min 3xtipoldefar Eiler knudsen fra Skuldelev

Startet af Kjeld Allan Larsen, 30 Mar 2018 - 18:32

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

jeg har forsøgt for snart lang tid siden at finde faderen til min 3xtipoldefar Eiler Knudsen, men hidtil forgæves
nu fortæller en person på myheritage, at faderen hed Knud Knudsen, men det er ikke lykedes mig at få adgang til en kilde
men måske kan jeg få hjælp af mine erfarne slægtsforskerkolleger?
De data, som jeg har om min 3xtipoldefar Eiler Knudsen, ses nedenfor.
Der er jo andre uafklarede elementer i mine 3xtipoldeforældres liv, som det vil være interessant at få kastet lys over, herunder hvad den skilsmissedom giv ud på, som Johanne Marie Jensdatter blev pådømt

mvh

Kjeld


3 x tipoldeforældre – Karen Eilersdatters forældre: Eiler Knudsen (52) og Johanne Marie Jensdatter (53)

3 x tipoldemor Johanne Marie Jensdatters dåb
Kirkebog, Skuldelev sogn 1737-1802
Opslag 11, 1751
D 17 dito (Martii)
Forældre: Jens Gregersen og Karen NielsDaatter
Børn: 1 Daatter Johanne Marie baaren af Sidse, Jens Jensens i Onsved
Faddere: Niels Stiesen, Søren Laustsen (af) Mandrup, Hans Carstensens Søn, Margrete Niels Stiesens Daatter, Anne Cathrine Gregersdaatter

3 x tipoldemor Johanne Marie Jensdatters første ægteskab
Trolovelse med Christian Nielsen
Kirkebog Skuldelev sogn 1737-1802
Opslag 62, I Jesu Navn Kirke Aaret 1776
Dom: 1ma Adventis d 3die Decbr (1775) Trolovede Christian Nielsen Rytter og Johanne Jensdaatter
viede d 21de Janv.
Forlovere: Peder Olufsen Gaardmand af Torkilstrup, Jørgen Sørensen Huusmand af Synderbye


3 x tipoldemor Johanne Jensdatters tiladelse til at gifte sig anden gang
Danske Kancelli, Sjællandske Registre, begyndt Aar 1784 og endt Aar 1785, Protokol No 75, s. 747-748
No 506 Johanne Jensdatter Bevilling paa Egteskab uagtet den ergangne Skilsmissedom
g: a: v: at vi efter Johanne Jensdatter af Schullelev Bye udi vort land Sielland, hendes herom allerunderdanigst giorte Ansøgning og Begiering samt den fra Os elskelige Hr: Henrich Adam Brochenhuus etc: og Doctor Theologiæ Hr: Nicolai Edinger Balle, Bishop over bemeldte Stift, samt vores General Kirke Inspecteur derover indsendte Erklæring allernaadigst have bevilget og tilladt saa og hermed bevilget og tilladt at hun uagtet den over hende den 18 Martii 1782 ergangne Skilsmissedom maa indlade sig i nyt og andet Egteskab; dog maa hun ikke gifte sig i det Herred, Sogn eller Bye, hvor hendes forrige Egtefælle er boende ei heller med den person med hvem hun i sit forrige Egteskab har forset sig, forbydende etc:
Christiansborg den 24 Junii 1785    Admandatum



3 x tipoldeforældres vielse
Kirkebog, Skuldelev sogn 1737-1803
Opslag 65, 1785
D: 8de Julij bleve troelovede Mousqveter Eiler Knudsen af den Cronborgske Bataillon efter forevist tilladelse af hans Chef Major von Muhl dat: Helsingøer d. 30te Maji 1785 og Johanne Marie Jensdatter efter Kongelig allernaadigst Bevilling om at indlade sig i nyt Ægteskab uagtet den over hende d: 18de Martij 1782 ergangne Skilsmisse Dom. dat: d: 24de Junij 1785. Forløftnings Mændene, at hverken Slægtskab, Svogerskab, andet Ægteskabs Løfte eller noget lovstridigt befindes, som kunne hindre dette ægteskab, vare
Anders Laursen                  Jeppe Andersen          Niels Pedersen
Huusmand i Schüllelef       Gaardmd: ibdm:        Huusmd: ibdm
Svend Benjamindsen
Huusmd: i Schüllelev
Viede d: 11te September

