DT 06424/1947 J. C. påstemplet dåbsattest?

Startet af Karsten Jacobsen, 14 Maj 2011 - 10:33

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Ved du, hvad ovenstående betyder/omhandler og hvilken myndighed, der evt. skal søges efter arkivalie hos? Det er påstemplet en dåbsattest på en person født i 1931.

Mange hilsner
Karsten

Thestrup-Bjørn

Jeg fristes til at tro, at det bare er et journalnummer, måske med en henvisning til sognenummer, kirkebogens art samt sidenummer.
Efter  /  måske indførelsens nummer, hvilket i dit tilfælde må betyde, at dåben er sket i et stort sogn
- rent gætværk, for jeg aner det ikke.

På min dåbsattest fra 1946 er øverst stemplet et tilsvarende nummer.
Dog står der ikke DT, og nummeret efter  /  er ikke et firecifret tal, men et tocifret
- måske fordi jeg er døbt om foråret og derfor ikke har opnået et så højt nummer i rækken af døbte ?


Prøv at henvende dig på et kirkekontor med dåbsattesten i hånden. De kan måske opklare sagen.


Hvis du finder ud af det, må du meget gerne meddele det her.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karsten Jacobsen

Hej!

Gennem tiderne har jeg set alverdens stempler med mystiske numre og bogstaver på dåbsattester, som har vist sig at være referencenumre til fx skilsmissesager eller sager i overpræsidiet. Men det aktuelle nummer kan jeg ikke greje. Jeg læser det som en påtegning, der er sket i 1947, altså da vedkommende er 15-16 år gammel. Det er sådan cirka konfirmationsalder, men har vel næppe noget med det at gøre. (Jeg kan desværre ikke fastslå, om vedkommende virkelig blev konfirmeret i 1947, da den aktuelle kirkebog ikke er lagt på nettet).

Mange hilsner
Karsten

Thestrup-Bjørn

Jeg kan da lige oplyse, at nummeret på min dåbsattest intet kan have at gøre med skilsmissesager eller sager i overpræsidiet.
Mine forældre var gift med hinanden i over 50 år - begge i første ægteskab.
Desuden havde de været gift i flere år, før jeg kom til som den førstefødte.

Men følg mit tidligere råd - gå en tur på dit lokale kirkekontor og spørg.
De må vide det - ellers kan de nok finde ud af det for dig.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998