kan der findes mere om 1ste jyske infanteri regiment?

Startet af Grethe Leerbech, 25 Apr 2018 - 12:53

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Min ane Jacob (Friederichsen) Rasch og maler ca. 1722- 1791 (død Valsgård sogn) var segeant under 1ste jyske nationale regiment eller/og Nørre jyske nationale regiment . i hvert fald i tidsrummet 1760- ca. 1777
1ste Jyske - eller nørrejyske infanteri regiment (til fods) (1733) 1759-1763 - men Nygård skriver at han er sergant i dette regiment i 1763 og i en seddel fra 1778 skriver han blot at Jacob er demitteret underofficer. hvilket også bekræftes i justitsbogen i 1764 for Hindsted herred men her skriver man sergeant i Nørre jyske regiment. 

Iflg. mine optegnelser skulle den afdeling han tilhørte være under oberstløjtnant /obriste Ditlev Fr. Veddelfeldt, som i dette årti bor i Mariager og hele regimentet hører under baron Holch fra Aalborg.

har prøvet at se om der var noget i lægdsrullerne, men ikke fundet noget.
har i en gammel note i et placat fundet at man indkaldte rekrutter i 1768 i Fredericia for afd. 1-2-5-6-7-8 og sognene Erritsøe, Emidstrup, Hortnstrup, Sindberg, Hauerslev er nævnt.

Men hvis det blev opløst i 1763 forstår jeg ikke de optegnelser jeg får.???

har været på rigsarkivet for at se mapperne om 1ste nationale regiment, men her lå bare 2 sedler med navnene på afdelingerne og deres chef.  Iflg. papiret var regimentet dog delt i 2: et til hest og et infanteri.

Ligeledes at infanteriet eller fodregimentet var delt op i 2 batallioner  1761 med hver 6 kompagnier, med hver 6 kompagnier med ulige numre i 1ste og lige numre i 2den batallion. batallionerne havde navn efter chefen ( hvilken så må være Obriste Veddelfeldt? )

ved at forske obriste Veddelfeldt kan jeg se at han bor på Mariagergård og at indtil 1765 ? skulle denne også fungere som kaserne for et detachment/afdeling af nørrejyske nationalregiment og der var ridebane i den nuværende apotekerhave.

kan nogen hjælpe mig ud af gåden og vt. henvise til flere oplysninger herom.

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Morten Nielsen

Lad os kigge lidt på denne Detlev Wedelfeldt. Hirsch & Hirsch oplyser: Oberstløjtnant i Nørre Jyske nationale Infanteriregiment 9. juni 1751. Oberst 8. april 1761. Bataljonskommandør 16. oktober 1763. De nationale batailloner indlemmedes 1764 i de geworbne (hvervede) regimenter. Kommandør for 1. Jyske (Nationale) Bataillon, oprettet 1. marts 1769.

1. (Nørre) Jyske nationale Regiment (1614-1679).

Nørre Jyske nationale Regiment (oprettet 1733 - nedlagt 1763):
1.-3. Nørre Jyske Bataillon (1763-1765).

Venlig hilsen
Morten Nielsen







Grethe Leerbech

#2
Hej Morten

Tusind tak for dit svar.
jeg forstår det således, at 1.Jyske (nationale) Bataillon blev oprettet 1.3. 1769 og er afløser for 1-3 Nørre Jyske battaillon fra 1763-1765

og at min ane derfor sandsynligvis har tjent i dette  .
Men hvilket regiment hørte det så under 1. Jyske Nationalregiment eller andet?

og du skriver så. at i 1764 blev de indlemmet -altså 1-3 Nørre jyske reg. i de geworbne regimenter - under hvilke navne - navn?  

Iflg. Jørgen Greens bog : Slægtsforskning i lægdsruller etc. får jeg flg. frem.  side 84

Et regiment består af flere batailloner- eller?  jeg bliver forvirret fordi der åbenbart er regimenter i batailloner, og de nationale regimenter 1742-1774 ikke er de samme som infanteriregimenter 1703 - 1976 som igen - måske - har de 43 battailloner 1680-1951 under sig.....??2

12.  bataillon marineregimentet oprettet 1680
1741 bornholmske inf.reg.
1785 Århusisske inf. reg.
1790 1. jyske infanterireg.  '

men jeg kommer i tvivl fordi du snakker om at de indlemmes i de geworbne regimenter.  og jeg kan ikke i Greeens bog finde at 1.jyske bataillon er oprettet i 1769 -det findes ikke her.