Folketælling 1787
Skuldelev sogn, Schulleløv nr. 29
Opslag 7
Ejler Knudsen, hosbonde, 29 år, i 1. ægteskab, gevorben soldat
Johanne Jensd., madmoder, 37 år, i 2. ægteskab
Mette LarsD, uægte barn, 7 år
Karen, ægte barn af sidste ægteskab, 2 år

Folketælling 1801
Skuldelev sogn
Opslag 13, Schulleløv, 50te familie
Eiler Knuts, hosbonde, 45 år, gift 1te gang, inderste og skrædder, it: Landeværn
Johanne JensDatter, h's kone, 50 år, gift 2den gang
Karen Eilersd., deres datter, 16 år, ugift

3 x tipoldefars død
Kirkebog, Skuldelev 1815-1843
Opslag 226, 1820 nr. 2
Eiler Knudsen
Død 22. janu., 64 år
Begravet 27. janu.
Skrædder opholdende sig for det meste i Schulleløv

3 x tipoldemors død
Kirkebog, Skuldelev 1815-1843
Opslag 261, 1827
Johanne JensDatter
Død 20. decbr. 1827, 80 år
Begravet 26. decb
Almisselem i Skuldelev

Britta Hansen

#1
Hej Kjeld

En kandidat fra Selsø Sogn, Horns, Frederiksborg

Selsø Sogn Enesteministerialbog 1737 FKVD - 1803 FKVD  – opslag 13
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=155457#155457,25970855 ventre side ca. midtfor
27.9.1756 Sÿnderbÿe [Sønderby] Knud Andersen og Karen Eilersdatter en søn Eiler
Jeg kan desværre ikke læse ret meget mere :-)
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#2
Vedr. skilsmissedommen
John Damm har tidligere henvist dig til Tamperetten, Sjællands Stift
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=114229.0

Var der ikke noget at finde dér?

I Daisy ligger der desværre ikke dokumenter for den periode, du efterspørger
(Tamperretten for Sjællands Stift)
https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=tamperret&b=&c=&d=1&e=2018&f=&g=&h=&ngid=1738095&ngnid=1738096&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Kjeld Allan Larsen

hej Britta

Tak for et meget godt bud på forældre til min 3 x tip Eiler Knudsens dåb, tidspunktet passer jo perfekt med øvrige data.
Det ville jo være rart at få fundet bekræftet, men det bliver vel svært. Eksempelvis via hans militære løbebane, men det har indtil videre ikke lykkedes mig. Og hvilke muligheder har jeg mon så?

mvh

Kjeld

Britta Hansen

#4
Via et skifte eller arkivalier fra andre øvrigheder

Selsø og Lindholm Godser, Register til Selsø Gods skifteprotokol 1719-1801
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=211437#211437,39971216 nederst tv
Måske kan du finde søskende til ham jeg fandt.
Skiftet starter her
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=130255#130255,33862945 neders th nr. 56

Se på næste side:
børn ud over Eiler: Laurs, Mette, Johanne
Afdøde mands broder gårdmand Jens Andersen
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Kjeld Allan Larsen

hej Britta

Du skal have mange tak for at have fundet en anegeneration længere bagud i tid, som jeg har haft besvær med at finde.
Jeg er ret fortrøstningsfuld med, at det er det rigtige fund.
Jeg har tidligere forsøgt at finde data om Eilers soldaterkarriere, men forgæves.

fortsat god påske

Kjeld