om trolovelser

Startet af Peter Gandrup, 25 Apr 2018 - 18:57

Forrige emne - Næste emne

Peter Gandrup

Jeg ved ikke om emnet hører til her men nu spørger jeg....

Jeg har en ane  som  var trolovet i 1864 .Jeg kan se i kirkebogen at der står vielser og trolovelser. Men  min ane  nåede ikke at blive gift
Inden han døde. Så mit spørgsmål er om det blev skrevet op nogen steder ? i en anden bog måske... nogen der ved det.?
Jeg har  naturligvis nærstuderet alle byer i og omkring Kolding alle vielser, men finder ikke nogen specielle optegnelser om trolovede. Min ane hedder :

Ane(anne)Kathrine Johansen og hendes trolovede hedder Johan Wilhelm Marius August Løvendahl. Han døde i en krig  i  1864 .Han var i live midt i juni 1864 i Kolding hvor Ane Chathrine boede på det tidspunkt.Så jeg tænkte at man kunne få nogle oplysninger om ham
hvis præsten havde skrevet noget op om dem. Jeg ved  det ved  overleveringer fra familien... at de var trolovede da han blev dræbt.

Ane Kathrine rejser 1. november til København og i marts 1865  føder hun deres datter på fødselsstiftelsen .Hun bliver sidenhen gift med en anden mand og bosætter sig i København.

Men hvem  var denne Løvendahl med de mange fornavne.?

Ruth Neumeister

Har du set på denne familie, hvor navnene Marius og Johan optræder?

DDD:
Vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Fiskergade No 116, 3 Familie, 279, FT-1834, C4924

Christian Hendrich Løvendahl     34     Gift          Trompeter      
Ane Kirstine Schou     33     Gift          hans Kone      
Karen Christine Løvendahl     11     Ugift          deres Døttre      
Berteline Amalia Løvendahl     7     Ugift          deres Døttre      
Ane Marie Christine Løvendahl     2     Ugift          deres Døttre      
Christian Henrich Løvendahl     9     Ugift          deres Sønner      
Johan Henrich Løvendahl     4     Ugift          deres Sønner

DDD:
Vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Vestergade, No. 73 c, , FT-1840, C7348

Christian Løvendahl     39     Gift          Trompeter ved Schl. Cuir. Regiment      
Ane Skouv     38     Gift          hans Kone      
Karen Løvendahl     16     Ugift          hans Børn      
Berteline Løvendahl     12     Ugift          hans Børn      
Johan Løvendahl     10     Ugift          hans Børn      
Ane Løvendahl     7     Ugift          hans Børn      
Henriette Løvendahl     4     Ugift          hans Børn      
Kathrine Løvendahl     2     Ugift          hans Børn      
En Dreng udøbt     1     Ugift          hans Børn      
Christian Meilbye     30     Gift          Dagleier      
Ane Knudsen     36     Gift          hans Kone 

DDD:
Vejle, Nørvang, Vejle Købstad, , Torvegade 70, 4, FT-1845, A3598

Christian Løvendal     45     Gift          Skomager     København 
Christine Schou     44     Gift          Hans kone     Vejle 
Johan Løvendal     15     Ugift          Deres søn     Vejle 
Charles Løvendal     2     Ugift          Deres søn     Herslev 
Ane Marie Løvendal     13     Ugift          Deres datter     Vejle 
Henriette Løvendal     10     Ugift          Deres datter     Vejle 
Catrine Løvendal     7     Ugift          Deres datter     Vejle 
Teodor Løvendal     5     Ugift          Deres søn     Vejle 

DDD:
Vejle, Nørvang, Vejle Købstad, , Søndergade No. 128, 9, FT 1850, A3582

Ane Christine Løvendal     49     fraskilt          Handelskone - Huusmoder     Veile 
Bartoline Amalie Løvendal     23     ugift          Husmoderens Datter     Veile 
Ane Marie Christine Løvendal     18     ugift          Husmoderens Datter     Veile 
Henriette Jensine Løvendal     15     -          Husmoderens Datter     Veile 
Theodor Løvendal     11     -          Husmoderens Søn     Veile 
Marius Charles Johan Løvendal     7     -          Husmoderens Søn     Gaarslef Sogn

Hilsen Ruth
   

Inger Toudal


https://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Trolovelse

Efter 1799 bliver brud og brudgom indskrevet til vielse. I nogle kirkebøger findes der forloverattester eller oplysninger om indskrivning til vielse.
I andre sogne findes der særskilte lysningsbøger eller -protokoller.

I Kolding kunne der måske findes oplysninger i sognepræstens embedsbog, Liber Daticus:

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=kolding+nikolaj&b=&c=&d=1&e=1864&f=&g=&h=&ngid=543179&ngnid=543181&heid=12573965&henid=12573965&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anne Messmann

Hej Peter,
Så vidt jeg kan se, opholdt moderen sig på 10 mdr.s dagen for fødslen i København. Se her: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G943-Y3Q5?i=195&cc=2078555

Så de kunne vel være blevet trolovet i København?

Her datteren, Johanne Wilhelmins Løvendahls konfirmation, hvis du ikke har den: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-894C-C1MM?i=92&cc=2078555

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Peter Gandrup

Ja Ruth  det har jeg og jeg har i mange år troet at faderen var en af dem. Men det tror jeg så ikke mere nu hvor hans navn er kommet frem.Måske kunne han være en uægte barn men jeg har ikke kunne finde det nogen steder.Den familie har jeg været meget grundig igennem.Så indtil videre er de lagt  væk. Men tak for indslaget. Hilsen Inger

Peter Gandrup


Hej Inger Toudal..... Mange tak  for dit svar  det lyder spændende  det må jeg prøve...tænk om man var så heldig at finde dem der  ...Giver besked hvis det giver resultat.Mange tak ...

Peter Gandrup

hej Annemette.....Tak for dit svar  jo  jeg har set konfirmationen ...det er derfra jeg efter mange års søgen har fået faderens  navn .
                           Jeg  er fuldt opdateret på alt hvad der er sket efterfølgende med familien .Det er bare spændende om hvem faderen er
                            og hvor han komme fra.Vi vil gerne vide hvor vi har fået navnet Løvendahl  fra.  Venlig Hilsen  Inger Gandrup

Anne Messmann

Hej (jeg hedder Anne),

Det er altid en god idé at sende link til det, du allerede har.

Du kommenterede ikke på, at moderen - og dermed vel også faderen opholdt sig i København 10 måneder før fødslen.
Det vil jo sige, at du sandsynligvis skal søge trolovelsen i København.

PS: Faderens navn fandt jeg på minutter på Famelysearch.org

Venligst, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Messmann

Med venlig hilsen
Anne Messmann