Inger Nicolais Datter, død i Fåborg 1824-02-01, dåb og vielse søges.

Startet af Niels Kristoffer Henriksen, 13 Mar 2018 - 21:00

Forrige emne - Næste emne

Niels Kristoffer Henriksen

Jeg søger oplysninger om dåb og vielse for Inger Nicolais Datter, død i Fåborg 1824-02-01.

Oplysninger:

Svendborg Amt, Faaborg Sogn, 1806-02-03, fødes Nicolai, søn af Henrich Abrahamsen Dreier og Hustrue Inger Nicolais Datter, hvorfor jeg antager, at de var gift på dette tidspunkt.

1808-02-29 får det samme par en datter, Anna. (Faderen kaldes her Henrich Abrahamsen Svarer; ODS har Svarver som betegnelse på en håndværker, der drejer i træ, i Moths ordbog Svarrer).

I Fåborg KB registreres Inger som død 1824-02-01 som "Træedreier Henrik Abrahamsens Kone", i en alder af 57 år.

Hun må altså være født ca. 1767.

Jeg søger oplysninger om hvor hun kom fra, og om deres vielse.

Hun er næppe fra Fåborg, for jeg har gennemset dåb i AO i dette sogn 1766 - 1774 inkl. uden at finde nogen Inger som barn af Nicolai.

Vielsen er der heller ikke spor af i AO for Fåborg.

Vigtigt om vielsen: Jeg har godt styr på Henrich Abrahamsen. Vielsen til Inger vil være hans 2. ægteskab, da hans første kone (Anna Cathrine Niels Datter) døde i barselsseng, Fåborg, 1804-11-29, efterladende sig 4 børn i alderen 0 - 10 år. Eftersom Henrich og Inger som nævnt får en søn allerede 1806-02-03, må de være blevet viet i foråret 1805 (hvis tingene ellers er sket i den reglementerede rækkefølge).

I FT 1787 Odense, Odense, Vestergade 150, fam. nr. 204 (p. 182 i kilden i AO) finder vi en Inger Nicolajs Datter, Barnepige, 15 år. Om det er hende er ikke til at sige, hun skulle så være født 1772, 5 år forkert i forhold oplysningerne i forbindelse med ovenstående Ingers død.

Søgning i forum giver ikke nogen oplagte resultater.

Al hjælp modtages med tak - M.v.h. Niels Kristoffer Henriksen.

John Damm Sørensen

#1

Niels Kristoffer Henriksen

1000 tak, John - det var lige hvad jeg manglede. Tør man spørge, hvordan du fandt dette - eller "kender" du Inger i forvejen?

M.v.h. Niels.

Niels Kristoffer Henriksen

Æh, der var ikke nogen 29. februar i 1805! Men det er umuligt at læse datoen på anden måde, det ses jo klart. Årstallet i overskriften ser dog ud til at være rettet fra 1804 - som var et skudår - til 1805. Men Henrik Abrahamsen var ikke enkemand endnu i februar 1804. Da alt andet passer, vil jeg gå ud fra at der er en eller anden form for rod med dateringen i Svanninge.

- Niels.

John Damm Sørensen

Citat fra: Niels Kristoffer Henriksen [56896] Dato 14 Mar 2018 - 08:46
1000 tak, John - det var lige hvad jeg manglede. Tør man spørge, hvordan du fandt dette - eller "kender" du Inger i forvejen?

M.v.h. Niels.

Hej Niels,

Jeg brugte denne søgning på familysearch.org:
https://www.familysearch.org/search/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Ainger~%20%2Bsurname%3Anicolaisdatter~%20%2Bbirth_place%3Adenmark~%20%2Bbirth_year%3A1767-1767~%20%2Bmarriage_year%3A1803-1810~

Nu om dage kræves et login, men det er helt gratis og uforpligtende.

Hilsen
John

Niels Kristoffer Henriksen

Tak for tippet, John.

Til tråden i øvrigt - jeg har nu hvad jeg skal bruge for at komme videre, og I behøver ikke bruge mere tid på Inger Nicolais Datter.

M.v.h. Niels.