så får jeg
12. Bataillon  
Jyske wedelske Regiment til fods opr. 1679
1684 Jyske nationale regiment
1702 Jyske regiment
1715 jyske geworbne regiment
1780 jyske regiment til fods.
1781 Jyske infanteriregiment.

og i 11.  Bataillon .
skrives der f. eks.
1785 Ålborgske infanterireg.
1790 3. jyske infanterireg.  

kan du hjælpe mig videre eller evt. henvise til daisy eller noget litteratur.


Du må undskylde hvis jeg roder i det, men jeg prøver meget at finde rundt i de militære betegnelser osv.

med tak for svaret.  





Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Morten Nielsen

Hej Grethe

Ja, den militære verden og terminologi kan være stærkt forvirrende for den ukyndige, men lad os prøve at kigge lidt på det:

1. Jyske (nationale) Bataillon oprettet 1.3.1769 kan jeg ikke umiddelbart identificere. Nu er Hirsch & Hirsch (hvorfra oplysningen kommer) ikke fejlfri, så jeg har en lille mistanke om, at der er tale om 1. Nørre Jyske Bataillon, oprettet i 1763, hvilket måske også giver god mening ift. Wedelfeldt.

På det tidspunkt, vi taler om, er der ikke noget, der hedder 1. (Nørre) Jyske nationale Regiment, idet dette bliver ophævet i 1679.

Jeg kan ikke umiddelbart svare dig på, hvilke geworbne regimenter de tre nørrejyske batailloner bliver indlemmet i ved deres ophævelse, og hvordan det foregår.

Et regiment består af batailloner, der igen består af kompagnier; et regiment kan således ikke indgå i en bataillon! Antallet af batailloner i et regiment og antallet af kompagnier i en bataillon er afhængig af tidspunktet; i slutningen af 1700-tallet var der et utal af hærplaner, der ændrede på de forskellige antal, og ligeledes i første halvdel af 1800-tallet var der også store ændringer.

Jeg synes, Greens beskrivelse og opstilling af hæren er overskuelig, men det kræver, at man har styr på begrebet "regimenternes navnekæder" og ikke begynder at blande enheder med mere eller mindre enslydende navne sammen.

Daisy har lidt om Nørre Jyske nationale Regiment hér.

Og endnu en gang må jeg lave lidt skjult reklame for bogen "Geworbne krigskarle"  :).

Venlig hilsen
Morten Nielsen


Grethe Leerbech

Tak igen Morten
Var på rigsarkivet og så de få papirer om Nørre jyske Nationale regiment- men som sagt der var 2 sager og så en landsliste og to bataillonslister med chefens navn- så her kom jeg ikke videre..  men måske skal jeg lige se bataillonslisterne igennem igen, for det kan være Wedelfeldts navn er herpå- det var før den omtalte sag nedenfor.

Men jeg har en lang retssag, der strækker sig fra 1763-1765 med min ane og Wedelfeldt- han staver selv sit navn Weddelfeldt i sine breve.
Måske kan jeg komme det lidt nærmere ved nøje at gennemlæse hans breve. Endnu har jeg dog ikke fundet hverken kompagnier eller regimenter beskrevet i hans breve.

Har lånt Geworbne krigskarle og glæder mig til at læse den. 

tak for dine svar.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Morten Nielsen

Velbekomme, Grethe. Hvad er det helt konkret for oplysninger, du er på jagt efter? Du ved, at han var under Wedelfeldt (sådan staver Hirsch & Hirsch ham) i Nørre Jyske nationale Infanteriregiment. Er det hans aner, du søger oplysninger om?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Grethe Leerbech

#6
Hej igen Morten

Nej- min ane Jacob Rasch har i kilderne efterladt sig utrolig mange spor, bla. fordi han åbenbart har haft "evner" til at komme i offentlighedens bevågenhed. Heriblandt en 2 årig sag, hvor han som sergent er blevet slået af asessor Fr. Munch af en "tyremige" i ansigtet. Dette har medført at både Wedelfeldt og baron Holch er blevet indblandet, plus provsteretten etc.
Jeg vil derfor skrive en længere beretning om det af hans liv og færden jeg kan finde ud af, hvilket også omfatter hans soldaterliv, da han omkring 1751/55 - da han er afskediget som forpagter - med salg af al hans kvæg vogne etc. som følge  - af Fr. Munch på et af dennes (arvede) hovedgårde. Jacob ser sig herefter åbenbart nødsaget til/eller frivillig lader sig hverve. Jacob er udlært maler og ernærer sig senere og før hvervningen som frimand i malerfaget, og som sagt virker han som sergent i en af Wedelfeldt kompagnier.  

