05.13 og Maren (er Anna) Lise? f. 05.03.15. Der er derudover en apotekersvend og to tjenestepiger i husstanden. Tællingen var for Nørregade i Vejen.

Det nævnte Missionshotel blev senere Varehuset, som det hed i 60'erne, her i 2008 er der igen dametøj i butikken, der i mellemtiden  har ført en skiftende tilværelse bl.a. som værtshus og spillested og pizzeria.

Ifølge Dask Farmaceutisk Stat af 1973 fik Joseph Otto Johannes Wulff Apotekermedhjælpereksamen i 1880 og kandateksamen i 1882. Han var apoteker i Gesten 1903 og i Vejen 1916-18, apoteker i Århus på Jernbane apoteket 1918-21 og på Munkeapoteket i Århus 1921-1932. Han døde 21.09.1932. Munkeapoteket, Nørre Alle 35 i Århus blev oprettet i 1920, og Joseph Wulff var således den første apoteker her.

__________

Med Clara Plesner fik han sønnen Johan Wulff f. 14.04.1901 i Kbhv., og med Johanne Marie Schmidt sønnen Per Schmidt Wulff f. 17.05.1917 i Vejen, død 09.11.1970 i Århus og datteren Anna Lise Wulff f. 15.03.1915 i Vejen, Ribe amt.

Det var alt for denne gang. Held og lykke med dit projekt.

Venlig hilsen
Jytte Rauh

Jytte Rauh

Hej igen!

Vi skal lige have et kønsskifte på sønnen Johan Wulff f. 14.04.1901 i Kbhv.! Oplysningen havde jeg fra FT i Vejen, men der må være gået noget galt, for da jeg slog "ham" op i Politiets Registerblade, blev han til en pige, nemlig Johanne Marie Wulff . Hun blev født 14.04.1901 i Sct. Jakobs sogn og døbt den 23.06.1901 i Citadel kirke. Af Politiets Registerblade kan jeg så også se, at hun tog en uddannelse som sygeplejerske.

Venlig hilsen
Jytte Rauh   

Hanne Fisker

Godaften Jytte Rauh

Tusind tak fordi du vil dele dine Wulffs med os og tak for alle de oplysninger der kom med.
Det er jo sjovest når der også er lidt historie med.  :D

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Christian Konstmann Autzen

Højer sogn, Tønder amt, opslag 71, kirkebogen for 1734 - 1763:

Wolf Wolfsen Møller, en søn Wolf døbt, nr. 49.

Se også samme opslag nederst, nr. 51, Wolf Ploen's søn Jørgen døbt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mette R Francke

Hei

Kommer over denne , vet ikke om du har den.

Mathilde Wulff
ugift

Født: 01-01-1834     Fødested: København   

Død:  09-01-1904     Adresse ved død:   Kompagnistræde   8,5

NB!! Fødselsdatoen er en beregnet circaalder

Ingen ægtefælle registreret
Mette R Francke

Hanne Fisker

Hej Christian og Mette

Takker for Wulff.

Det med om jeg har dem i forvejer skal du ikke spekulere på Mette, det finder jeg ud af når jeg kommer dertil.

Mvh
Hanne

Mette R Francke

Hei

Se : København - Trinitatis 1854-1857 oppslag 370. Ane Wilhelmine Wulff . Dåp.

Mette
Mette R Francke

Jens-Christian Emborg

Hej Mette

På Hannes hjemmeside finder du:

Anna Wilhelmine Wulff
Født 18-11-1856, døbt 22-02-1857
Trinitatis, Sokkelund, København: opslag 370. Nr. 581. KB 1854-1857

Denne piges forældre er min kones tiptipoldeforældre, de fik ialt 16 børn, hun er nr. 9, så du finder sikkert flere af deres børn, men Hanne har dem alle 16 på sin hjemmeside.

Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Lis B. Jensen

Hej Hanne

Fandt lige en Caroline Wullf - nævnt som forældre til Cathrine Caroline Mellerup i Vordingborg.
Se Vordingborg Kirkebog 1897-1900 opslag 260 - nr. 20
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Hanne Fisker

Hej Mette R. Francke, Jens-Chr.Emborg og Lis B. Jensen.

Tak for oplysninger om Wulffs.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker


Jens-Christian Emborg

Den Cathrine Caroline (Cathinka) Mellerup som Lis finder død i Vordingborg, med en mor der er født Ane Marie Caroline Wulff, har vi her i FT-1850:

København, København (Staden), Øster Kvarter, Øster kvarter I, Wingaards stræde 136, stuen, 782, FT-1850, C1887
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christian Mellerup 45  Gift  secretair og fuldmægtig Torslunde, Mariboe
Anne Marie Caroline født Wulff 38  Gift  kone Kjøbenhavn
Emma Josephine Mellerup 15  Ugift  børn i familien Do.
Anne Marie Do. 7  Ugift  børn i familien Do.
Cathinka Do. 5  Ugift  børn i familien Do.
Laura Hansen 3  Ugift  børn i familien Do.



