Niels Larsens død

Startet af Rasmus Dahl-Sørensen, 07 Maj 2011 - 10:28

Forrige emne - Næste emne

Rasmus Dahl-Sørensen

Min ane Niels Larsen, født 11-8-1836 i Tolstrup, Særløse sogn, Voldborg Herred, Roskilde Amt, var gift med Maria Magdalene Jensdatter, født 17-7-1845 i Kirke Saaby Sogn, Voldborg Herred, Roskilde Amt. De blev gift 29-9-1865 i Roskilde Domkirke Sogn.

De fik børnene Carl Christian (1865-1957), Jens Peter (1868-?), Anna Boline Larsen (1874-1956), Henrik Johannes (1877-), Ingeborg Elisabeth Margrethe (1880-?) og Jens Oluf Valdemar (1886-?)

Maria Magdalene Jensdatter dør 19-1-1912 i København, med begravelse 26-1-1912 i Vor Frue Sogn, Sokkelund Herred (AO, Vor Frue Sogn, 1892-1914, opslag 240). Det fremgår, at hun ikke er enke.

I Fogsgaards dødeblade (Landsarkivets løbenr.: L3047) står der følgende om hende:

Marie Magdalene Larsen
Født: 07-07-1845     Fødested: V. Saaby 
Død:  19-01-1912     Adresse ved død:   Nørregade 24 st.
Ingen ægtefælle registreret.

I FT1911 for Nørregade 24 (AO, opslag 35) finder jeg Maria Magdalene boende hos datteren Ingeborg Elisabeth. Maria Magdalene står anført som værende gift. Men ingen spor af Niels her.

Niels Larsen finder jeg ikke i dødebladene. Til gengæld er han registreret i politiets registerblade:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2247353&limitstart=0

Den sidste oplysning på arket kan jeg ikke tyde.

Nogen der har et bud hvordan jeg kommer videre? Jeg ved med sikkerhed, at han er i live i 1903 hvor han står som forlover ved sønnen Carl Christians bryllup.


Mange hilsener og på forhånd tak

Rasmus Dahl-Sørensen

K. Thidemann

mvh K.Thidemann 9000

Rasmus Dahl-Sørensen

#2
Ja, nemlig (se mit indlæg) :-)

Alt i orden!

Anne Mortensen

Den sidste oplysning på arket kan jeg ikke tyde.
Læser

07 1/5 Ud_k. må være Udtrukket.
eller 01 l/5 ?
-----------------------

Familien ses
FT 1901
Ryesgade
opslag 178
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lene Martens

Hej

I FT 1906 bor han stadig sammen med sin kone og børn i Ryesgade 42, opslag 142

mvh Lene

Jytte Rauh

Den sidste oplysning på arket er: Udtrk. = udtrukket = frameldt eller flyttet, dvs. personen er fraflyttet adressen.

MVh
Jytte Rauh


Rasmus Dahl-Sørensen

Hej

Tak for jeres nye oplysninger vedr FT1901/1906!

Mange hilsener

Rasmus

Jytte Rauh


Marie Magdalenes død finder du på opslag 240, AO 1892-1914 Vor Frue Sogn. Her oplyses der: Fhv. Former L.'s Hustru, Nørregade 24. Altså må han endnu leve på dette tidspunkt. Har endnu ikke kigget efter hans død videre frem i kirkebogen for Vor Frue Sogn.

Mvh
Jytte Rauh

Rasmus Dahl-Sørensen

Hej Jytte

Helt enig - det er mest sandsynligt at han er i live da hun dør, selv om fogsgaards dødeblade ikke har oplysninger om en ægtefælle registreret.

Hilsen

Rasmus

Anne Mortensen

Helt enig - det er mest sandsynligt at han er i live da hun dør, selv om fogsgaards dødeblade ikke har oplysninger om en ægtefælle registreret.

Hvis han er flyttet fra sin kone til et andet sogn på et tidspunkt vil han ikke ses hos Fogsgård.
Derfor kan hun jo godt skrive G for gift.
Og der vil så også være oplysning om gift ved hendes død - har ikke været i kirkebogen og set oplysningerne ved død.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Rasmus Dahl-Sørensen

#10
Nærlæste definitionen af udtrykket "udtrukket" her:

http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/regblad.htm

CitatFlyttede man ud af kommunen - f.eks. til Frederiksberg - blev kortet "udtrukket".

Vil det sige, at Niels kan være fraflyttet Københavns kommune (og ikke blot flyttet adresse indenfor København) i 1907?? Måske er han flyttet tilbage til Roskilde?

Rasmus

Anne Mortensen

Jeg fik det ikke skrevet, men jeg mener flytte ud af Københavns kommune.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Rasmus Dahl-Sørensen

Godt, tak skal du have! Ikke at det gør det nemmere for mig  ;D

Hilsen

Rasmus