Skifte Birkerød 1828

Startet af Mona Rasmussen, 09 Maj 2018 - 18:45

Forrige emne - Næste emne

Mona Rasmussen

Hej

Anne Kirstine Holst døde 17 juni 1828 på Rudersdal Kro. Hun var gift med Kromand Hans Pedersen, og de havde i hvert fald 1 barn. Han gifter sig igen i 1832. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17223518#203215,38541186. nr14

Jeg leder efter et skifte efter hende, og har læst mig frem til, at det skulle findes under Hørsholm Birk. Der findes hun ikke.

Er det fordi, Rudersdal på det tidspunkt hørte under et gods, og i så fald hvilket?

Håber meget på hjælp, da vi har fundet en søn af Hans Pedersen, som ikke er indført i KB. Dette er oplyst, da han som 24 årig blev noteret som "Tilført som optaget i Lægdsrullen efter angivelse. Findes ei i Kirkebogen". Den eneste måde, jeg kan se, man kan bekræfte familieforholdet ved, er hendes skifte. Hans skifte er fundet, der er hverken den søster, vi er sikre på, eller sønnen nævnt.

venlig hilsen

Mona Rasmussen


Helmer Christiansen

Retskreds for Rudersdal Kro i 1838 er måske Københavns Amts Nordre Birk
Helmer Christiansen
2000 F

Mona Rasmussen

Hej Else og Helmer

Mange tak for svar. Jeg havde faktisk opgivet det. Men nu forsøger jeg da lige igen  :)

venlig hilsen

Mona Rasmussen

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Birkerød sogn hørte ifølge DigDag ganske rigtigt til Hørsholm birk. Jeg finder dog heller ikke hendes skifte i navneregistrene. Nævnes der noget om et skiftebrev ved kromand Hans Pedersens vielse i 1832? Det har jeg ofte set ved enkefolks vielser (men også fraværet af samme).

Har du fundet den angivne søns konfirmation? Der oplyses ofte dåbsdata.

Muligvis kan (koppe-)vaccinationsprotokollen være en mulighed for at få mere information. Hørsholm Lægedistrikt har vaccinationsprotokoller fra 1816 til 1901 på AO.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mona Rasmussen

Hej Mikkel

Mange tak for lidt flere ideer til at få opklaret mysteriet om Johan Hansen.

Ved hans konfirmation er kun anført hans alder og faders navn.

Jeg er gået baglæns i lægdsrullerne fra hans vielse i 1850. Alle steder står fader som Kromand Hans Pedersen, Rudersdal.

Den sidste rulle, jeg finder ham i (altså der hvor han er optaget) er denne: nr. 57 http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=17194&side=44

Der står der, at hans fødsel ikke er indført i kirkebogen.

Der står ikke noget om skifte ved Hans Pedersens 2. ægteskab.

Faderen er jo sikkert nok Kromand Hans Pedersen, og han må vel være født i ægteskab, ellers ville det vel være moderens navn, der stod der.

Hans Pedersen og Anne Kirstine Holst bliver viet 21. feb. 1819 og de får en datter Louise Augusta Pedersen marts 1819.

Hvis Johans alder i lægdsrullen 1843 passer, er han også født i 1819. Altså må de jo være tvillinger.

Der er flere ting, der taler for, at han er søn i det ægteskab.

1. Efter faderens vielse finder man i FT 1834 børnene Louise Augusta og Johan hos familier. hvor navnet Hase optræder. Det viser sig, at Anne Kirstine Holst har været gift med en Johan Gotfred Henning Hase. Med ham fik hun 3 børn, og det er så halvsøskende, det bor hos.

2. Han er opkaldt efter den afdøde ægtemand.

Men det er jo alt sammen gætværk eller ønsketænkning.

Nu vil jeg kigge vaccinationerne igennem, og er han vaccineret samme dag som Louise Augusta tror jeg på, at han er ægte søn af kromanden og hustruen, samt tvilling til Louise Augusta.

venlig hilsen

Mona

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Ja, så har du vist snart prøvet alle de muligheder jeg kan komme i tanke om :)

Den eneste der lige melder sig er at se i amtets journal efter alimentations-/faderskabssager mod kromand Hans Pedersen. Men hvis Johan er uægte virker det jo så lidt spøjst at han skulle være hos Holst/Hase-slægtningene. Og som du siger, er han ikke som uægtefødt opført under moders navn i lægdsrullen.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986