Hendes forældre er viet i Holmen sogn den 25-05-1842, opslag 15, nr. 54, KB 1842-1852. Brudens fader, Commandeur og Overlods H.E. Wulff, var forlover.


Her er hendes mor i FT-1840, hvor hun bor hjemme hos sin far og stedmor:

København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørrevold, Huset nr. 162-63, 1. Sal, 195 F4, FT-1840, C9480
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Emanuel Vulff 64  Gift  Commandeur og Overlods i Sjællandske ...... 
Charlotte Abigael Vulff født Kofod 47  Gift  hans Kone 
Ane Marie Caroline Vulff 28  Ugift  deres Børn 
Sophie Cathrine Emilie Vulff 26  Ugift  deres Børn 
Thora Vulff 20  Ugift  deres Børn 
Rosalia Constance Vulff 10  Ugift  deres Børn 
Børge Emanuel Vulff 13  Ugift  deres Børn



Anne Marie Charlotte Wulff bliver konfirmeret den 05-10-1828 i Christiansø sogn, Bornholms Amt, opslag 74, nr. 1, KB 1818-1891. Det er oplyst at hun er født i København den 18-02-1812.
Hendes søster Sophie Cathrine Emilie Wulff bliver konfirmeret samme dag, hun står som født på Christiansø den 01-12-1813. Hendes fødsel står i Christiansø sogns kirkebog 1812-1818, opslag 16 og her står hendes fornavne i denne rækkefølge: Cathrine Sophie Emilie Wulff.
Som forældre ved konfirmationen står Hans Emanuel Wulff og afdød Anne Marie Søderberg.


Anne Maria Søderberg dør den  29-02-1824, 37 år gammel, i Christiansø sogn, Bornholms Amt, opslag 209, nr. 2, KB 1818-1891.

I "SKIFTEUDDRAG BORNHOLMS AMT CHRISTIANSØ FÆSTNINGEN KOMMANDANTENS ARKIV SKIFTEPROTOKOL BOG 7. 6. januar 1823 – 12. juni 1832." fremgår familien med 4 døtre ved moderens skifte:

Side 45. 1824. 17. Aug. Anna Maria Søderberg, frue, Christiansø.
Hans Emmanul Wulff, kommandant.
4 døt.
A: Anna Marie Caroline Wulff, f. d. 18. Feb. 1812.
B: Sophia Cathrina Emilie Wulff, f. d. 1. Dec. 1813.
C: Thora Wulff, f. d. 10. Okt. 1819.
D: Hansine Emmanuella Wulff, f. 21. Feb. 1823.


Datteren Hansine Emanulla Wulff, dør den 12-12-1829, 7 år gammel, i Christiansø sogn, Bornholms Amt, opslag 214, nr. 6, KB 1818-1891.

Ud over de 4 døtre fik de også en Maria Frederikke Wulff, født den 02-10-1817 i Christiansø sogn, Bornholms Amt, opslag 19, nr. 6, KB 1812-1818, hun dør den 21-10-1821, 4 år gammel, i Christiansø sogn, Bornholms Amt, opslag 208, nr. 12, KB 1818-1891.


Hans Emaluel Wulff bliver viet igen den 17-09-1824 i Holmens sogn, København, opslag 194, KB 1822-1826, med Charlotte Abigael Kofoed.
Hans forlover er Jens Andreas Wulff, hvilket er hans lillebror.

Begge brødre fremgår tidligere i denne tråd, i det indslag som Regelsen har skrevet den 17. aug. med oplysninger om deres far, Christian Andreas Wulff (1736-1809) og hans 6 børn.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Lis B. Jensen

#261
Så er der jo også Peter Johansen på Petersgaard i Kalvehave Sogn, Præstø Amt - hvis Datter Kirsten er gift med capitain lieutnant Wulf, og lever i Stubbekøbing, hvor Wulf er enroulerings- chef i Falsters 8.ende batt.,

Og i Vordingborg 1911 - 1914 opslag 34:
Louise Leonora Lucine Wullf født Hansen g.m. Skræddersvend Edvard Wulff
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jens-Christian Emborg

#262
I tillæg til de to Wulff'er som Lis har lagt på tråden, vil jeg nævne at:

1) "Kirsten der er gift med capitain lieutnant Wulf" er en oplysning der er hentet fra denne FT-1787:

Præstø, Baarse, Kalvehave, Petersgaard, Petersgaard, Kallehauge sogn, 1, FT-1787, B1114
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Johansen 66  Gift husbonde Herre til Petersgaard Gods  
Ina Elisabeth Johansen, født Torchildsen 56  Gift madmoder  
Torchild Johansen 36  Ugift deres børn, søn  
Karen Kirstine Johansen 22  Ugift deres børn, datter  
Christian Friderick Wulf 10  Ugift datter Kirstine Johansens børn  
Anthon Johannes Rasmus Wulf 8  Ugift datter Kirstine Johansens børn  
Nicoline Mathilde Elisabeth Wulf 5  Ugift datter Kirstine Johansens børn

