Beboer i Kalundborg

Startet af Kristoffer Halling, 07 Maj 2011 - 12:38

Forrige emne - Næste emne

Kristoffer Halling

Hej

Det drejer sig om en familie som volder mig lidt besvær. De har tidligere på Dis-Danmark været nævnt og jeg har snakket med Christian Lind fra disse indlæg og har nu samlet hvad vi sammen har indtil nu.

Det starter med Karen Marie Jacobsdatter. Hun bliver født 8 April 1800 i Kalundborg, uægte datter af Sidse Jensdatter og en ukendt matros (antagelig en Jacob NN, eller?) (opslag 134). Hun bliver konfirmeret samme sted i 1817 (opslag 192), hvor forældre er nævnt afgået stedfader møller Jacob Jensen og moder Sidse Jensdatter. Hun gifter sig med Christian Adolf Brabrandt i Vor Frue kirke i 1824 (opslag 274) og er herefter ingen problemer, da hun bosætter sig i Røsnæs til sin død i 1872.

Moderen Sidse Jensdatter gifter sig med møllersvend Jacob Jensen i 4 Maj 1803 i Vor Frue kirke (opslag 377). Der er ingen alder nævnt. De får en søn, Niels Christian 29 Maj 1803 ss (opslag 147). Han bliver konfirmeret i 1818, hvor faderen er nævnt afgået og han bor hos en Svend ulæseligt (opslag 156).
Jacob Jensen er muligvis ham som dør i 1814 i Kalundborg (opslag 329), nævnt borger og møller Jacob Jensen Møller.

Jeg finder én Sidse Jensdatter gift med en Jacob Jensen død 14 Nov 1819 i Kalundborg (opslag 333) hun er her 60 år gammel.

Nu, hvor er alle henne i FT1801?
Det er vel umuligt at finder denne ukendte matros, som er fader til Karen Marie ikke?
Hvis det er denne Sidse som er død i 1819, er hun født omk. 1759, men hvor?

Jeg håber der er nogle kan hjælpe her. På forhånd mange tak.

mvh

Kristoffer


Alice Oppenheim

Dette er den eneste Møller JACOB JENSEN, der "slår ud" på søgning i 1801:


Holbæk, Ars, Kalundborg Købstad, Kordilgade, 107, F121, FT-1801, B9470
Jacob Jensen 60  Enkemand Husbond Møller 
Maren Jacobsdatter 20  Ugift hans Datter - 
Jens [Jacobsen] 13  Ugift hans Søn - 
Christen [Jacobsen] 11  Ugift hans Søn - 
Niels [Jacobsen] 9  Ugift hans Søn - 
Isach [Jacobsen] 5  Ugift hans Søn - 
Ole West 40  Ugift Tjenestefolk Møllersvend

Alice Oppenheim

Både SIDSEs alder & efternavn passer skidt, men det smager nu alligevel, gør det ikke?


Holbæk, Ars, Kalundborg Købstad, Præstegade, 34, F38, FT-1801, B9470
Jørgen Andersen 57  Gift Husbond Daglejer 
Bodil Olsdatter 60  Gift hans Kone - 
Sidse Rasmusdatter 30  Ugift Logerende - 
Karen Marie 1  - hendes Datter -

Kristoffer Halling

Hej Alice

Ja jeg stødt på begge FT'er. Taget Jacob Jensens alder i betragning (skulle det være den Jacob Jensen som dør i 1814), så ville han være 55 år ved vielsen i 1803 og derved godt kunne være enkemand i stedet for ungkarl.

Og ja skønt alder og efternavn ikke helt passer, så kunne det godt smage af noget der passer ind. Hmmm det er en hård nød at knække ...

Alice Oppenheim

Ikke mindst fordi der er 2 pigebørn, der bliver døbt KAREN MARIE i 1800. Hende, du efterlyser. Og hende, du henviser til. Din KAREN MARIE står på opslag 132.