det er blevet ganske uoverskueligt

Startet af Erik Reinert Nielsen, 04 Apr 2018 - 20:08

Forrige emne - Næste emne

Erik Reinert Nielsen

hvem  var Niels Hansens forældre ?  jeg har ganske mistet overblikket. måske kan du hjælpe :-)

fra utallige kilder vides, at han blev født 1743 eller primo 1744
   han skriver selv "1772 d 13 Januarÿ Havde ieg Brøllop i mit alders nii og tyvende Aar" (dvs han var 28 år)

det vides at han blev skræddersvend
   lærlingekontrakten underskrives 1755 af Hans Hansen og Nicolay (T/F)ris(e/c)how

hvad jeg har fundet af konfirmerede: konfirmeret Trinitatis 1760 "Niels Hansen, faderen Hans Hansen Spækhøker paa hiørnet af Tornebuskegade, og Rosengaden" se AO: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119259#157749,26473531  -  der er også Trinitatis 1761 "Niels Hansen Gl 17 aar"

ved Hans Hansen spækhøkers skifte 1767 skrives: fra skiftet:
"Ao 1767 den 18 Maji blev efter Skoemager Lorentz Lorentsen Schows anmeldelse foretaged Annotations forretning efter hans Svigerfader Hans Hansen forrige Spekhøker som efter hans beretning er død sidstleden Onsdag den 13 hujus . . . efterlader Sig af første Ægteskab med Anna Margrethe Andersdr 3de børn, Sønnen Jens Hansen Skoemagersvend som opholder sig udi Berlin 2de dottre Bodil Hansdr fornevnte Sohows hustrue og Anna gamel 22 Aar der tiener hos en Snedker paa Vester gade men af Andet Ægteskab ingen børn  >>siden hun ikke arver manden må hun være død; hendes navn skrives ikke<<
ved børnenes dåb
ved Bodils dåb 1742 er faderen kældermand¶
ved Jens' dåb 1744 er faderen kældermand¶
ved Annas dåb 1745 er faderen øltapper¶


Niels Hansen skriver "1781 d 16 Februarÿ forlod min Sahlig Moder verden ved midnats tider"  -  det kunne være mor, stedmor, plejemor  -  og derefter burde være nemt at finde moderen begravet; men jeg kan ikke finde nogen der stemmer, kb, piblinge, Adresseavisen og kbh skifter (der er ikke noget skifte der nævner Niels Hansen) er set; men som sagt er det hele blevet mig uoverskueligt.

1780-1781 ejede Niels Hansen hus på Gl. Strand i Kbh.

du kan læse Niels Hansens historie i www.nogn.dk
søger du skifter fra
Helsingør Byfoged
Køge Byfoged
Vallø Gods
Kronborg Len & Amt
København Len & Amt
Frederiksborg Amt
Hillerød byfoged
Hørsholm Len & Amt
se venligst www.nogn.dk
ERIK

Erik Reinert Nielsen

undskyld
jeg glemte at skrive, at
fra flere kilder vides, at Niels Hansen blev født i København
søger du skifter fra
Helsingør Byfoged
Køge Byfoged
Vallø Gods
Kronborg Len & Amt
København Len & Amt
Frederiksborg Amt
Hillerød byfoged
Hørsholm Len & Amt
se venligst www.nogn.dk
ERIK