Kommentarer til Wulf-børnene: moderen er gift med capitain lieutnant Wulf, og lever i Stubbekøbing, hvor Wulf er enroulerings- chef i Falsters 8.ende batt.


og her er forældrene, plus søskende i FT-1787 til ovenstående 3 Wulf-børn:

Maribo, Falsters Nørre, Stubbekøbing Købstad, Stubbekiøbing, Grønnegade, Nordre Side, , FT-1787, B8940
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Wulff 39  Gift Hosbonde Capitain Leutn i Søe-Etaten og Enroullerett for Lollands District  
Christine Johansen 32  Gift hans Kone [Christian Wulff]  
Nicholine Wulff 7  Ugift deres Datter [Christian Wulff og Christine Johansen]  
Nicholay Wulff 5  Ugift deres Søn [Christian Wulff og Christine Johansen]  
Anna Elisabeth Wulff 1  Ugift deres Datter [Christian Wulff og Christine Johansen]



2) jeg ikke kan se hvad der skulle være interessant i henvisningen: "Og i Vordingborg 1911 - 1914 opslag 34: Louise Leonora Lucine Wullf født Hansen g.m. Skræddersvend Edvard Wulff"

men jeg kan oplyse at der på Hannes hjemmeside findes en familie der har noget at gøre med det du skriver:
Edward Wulff & Louise Leonora Lucina Hansen, Viet 19-09-1902
Rønnebæk, Hammer, Præstø: opslag 128. KB 1892-1902

Efterfølgende finder jeg, at Lis måske mener opslag 294, men det tager jo tid for Hanne at forstå forkerte henvisninger.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Mette R Francke

#263
Hei

Jeg har prøvd å se på hjemmesiden din om du har Herdis Wulff , men fant henne ikke.

Skandeborg-Horsens vor frelser 1897-1899 oppslag 262.
Datter av Lensmann Jens Laursen Wulff og J Catrine Marie. f Sørensen.

Vielsen mellom Jens L Wulff og Juliane Catrine finner du i Skandeborg-Yding 1876-1892 oppslag 72.

Mette
Mette R Francke

Lis B. Jensen

Hej Jens Christian

Så vidt jeg kan læse efterlyser Hanne peroner med navnet Wulff - så det må jo være op til hende at afgøre om hun kan bruge det jeg finder.

Det håber jeg Hanne er enig i.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Hanne Fisker

Godaften i tråden

Jeg kan se at der er kommet en masse til imens jeg holder pause fra Wulffs.

Til Mette
Tak for Herdis Wulff og nej jeg tror ikke hun er på hjemmesiden.

Til Lis B. Jensen
Tak for de oplysninger du er kommet med i tråden.
Jens-Chr. har dog ret i at der havde sneget sig en tastefejl ind i opslagsnr. du skrev 34, men på dette opslag er der ingen Wulff.
Men en tastefejl kan vi jo alle lave.

Til Jens-Chr.
Tak for det du har skrevet i tråden og for at oplyse hvilket opslag det var Lis B. Jensen mente.

Nu håber jeg så at i er tilfredse med det jeg har svaret!
Jeg vil dog lige gøre opmærksom på at jeg lige for tiden holder pause fra Wulffs da de havde overtaget al min tid, så jeg ikke fik gjort noget ved min egen slægt.

Med venlig hilsen og håbet om at i alle får en forsat god aften.
Hanne Fisker

Lis B. Jensen

Hej Hanne

Tak for din Kommentar.
Det er ikke usandsynligt - og det undskylder jeg naturligvis.
Ja somme tider tager tingene over når man koncentrerer sig om en bestemt
Forsat god fornøjelse med jagten på anerne.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Hanne Fisker

Hej Lis

Selv tak.

Også forsat god jagt til dig.

MVH
Hanne

Jens-Christian Emborg

Hej Lis

Når du skriver:
"Så vidt jeg kan læse efterlyser Hanne peroner med navnet Wulff - så det må jo være op til hende at afgøre om hun kan bruge det jeg finder."

Jeg kan da ikke være mere enig med dig.
Men når du skriver en henvisning til et sted i en kirkebog og skriver at der står noget om Wulff og jeg så ikke kan finde det, kan jeg vel godt som almindelig DIS-medlem gennem 10 år give min undren til kende i tråden.
Hvis det kun er Hanne der må bearbejde det du skriver i denne tråd, kan du jo lige så godt sende Hanne en mail direkte, så vi andre ikke kan tilføje noget, der kunne hjælpe Hanne.

Jeg kan oplyse til dig, at både min kone og jeg har oldeforældre der hedder Wulff og har derfor et stort antal Wulff'er blandt vores aner, så derfor følger jeg med i denne tråd.

Hvis du er blevet stødt over det jeg skrev i tråden, må du da meget undskylde.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Lis B. Jensen

Hej Jens-Christian

Alt forladt og forsat god jagt.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/