Hvor flytter Andrea Christina Marie Wittrock født den 15. nov 1835 i Aabenraa So

Startet af Svenn Chr. Trønning, 12 Apr 2018 - 17:55

Forrige emne - Næste emne

Svenn Chr. Trønning

Jeg søger efter Andrea Christina Marie Wittrock født den 15. nov 1835 i Åbenrå Sogn, Rise Herred, Åbenrå Amt.

Hun er datter af klejnsmed Johan Friderich Wittrock og Christine Maria Ruus i Åbenrå.

Hun bliver konfirmeret den 4. marts 1849 i Åbenrå Kirke, Åbenrå Sogn, Rise Herred, Åbenrå Amt.

Derefter forsvinder hun.
Jeg har ledet efter hende også i København hvor hendes bor flyttede hen og døde gift den 7. august 1915, MEN jeg har ikke fundet hende. Hun er ikke gift i Åbenrå i følge kirkebogen for Åbenrå.

Hendes stedsøster der også flyttede til Roskilde og fik 3 børn men ingen af disse har en Wittrock som fadder.

Nogle der kender til hende??

På forhånd tak for hjælpen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Cay-Erik Geipel

Fandt en formodet søster død i Hamborg - se vedhæng.
I attesten nævnes at moderen er død i Amerika - har familien opholdt sig der og din Andrea blev i USA ? i så fald er faderen kommet tilbage. Jeg læser moderes navn som "Pruns"
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Til Cay-Erik Geipel.

Endnu en gang vil jeg sige dig mange tak for din store hjælp.

Det jeg får ud af det er at det er min pige og sådan som jeg tyder det er hun gift med en Marcus Martens og hun er død 1917?

Desværre så er tysk ikke det jeg er bedst til.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Cay-Erik Geipel


Det er Marie Andersen født Martens som anmelder dødsfaldet til myndigheden (nok en datter) .
Hun namelder, at enken Andrea Catharina Maria Martens født Wittrock uden erhverv,
82 år 1 måned gammel, evangelsk
boende i Hamborg, Apostelkirke n r. 12
født i Aabenraa den 15. 11.1834
har været gift med tagtekker Marcus Martens
datter af ægteparret arbejder Johann
Friedrich Wittrock, afdød i Aabenraa og Christine
Marie født Pruns, død i Amerika
er død i nævnte lejlighed
den 2.1.1917
om eftermiddagen kl halv otte

Jeg fandt dåben nu i Aabenraa og jeg læser Andrea Catharina (ikke Christina som du skriver) Maria Wittrock og hun fødes 15.11.1834 - det er henden jeg fandt !!! Det er først den næste dåb som hører til kirkeåret 1835. Andrea er født 1834 og det er hendes dødsattest jeg medsendte.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Det ser ud til at moderens pigenavn er stavet forkert i dødsattesten. I vielsen 1834 står der helt klart at navnet er Ruus. Det kunne være at fejlen opstod da den formodede datter anmeldte dødsfaldet og ikke stavede bedstemoderens navn korrekt - eller også ikke vidste det bedre.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Til Cay-Erik Geipel.


Må jeg sige dig mange tak for din store hjælp til mig. Det ser ud til at dateren heder merer en Maria Andersen født Martens og at han er født 10. juni 1825 og død 17. juli 1902 i Hamburg. Samt at Christine Maria Ruus er død i USA.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Cay-Erik Geipel

Ja datterens fulde navn er Dorothea Maria Petrine Martens, gift med Emil Carl Andersen fra Slesvig by.
Jeg fandt hendes og en brors vielse i Hamborg. Har sendt attesterne direkte fordi filerne fylder for meget her.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Til Cay-Erik Geipel.

Må jeg sige dig mange tak for det tilsendte.

Må jeg spørge om Tømrer Asmus Friederich Wittrock født den 31 jan 1841 i Åbenrå Sogn, Rise Herred, Aabenraa Amt og døbt den 4 februar 1841 i Åbenrå Kirke, Åbenrå Sogn, Rise Herred, Aabenraa Amt og konfirmeret den 2 marts 1856 i Åbenrå Kirke, Åbenrå Sogn, Rise Herred, Aabenraa Amt står i Borgerskabsprotokolnen. Jeg kan ikke se at han er i Åbenrå efter 1864.

På forhånd tak for hjælpen.

Svenn
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Cay-Erik Geipel

Jeg kunne desværre ikke spore Asmus Wittrock i de databaser jeg har adgang til - beklager
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Så lige i Wittrocks begravelse 1875 i Aabenraa, at en af døtrene opholdt sig i Glücksburg på det tidspunkt, Fik jeg undersøgt om jeg anfdt hende der ? Er ikke hjemme lige nu derfor har jeg ingen adgang til mine bøger.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Til Cay-Erik Geipel.

Først fordi du søgter efter min Tømmer, dernæst ja desværre så har du været så venlig at søge på min pige der blev gift og flyttede til Glyskborg uden held.

Med venlig hilsen.

Svenn
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning