præsteø

Startet af berith østergård, 06 Maj 2011 - 17:45

Forrige emne - Næste emne

berith østergård

  HEJ  håber at der er nogen som kan hjælpe mig . jeg vil gerne finde noget om johan heinrich julius renneberg

ved at han er død i kalvehave på præsteø d 23/1 1869 men kan ikke læse hvor han er født henne

og hvem hans forældre er  de kommer muligvis fra tyskland eller østrig ??

håber at i kan hjælpe mig mange tak

vh mistypjuske

Ole Dorch

#1
En parentssearch på fs giver dette resultat:

Johan Renneberg, Mother: Johanne Hansen:

7. VILHELM JULIUS RENNEBERG - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 13 DEC 1856 Kalvehave, Praesto, Denmark

8. POVLINE SOPHIE AMALIE RENNEBERG - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 16 MAR 1862 Kalvehave, Praesto, Denmark

..men han fik også disse børn med Johanne:

. FREDERIKKE MARIE RENNEBERG - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 25 APR 1858 Kalvehave, Praesto, Denmark

2. JULIUS VILHELM RENNEBERG - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 26 DEC 1859 Kalvehave, Praesto, Denmark

 4. VALDEMAR JOHANNES RENNEBERG - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 09 MAR 1864 Kalvehave, Praesto, Denmark

Han ses her med kone og børn i 1860:


praestoe, Baarse, Kalvehave, Viemose, Viemose Skoledistrikt, 381 - 81 Et Huus, 414, FT-1860, C7516
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johannes Henrik Julius Rasmussen 27  Gift Tømmersvend   ??
Johanne Hansen 25  Gift Hans Kone  Her i Sognet
Maren Henrikka Rasmussen 3  Ugift Deres Børn  Her i Sognet
Wilhelm Julis Rasmussen 1  Ugift Deres Børn  Her i Sognet

NB: I originalen på ao ft 1860 opsl. 33 kan man læse at han ikke hedder Rasmussen - men Renneberg!
Til gengæld er fødestedet lidt svært at bestemme: ..indhuusen?

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

Johan vies med Johanne i 1856 (Kalvehave 1848-1859 opsl. 233). Han er født 25/3 1833 og jeg tror også, at hans fødested er nævnt. men scanningen er meget dårlig så jeg vil foreslå dig, at lægge vielsen til tydning, eller gå på landsarkivet og se den originale kb.

I Ft 1870 på ao opsl. 55 findes hustruen som enke med børnene. Her staves efternavnet Rienberg/Rigenberg.

Johan kan da også findes død allerede i 1869 (Kalvehave 1864-1873 opsl. 242).

mvh.
Ole Fabricius Dorch

berith østergård

mange tak  jeg kan heller ikke se hvad der står ved deres videlse men må se om jeg kan komme på akivet vh mistypjuske

Mette R Francke

#4
Hei

Jeg googlet navnet hans og da dukket dette opp.

http://www.ddd.dda.dk/kiip/asp/alle_opl.asp?kipnr=K0352&lbnr=237&begivenhed=Begravelse

http://www.ortsfamilienbuecher.de/famreport.php?ofb=NLF&ID=I78469&nachname=RENNEBERG&lang=de

Der er også en på Geni.com som har en Johan Heinrich Julius Renneberg ( 1833-1869) i treet sitt.
Mette
Mette R Francke

Lars Skovvang Larsen

Jeg er så heldig at have nogle gode gammeldags mikrofichekort i skuffen - deriblandt Kalvehave sogn.

Præsten eller hvem, der nu har skrevet, har en meget nydelig skrift, men når det kommet til bogstaver med buer som n,m,u,v m.fl. bliver det til en lang række smukke skråstreger!
Jeg prøver:

14. vielse - juli
Gommen:
Ungkarl, Tømmersvend Johan Heinrich Renneberg fra Badenhausen, boende i Viemose, født 25 Martii 1833, conf 1847 - vacc. efter Attest af Nue? D. 12 Sept. 1856.

Bruden:
Pigen Johanne Hansdt af Viemose, 21½ Aar gl. vacc. 14 April 1836 af Heyde.

Forlovere
Hmd. Hans Johansen og Hmd. Rasmus Hohansen, begge af Viemose.

vielsesdato
D. 13 Dec.

sted
i Kirken

anmærkning - lysning påbegyndt
20 S. efter Trin.

---
Efter lidt begyndende tvivl om de sidste 2-3 bogstaver i gommens fødested er jeg nu sikker på at der er tale om Badenhausen.
Badenhausen ligger i Harzen - så kønt sted.

Jeg er lidt i tvivl navnet på lægen; men jeg er næsten sikker på, at det er Nue.
I øvrigt bemærkelsesværdigt at vaccinationsattesten var helt ny ved vielsen - udstedt samme år.

hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Bodil Madsen

Lige nu kan jeg ikke hjælpe med Johan Heinrich Rennebergs fødested, men jeg mener at have hørt det. Sidst i maj måned kan jeg tage til et møde, hvor jeg sandsynligvis vil møde en efterkommer efter ham. Desværre kan jeg ikke huske hendes efternavn, ellers kunne jeg have ringet til hende.

I forbindelse med noget lokalhistorisk arbejde for 10 år siden fik jeg en lille anetavle, hvor tip-2-oldefaderen var Johan Heinrich Renneberg.

De eneste oplysninger om ham, bortset fra oplysningerne om hustruen, Johanne Hansen, er at "Der foreligger politirapport fra Vordingborg Nordre Birk. Afd. B Justitsvæsen 1869 angående vådeskudsulykken samt et skifte."

Ved Johanne Hansen nævnes, at hun første gang var gift med tømrer Johan Renneberg, tysk af fødsel, der omkom ved et ulykkestilfælde ( et våde- eller fejlskud på natlig jagt).

Hvis jeg skal prøve at gøre mere ved sagen, så send en mail til mig senest den 29. maj, så skal jeg se hvad jeg kan finde ud af.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen
Vordingborg