Men iflg. gennemgang af daisy kan jeg se, at 11. og 12. samt 15. batailloner er der også stambøger og hverveprotokoller, så kan jeg i hvert fald udelukke dem. Mens der - hvad jeg kan se - ikke er noget særligt om 7. bataillon i arkiverne.

Ligeledes tænkte jeg, at som kilde kunne Wedelfeldt være en indgangsport bla. hvilken bataillon han er kommandant over i 1763-77 (han dør i 77). Wedelfeldt skriver bl.a. til baron Holch- at efter mishandlingen med tyremigen "kan vi desværre ikke bruge ham mere i militæret" (1763) men senere i 1765 skriver han "at sårene er lægede og arrene ligner sabelhug så han fremstår ganske præsentabel".  Wedelfeldt skriver på tysk, så det er en dansk oversættelse af mig.

I retssagen omtaler man at Jacob både bar et "gevæger", en Hirschfänger, en sabel - og i retten blander man åbenbart disse ting sammen, for den ene gang skriver man det ene og den anden gang det andet.  Man og vidnerne siger : "han stod med blottet klinge", "han trak sin sabel ud af skeden", "han viftede med sit gevæger", "han trak sin hirschfänger", mens et vidne og Jacob selv siger, at han stillede sit gevær ude foran døren....
Derfor må Jacob en almindelig dag have haft uniform på og været fuldt våbenudrustet med gevær , bajonet (hirschfänger) og sabel.  

så ja hans kompagni er interessant og også om han deltog i nogle slag f.eks. om han deltog i 1762 i Mecklenborg hvor russerne truede med krig mod Danmark, eller andre udenlandske slag .  Ligeledes vil jeg selvfølgelig skrive noget om søndagseksecissen , som han vel ledede i Valsgård sogn.

Ja også hans aner, da jeg ikke kan finde dem elelr hvor han er født. var på rigsarkivet, fordi jeg troede han var ud af militærslægt, men ved nu, at det må være en by-håndværker slægt, hans søster omtales bla. som jomfru - og præsten i Valsgård skriver hun kommer fra Randers. På rigsarkivet var der en kasse med navne på officerer i den danske hær i 1700tallet og deriblandt nogle Rascher, men ikke rigtig nogen jeg kunne bruge, selvom der var en Friederich Rasch. hans fader hed Friederich Rasch. 

..det var en lang een.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Morten Nielsen

Hej Grethe

Tak for dit svar. Det er en spændende historie, du har gang i.

Jeg tror ikke, du skal regne med at finde noget i infanteriregimenterne 1703-1976 i Daisy. Nørre Jyske nationale Infanteriregiment blev jo ophævet/opsplittet i 1763, og dets arkivalier er tilsyneladende ikke videreført til andre regimenter, men selvfølgelig er der måske en mulighed, hvis det kan opklares, hvilke geworbne regimenter de 3 batailloner i 1765 blev indlemmet i, og så følge regimentskæderne fremad.

Venlig hilsen og god arbejdslyst
Morten Nielsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Grethe

Spændende! Jeg stødte også på en løjtnant der gik rundt på gaden med blottet hirschfænger i Helsingør i 1820erne. Det var åbenbart ikke velset!

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Grethe Leerbech

Ja Morten
- og det er lige netop det, jeg vil se-altså hvilke regimenter de 3 batailloner blev indlemmet i- det kan jo være der ligger noget
iflg. mine egne beregninger må der være tale om 7. - 9.- 11. og 12. bataillon.

i reserve overvejer jeg 4.5.6. og 22 bataillon. Nu vil jeg se om der står noget i papirerne, for allerede ved starten af læsningen af "geworbne krigskarle" kan jeg se at der måske ikke er det jeg gerne vil finde- men mon ikke Wedelfeldts navn skulle dukke op i de aktuelle årgange.

mange hilsner
Grethe .
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