Skifter efter Familien Tutein

Startet af Bent Thygesen, 25 Jun 2018 - 23:16

Forrige emne - Næste emne

Bent Thygesen



Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde et skiftet efter, eller fortælle mig hvor jeg skal lede efter skiftet efter:
Grosserer
Peter Tutein
født. 11. oktober 1726 Mannheim, Tyskland død. 7. december 1799 i København, Sandsynligvis Rosendal på Østerbro, Danmark
og
Pauline Maria Tutein, født Rath født. 24. december 1725 Stolzenau, Tyskland
død 28. december. 1799 København, Sandsynligvis Rosendal på Østerbro, Danmark

Peter Tutein var skibsreder og grosserer med skibe der sejlede til Sankt Croix.

Begge er sandsynligvis begravet fra Sankt Petri kirke og senere hensat i et mausoleum på Assistens Kirkegård, og senere igen flyttet til Hvedstrup kirke.

Arvinger/Børn
1. Louis Tutein ,
2. Friederich Johann Tutein , f. 9. september 1757, København, Danmark , d. 6 Marts
    1853 i København,
3. Pauline Lucia Tutein , f. 8. marts 1761, København, Danmark , d. 4 dec 1827,
    København, Danmark
4. Elisabeth Tutein , f. 1762, København, Danmark , d. 1762, København,
5. Pauline Dorothea Tutein , f. 31. marts 1764, København, Danmark , d. 18. april 1814,
    København, Danmark
6. Frederica Tutein , f. 29. juni 1769, København, d. 16 jul 1844, Lyngby,

Samt skiftet efter:

Friederich Johann Tutein , født. 9. september 1757, København, Danmark , død. 6 Marts 1853, København, Sandsynligvis Vimmelskaftet 47.
Ligesom hans far Peter Tutein skibsreder og grosserer med skibe der sejlede til Sankt Croix og samtidig preussisk generalkonsul frem til 1848.

Oplysningerne i Skifterne skal jeg bruge til en artikel i Ledøje-Smørum Historiske Forenings  Årsskrift 2018. Artiklen skal omhandle de Tuteinske besiddelser, besidelser i Vestindien, Skibe og bygninger, med særlig hensyn til Godset Edelgave i Smørum, som familien ejede i mere end 100 år.

Jeg har set materialet: Landsover- samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission: Eksekutorboer (1790-1919) 1-266: 13 337 - 13 343.

Materialet omhandler en Peter Tutein f 22. nov. 1752 i Manhein, d. 22 jan. 1828 i København og Pauline Lucia Tutein. F 7. mar. 1761 d. 4. dec 1827.
Pauline Lucia Tutein er datter af Peter Tutein og Pauline Maria Tutein f. Rath, som er den Peter og Pauline jeg søger efter. Det er da også uheldigt at to familier hedder det samme, den ene Pauline Maria og den anden Pauline Lucia.


Lissy Solveig Schneiders

Hej Bent
Det er det forkerte sted. Du skal i aner efterlysninger.
Hilsen Lissy


Gitte Johansen

Hvidebog (1792 - 1929)
Arkivskabere:
Landsover- samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission (1792-1919) , Københavns Byret, Skifteretten (1919-1929)
Arkivseriens navne:
Hvidebog (Officielt) , Dødsanmeldelsesprotokol for ekstraordinære skifter m.v. (Kaldenavn)
Arkivseriens datering:
Dannelse: 1792 - 1929
Bemærkninger:
1792-1797 = Bind 0 1797-1809 = Mangler
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bent Thygesen

Gitte Johansen

Mange tak for svar.  Frederik (Frederich) er god nok,  Men det er desværre de forkerte Peter og Pauline.  Jeg har set skiftet efter dem.
Pauline Lucia Tutein er datter af den Peter Tutein jeg søger.  Men det ser ud til, at det skifte mangler, som du rigtig skriver. Det var også det resultat jeg kom frem til. Jeg håber bare at der er en anden vej til at få nogle oplysninger om skiftet efter Peter Tutein som døde december 1799.


Bent Thygesen

Tak for svar. 
Det materiale har jeg haft til gemnemsyn på læsesalen fra magasinet. Landsover- samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission: Eksekutorboer (1790-1919) 1-266: 13 337 - 13 343. Jeg har også gennemgået de bøger der er på læsesalen.
( skifteprotokoller )
Materialet omhandler ganske rigtig skiftet efter Peter og Pauline Tutein, men en anden Peter og Pauline end dem jeg søger.
Nemlig Peter Tutein f 22. november. 1752 i Manhein, d. 22 jan. 1828 i København og Pauline Lucia Tutein. f 7. marts. 1761 d. 4. december 1827.
Pauline Lucia Tutein er datter af Peter Tutein og Pauline Maria Tutein f. Rath, som er den Peter og Pauline jeg søger efter.
Det er også uheldigt at der er 2 familier der hedder Peter og Pauline Tutein. (Den ene hedder Pauline Maria og den anden hedder Pauline Lucia).


Dem jeg søger skiftet efter er:
Grosserer Peter Tutein
født. 11. oktober 1726 Mannheim, Tyskland
død. 7. december 1799 København, Sandsynligvis Rosendal på Østerbro, Danmark
og
Pauline Maria Tutein, f Rath
født. 24. december 1725 Stolzenau, Tyskland
død 28. december 1799 København, Sandsynligvis Rosendal på Østerbro, Danmark

Peter Tutein var skibsreder og grosserer med skibe der sejlede  bl.a. til Sankt Croix.

John Damm Sørensen

Har du gennemset andre kasser fra arkivet om eksekutorboer?
Fra beskrivelsen på Daisy ser arkivet umiddelbart noget uorganiseret ud.
Det er jo besynderligt, hvis der ikke findes et skifte, da han jo tjente styrtende på sukker og slavehandel.
Hvis det passer, at skifterne er arkivet efter dato for afslutningen, kunne man vel godt forestille sig, at arkiveringen ligger flere år efter dødsfaldet.

Blot min strøtanker.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

#8
Hej Bent,

Har du set denne notits fra 1801, hvor arvingerne til grosserer Tutein bortauktionerer en effekter fra boet?
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A258c1ec3-c2e9-4fcd-945c-8307123b0b78/query/tutein

Auktionen aflyses senere:
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A157571ea-6f03-4035-9c1b-c5fcdac2632e/query/tutein

Gad vide om der overhovedet har været foretaget et offentlig skifte efter grossereren?
Jeg er ikke klar over reglerne fra dengang, men senere har det i hvert fald været muligt at lave privat skifte uden det offentliges involvering. Findes der en dødsanmeldelse?

Hilsen
John