Liddy Rasmussen, alimentation i 1929, Frederiksborg amt

Startet af Bodil Andersen, 03 Maj 2018 - 07:09

Forrige emne - Næste emne

Bodil Andersen

Kære alle.
Jeg har før fået hjælp fra jer ang Liddy Rasmussens første alimentationssag - med meget stort udbytte!
Nu viser det sig, at hun endnu en gang får et uægte barn i 1929 - og denne gang er der 2 mulige barnefædre - men sagen er afjort i Østre landsret - hvordan finder jeg denne sag - der er i Østre landsret et væld af muligheder, man kan vælge imellem.
Nu får I lige de oplysninger, jeg har:
Liddys fødsel:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114829#149806,24801838
Liddys journal i Frederiksborg amts journaler i 1929:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16998828#123256,35959175
Hvis jeg en dag skulle komme på rigsarkivet, hvordan skal jeg så bære mig ad med at bestille arkivalierne fra Østre landsret?
Venlig hilsen Bodil Andersen

John Damm Sørensen

Hej Bodil,

Jeg tror, at det vil være lettest at finde sagen i amtet først. Der findes sikkert en bedre reference til dommen. Måske endda en udskrift af dommen.
Det ser i øvrigt ud til, at din nye sag fortsætter i sag nr. 756 fra 1934.
Hvis du har behov for hjælp til opslag i Rigsarkivet, så sig endelig til.

Hilsen
John

Bodil Andersen

Hej John. Jeg vil være meget, meget taknemmelig for hjælp mht rigsarkivet.  :) :) Jeg døjer for tiden med en hælspore, som er svær at komme af med, og det begrænser jo mine aktiviteter en hel del. Men kan jeg virkelig være bekendt at belemre dig med Liddy endnu engang? Det skal da kun være, hvis du synes, du har tid og overskud :) :)
Jeg er SÅ glad for akterne fra den sidste sag, faktisk fik jeg bekræftet, hvem der var faderen til Liddy, idet hun også selv var et uægte barn - det stod faktisk i papirerne, du sendte, og jeg havde slet ikke tænkt, at Liddy vidste, hvem hendes far var - så det var bonus-oplysning.
Venlig hilsen Bodil

John Damm Sørensen

Jeg har  bestilt de to sager fra Frederiksborg Amt og en hovedsagsliste fra Østre Landsret, så kan vi måske få afklaret, hvordan man lokaliserer rettens sager.
Det var godt, at der trods alt var noget i den forrige sag.

Hilsen
John

Bodil Andersen

Hej John. Mange tusind tak -det er jo en fantastisk hjælp, du yder. :) :) :D :D
Venlig hilsen Bodil

John Damm Sørensen

Jeg var på Rigsarkivet i dag, og desværre ser det ud til, at sagens dokumenter ligger i sagen fra 1934. Den har jeg så bestilt.

Som nævnt havde jeg også bestilt Østre Landsrets Hovedsagsliste for 1929. Af den kunne man se, at Poul Herman Jørgensen havde anket en paternitetssag fra Frederiksborg Birk afsagt den 28. august 1929. Østre Landsret afsagde dom i sagen den 21. december 1929.
Jeg vil forsøge at bestille dommen i det tilfælde, at den ikke findes i amtet.

Hilsen
John



Bodil Andersen

Kære John. Mange tusind tak, det bliver spændende at se, hvad du finder. Liddy er en spændende dame - som også har en spændende slægt tilbage i tiden. Jeg er meget taknemmelig for din hjælp.
Venlig hilsen Bodil